AI: Somnium File Review

Det finns ett lik i en övergiven nöjespark. Knutna tillbaka till de glada hästarna, deras blå klänningar färgades reparerade och fyllda med sticksår. Det mest märkbara är det blodiga uttaget där deras vänstra öga brukade vara. Det revs när offret fortfarande levde. AI: Somnium-fil ingen skoj.

Du kan berätta att detta är skriven av Kotaro Uchikoshi, mannen bakom Zero Escape-serien. Stilen är här; ett äventyrsspel med mordmysteri som fokuserar på historier, karaktärer och samlar information i olika tidslinjer. Men trots likheterna finns det definitivt en ny uppsättning regler som gör The Somnium Files till sin egen unika upplevelse.

Denna berättelse följer Kaname Date, en kommande detektiv i Tokyo. Att vara en del av ABIS (MPD Advanced Brain Investigation Section) gav honom tillgång till teknik som bara världen kunde drömma om. Dejting kan verkligen komma in i någons huvud om de misstänks för att dölja information. Så det är användbart. Åh, och en snygg AI-robot med namnet Aiba bor i Date’s tomma ögonuttag och fungerar som hans partner. Vänta, det finns en mördare som tar bort ögonen och en huvudperson som saknas. Olycklig?

AI: Somnium File Review 1

Mycket tid spenderas precis som en vanlig detektiv. Att använda galna sci-fi-prylar och sparka skurkar i ansiktet är en del av paketet, men fokus ligger på filmupplevelser genom historier och konst mer än något annat. Lyckligtvis är Somnium Files mycket intressant. Gesten spenderar för mycket tid i badrummet och spelar upp scener i huvudet när jag försöker lösa allt. Att vara uppmärksam betalar faktiskt, eftersom det inte finns någon lösning ur det vänstra planet. Jag gissade äntligen först att känna mig arrogant medan jag fortfarande åtnjöt resan; typ av min favoritupplevelse av mordmysteriet.

Varje rollmedlem är kul att prata med, oavsett om de är en orolig mamma eller en excentrisk yakuza-chef. Ta med Ota-fans som är besatta av att använda falska ‘To-Witter’-konton för att förminska A-set videoidoler. Oroa dig inte, han försvarar honom med sitt riktiga namn så han tror att han är hans hjälte. Det här är verkligen riktigt. Dessutom kan jag alltid veta när någon inte berättar för mig allt. Inte för att dialog kastar fakta, utan från solid konst och ljudverkande val, som att be någon röra sin arm för komfort.

Det faktiska spelet följer Phoenix Wrights regler. Undersökning handlar om att undersöka varje objekt på en plats och välja vilka frågor man ska ställa. Förhör kräver korrekt bevis för att stödja påståendet, medan varje strid löses genom snabba händelser. Bara en annan anledning att trycka på X på allvar. Jag slutade aldrig att ha kul, för Date hittade alltid tid att skämta. Jag klickade avslappnat på mikrovågsugnen och han erbjöd sig att värma Aiba om han var kall. Hans svar var att det skulle vara mer fördelaktigt att värma hans hjärta. Äkta vänskap där.

AI: Somnium File Review 2

Att vara en AI-robot innebär att Aiba har tillgång till bra funktioner, inklusive röntgenvision, termisk syn och zoom. Jag är mycket glada över att kontrollera varje vinkel med zoom och se lögnare med termisk syn. Avvisade. De används bara när tomten säger så. OK, jag kan inte förvänta mig att devs ska ha allas skelettmodell om jag vill göra en röntgen. Men när jag får en cool leksak så blir jag tråkig att få höra att jag inte kan leka med det.

Egentligen är det lite grepp som händer. För mig var det mest frustrerande exemplet på detta när spelet förnekade mig en känsla av seger. Upphetsade rop från att kombinera de två fakta förstörs nästan alltid med flashbacks som visar exakt hur de två delarna fungerar tillsammans. Med den vuxna rankningen av The Somnium Files är jag inte säker på varför den insisterade på att dechiffrera varje detalj.

Förresten, jag skulle bättre prata om att “komma in på någons huvudföretag” som nämnts tidigare. Du vet, en av de svåraste delarna av att vara en detektiv är att människor sällan vill berätta hela historien. De håller tillbaka saker för att skydda sig själva eller nära och kära. Men genom att använda Psync-maskinen i ABIS HQ tillåter en “Psyncer” att gå in i sitt undermedvetande, eller “somnium”, och avslöja sina djupaste hemligheter.

AI: Somnium File Review 3

Naturligtvis är den mänskliga hjärnan inte ett enkelt arkiv med organiserad information. Omvänt är somnium en drömlik värld, i lager med symbolik. Sinnet har gått in i varje detalj i användningen av skyltdockor och barnteckningar för att ifrågasätta varför drömmen presenterar någon som aldrig borde ha träffat drömmaren tidigare.

Sanningen är gömd bakom en “mental lås” som bara kommer att öppnas om föremålen runt det samverkar på rätt sätt. För en trevlig taktförändring kontrolleras Aiba under detta avsnitt. När han närmar sig ett objekt ger honom ett till fyra olika sätt att röra det. Så, en pool av vätskor kan ge dig möjligheten att “kontrollera, dricka, lägga in något eller lägga din hand i”. Det trevliga är att vi har att göra med drömmenes logik, så att försöka kasta en sten i det kan studsa tillbaka i Aibas ansikte.

Det är kul att hitta alla konstiga saker som kan hända, men det är en sex minuters tidsfrist. Varje åtgärd tar ett antal sekunder från 1 till 999 (ja, det är långt över sex minuters markeringen). Men oroa dig inte, vi spelar inte provspel. Åtgärder kan belöna TIMIE som, när den används, sänker kostnaden för ditt nästa val. De bästa pussel i The Somnium Files kräver noggrann användning av TIMIE: er – oavsett om det sparar dem för vissa åtgärder eller medvetet gör negativa val som får tillbaka värdefulla sekunder senare.

AI: Somnium File Review 4

Tyvärr finns det några utmaningar här. Lösningar är ofta logiska, oavsett dröminställningar, och vanligtvis finns det inte många objekt att leka i första hand. TIMIE elimineras också ofta, vilket skadar tidsfristen. Det finns en eller två somnium som är svårare senare, men det är synd att majoriteten inte är för nöjda med att lösa dem.

För att vara rättvis har vissa drömmar mer än en lösning. Att ändra vad som händer i ett somnium innebär att få annan information som förändrar sökvägen för Date-utredningen. Som ett resultat finns det många berättelser och avslut, var och en med sin egen version av mysteriet (och nyblodigt mord). Det finns bara en sann lösning, som avslöjas när alla andra hittats. Alla berömda “flödesscheman” som låter dig hoppa till någon del av denna berättelse. Det finns inga tråkiga repetitiva scener här, bara intressanta nya saker.

Jag skyller inte på någon för att bli besviken AI: Somnium-fil. Allt är så filmatiskt att spelarens inlägg känns nästan meningslöst – från mysterier löst genom flashbacks till lätt lösta pussel. Men i slutändan är det lätt att glömma fåniga irritationer. Visualer, röstspel och skrivning stör mig verkligen. Jag är en sucker för anständiga historier, och den här förtjänar uppmärksamhet.

Den här recensionen är baserad på PlayStation 4-versionen av spelet. En kopia gavs av Spike Chunsoft.