Astral Chain Review – "Stora platinaaktier"

Obs: I nästa ämne du kommer att läsa kommer du att lära dig om: Astral Chain Review – "Stora platinaaktier"

Varje gång en ny PlatinumGames-titel släpps är det en högtidlig stund. Förutom kanske några mindre licensierade spel han gjorde. Men Astral Chain är ett väldigt speciellt ögonblick, eftersom vi inte bara är välsignade med exklusiva Nintendo Switch-kort, utan också så bra Astral Chain sprudlar av explosiv action och non-stop stil som vi förväntar oss av Platinum, och du kan spela allt på bussen om du vill. Jag skulle faktiskt inte rekommendera det.

Astralkedjan utspelar sig i Arken, den mänskliga civilisationens sista bastion, som kommer att utsläckas efter den förödande förstörelse de känner under invasionen av den främmande Chimera. Dessa schimpanser kom faktiskt till världen genom portaler till andra dimensioner, bortförde människor och lämnade dem med en otäck sjukdom som kallas Redshift.

Du är en av tvillingarna, nyrekryterad till Neuron, en speciell polisstyrka designad för att slåss mot Chimera och hitta nytt hopp för mänsklighetens överlevnad. På många sätt påminner den här handlingen mig om neon Genesis Evangelion, och några av de filmiska scenerna frammanar definitivt slutet på Evangelions framtid, komplett med robotisk AI och allmänt dyster.

Du kommer snart att paras ihop med legioner, bokstavligen fångade och anpassade chimärer som har kraften att bekämpa dem. Du blir en legionär, det enda sättet att förhindra mänsklighetens utrotning. Men du är fortfarande väldigt svag och du måste ta ansvar för det också.

Allo allo allo

Astral Chain Review -

Astral Chain-spelet spelar kapitel för kapitel, vanligtvis från polisstationen där du kan utföra olika sidouppdrag och storylines med dina kollegor. Många poliser är färgglada och minnesvärda, så du kommer inte ångra att du spenderade tid med dem. Därefter kommer du att flytta till ett större område, som en del av staden, och återigen hittar du massor av saker att göra i det lokala området. Kämpa mot utmaningar, jaga brottslingar, hitta föremål, återförena barn med sina föräldrar, balansera till och med glass med en gyroskopsensor och lämna tillbaka den till gråtande bebisar. Eller ät det själv.

Alla sidouppdrag är grejer på låg nivå som polisen gör, och om du inte har hjärtat kan du skicka dem och gå vidare till huvuduppdraget, som alltid är mer actionfyllt. Nya fiendehandskar, unika plattformsutmaningar, massiva bossvarelser med skala och program du kan förvänta dig från PlatinumGames är allt här. Allt vi behöver nu är ett unikt och mångsidigt stridssystem för att sy allt. Och återigen ger Astral Chain vika.

Legionen du kontrollerar är inte bara ett spårningsverktyg, den fungerar även bra i strid. Faktum är att du har lös kontroll över två karaktärer samtidigt, du kan rikta dina legioner mot fienden och binda dem till kedjan som förbinder dig med din varelse. Du kan kombinera attacker för fantastiska kombinationsattacker, och du kommer att ha fler vapen och fler legioner att byta, vilket ger fler stridstyper.

Nu erbjuder Battle-systemet inte omedelbara belöningar eller expansioner som finns i NieR: Automata eller Bayonetta. Din karaktär har bara en knapp för att attackera, undvika och … ja, det är i princip vad du kommer att använda för att slåss. Men när legionen släpps lös, och det finns så många soldater där, får striden plötsligt ett nytt liv, när du tar kontroll över dina två legioner och kombinerar dem med din huvudperson. Plötsligt känns allt så mycket mer dynamiskt och fritt. Sedan har du också några speciella rörelser som ger dig olika legioner, vilket utökar striden ytterligare med varje legion du får.

Så vad är alla dessa?

Astral Chain Review -

Efter att Legion går med kan det kännas lite rörigt att spela. ZR är din huvudattack, ZL kommer att kontrollera din Legion, R kommer att returnera din Legion, L kombinerar dig med din Legion för speciell attack, B undviker, upp- och nedgångar i universum gasbyte d-pad, du måste trycka på ZL när skärmen flimrar och… Det kan kännas bra. Jag spelade det här spelet på mobilen till att börja med och kampen var inte alls provocerande. Men när jag väl bytte till Pro Driver var allt vettigt och kändes smidigare och mer lyhört. Det kan vara en personlig preferens, eftersom JoyCon känns för tight för att njuta av strid på rätt sätt.

Spelet har också en fantastisk stil, med en neonupplyst stad, fiender som lyser med rödförskjutningens aura och till och med förorterna som rinner ner för att se annorlunda ut än allt du kommer att se i spelet fram till dess. Den här vackra konststilen förstärks ytterligare med ett distinkt soundtrack, där du stannar på polisstationen och lyssnar på de kyliga vibbarna, ägnar dig åt strider med dj-riff och sedan blir chefen en överraskning när kören ångrar striden.

Astral Chain är ett mycket bra actionspel. Det har alla fördelar av den typ av kvalitet du kan förvänta dig av PlatinumGames, men det skiljer sig från vad de har gjort hittills. De har ett nytt stridssystem, en helt ny konststil, en annan atmosfär och en intressant historia som inte alltid slår samman alla lösa trådar. Andra Switch My Game kan inte låta bli att rekommendera det.