Astral Chain Review – “Utmärkta platinaåtgärder”

Varje gång en ny PlatinumGames-titel släpps är en tid för firande. Hur kunde spelet han skapade? Men Astral Chain är en mycket speciell tid, eftersom vi inte bara är välsignade med en enorm Nintendo Switch exklusiv budget, utan den är också mycket bra. Astral Chain exploderar med den typ av explosiv action och non-stop-stil som vi förväntar oss av Platinum, och du kan spela allt på bussen om du vill. Faktum är att jag inte kommer att röra mig.

Astralkedjan äger rum i Ark, den sista bastionen av mänsklig civilisation, som kommer att försvinna efter den brutala förstörelsen de känner under Chimera främmande invasion. Dessa Chimera publicerades i världen genom portaler till andra dimensioner, kidnappade människor och bar dem med en sjukande sjukdom känd som Redshift.

Du är en av ett par tvillingar, nyligen rekryterade till Neuron, en speciell polisuppgiftsgrupp utformad för att bekämpa Chimera och hitta nytt hopp för kampen för mänsklighetens liv. På många sätt påminner denna intrig mig om Neon Genesis Evangelion, och vissa filmiska scener handlar naturligtvis bara om Evangelions framtid som utmanar apokalypsen, komplett med AI-robotar och dystra allmänna åsikter.

Du kommer snart att kopplas ihop med legionen, helt samlad av fångade och anpassade Chimera som har makt att bekämpa dem. Du blir en legionist, det enda sättet att förhindra utrotning av mänskligheten. Men du är fortfarande väldigt svag och du måste också ta ansvar.

Allo allo allo

Astral Chain Reviews -

Astral Chain-spelet spelar varje kapitel i bitar, du börjar vanligtvis på polisstationen där du kan fullfölja flera sidovägar och berättelser med dina kollegor. Många personal på polisstationen är färgstarka och minnesvärda, så du kommer inte ångra att du har spenderat tid med dem. Därefter flyttar du till ett större område, till exempel delar av staden, och återigen hittar du många saker att göra i det lokala området. Leta efter utmaningar, leta efter brottslingar, leta efter saker, återförena barn med föräldrar, balansera även glass med gyrosensorer och hjälpa till att komma tillbaka till barn som gråter. Eller ät det själv.

Alla sidouppgifter är de stora jobb som polisen gör, och om du är hjärtlös kan du komma förbi dem och fortsätta huvuduppdraget, som alltid är mycket mer actionfylld. Nya fiendespetsar, unik plattform, stora bossroller med den typ av skala och skådespel som du kan förvänta dig av PlatinumGames, finns alla här. Det enda vi behöver nu är ett unikt och mångsidigt stridssystem för att sy allt. Och än en gång ger Astral Chain.

Den legion du kontrollerar är inte bara ett planerat verktyg, utan tränar också bra i strid. Du kan ordna så att du kan använda din Legion för att rikta fiender och ansluta dem med kedjor som ansluter dig till din tillverkare. Du kan använda attacker för stora kombinationer, och du kommer att ha flera vapen och flera legioner att växla mellan och erbjuder mer variation av slag.

Nu producerar detta stridssystem inte omedelbart en obalans eller expansivitet som finns i NieR: Automata eller Bayonetta. Din karaktär har automatiskt bara en knapp för att attackera, undvika och … tja, när du kombinerar kombinationen. Men en Legion-sammanställning kastas in, och det finns massor av trupper där, striden tar plötsligt nytt liv, när du kontrollerar båda dina Legions rörelser och pratar med din huvudperson. Plötsligt känns allt mycket mer dynamiskt och gratis. Då har du också några speciella drag som olika legioner ger dig, jämföra kampen ytterligare med varje legion du får.

Vad är det här?

Astral Chain Reviews -

Efter att legionen är inblandad kan spelet känna sig lite skadat. ZR är din huvudattack, ZL kommer att styra din legion, rensa din legion tillbaka, L din motståndare med din legion för speciella attacker, B dodge, gå upp och ner på d-pad swap-vapnet, du måste öppna ZL när skärmen roterar, och … det kan känna fantastiskt. Jag spelade det här spelet i handhållet läge för att starta, och kampen klickade inte alls. Men när jag bytte till Pro Controller var allt meningsfullt och kände mig mycket smidigare och lyhördare. Det kan vara en personlig preferens, av JoyCon behöver bara vara för begränsad för att kunna njuta av striden ordentligt.

Spelet har också en fantastisk stil, med städer som slår på neon, motståndare aktiverade med Redshift-aura och till och med runda förorter som ser annorlunda ut än allt du ser i spelet fram till dess. Den här vackra seniorstilen höjs ännu högre med ett extraordinärt soundtrack, som får dig att stanna på polisstationen för att lyssna på kylan, vara passionerad i striden med djent riff och börja med vördnad för chefen.

Astral Chain är ett mycket bra actionspel. Det har alla egenskaper hos den typ av kvalitet som du förväntar dig av PlatinumGames, men det skiljer sig från vad de har förbättrats. De har ett nytt stridssystem, en helt ny konststil, en annan atmosfär och en intressant berättelse som inte alltid binder alla överenskomna sidor. Ett annat spel Switch Jag kan inte låta bli att delta.