ASUS Zenfone 6: Recension

Mumbai: ASUS lanserade tre av sina smarta enheter – Zenfone 4, Zenfone 5 och Zenfone 6 i januari 2014. Zenfone 6 är en lättanvänd phablet som också ser smart ut. Handenheten har ett MRP på 16 999 Rs. Termen “Phablet” är en kombination av “telefon” och “surfplatta”, vars bildskärm är över 5 tum eller mindre än 7 tum.

Designa och bygga:

Zenfone 6 har en vanlig IPS-skärm med Corning Gorilla Glas 3. Skärmen har en väldigt blank yta och är en fingeravtrycksmagnet, som lätt drar till sig fläckar och repor. Framsidan har även tre pekknappar för hem, meny och baksida förutom headsetet och frontkameran. Volymvipparen och strömknappen är till höger, medan USB- och ljuduttaget är på sina ställen längst ner respektive upptill.

Baksidan av Asus Zenfone 6 är gjord av ABS-plast och har en gummerad, matt finish. 13 MP-kameran och blixten syns längst upp, medan den nedre har en stor högtalartelefon i botten. Även om högtalargrillen ser ut att ha en stereohögtalare, är den bara en monohögtalare under den.

Specifikationer:

ASUS Zenfone 6 är en phablet med 6-tums 1280 x 720 pixlar IPS-skärm. Den drivs av en 2GHz Intel Atom Z2580-processor tillsammans med 1GB RAM. Internminnet är på 16 GB, men kan utökas ytterligare upp till 64 GB med ett microSD-kort. En 13 MP-kamera finns på baksidan tillsammans med en enda LED-blixt och dess främre kamera har en 2 MP-sensor. Anslutningsmöjligheter inkluderar Wi-Fi a/b/g/n, Bluetooth, GPS och 3G. Phablet körs på Android Jelly Bean v4.3 operativsystem och kan uppgraderas till Android 4.4 Chocolate kitkat.

Baksidan öppnar sig mot batterifacket, men batteriet kan inte bytas av användaren. Ovanför batteriet finns tre platser för dubbla SIM-moduler och ett microSD-kort. Batteriet är en 3300mAh-variant och kan driva handenheten i cirka 28 timmar, beroende på användning.

Kamera

ASUS Zenfone 6 har en 13-megapixel shooter och en 2-megapixel frontkamera. Även om den här kameran ger bra bilder, fokuserar den lite längre än genomsnittet. Bilder tagna i dagsljus visar överexponerade delar i starkt upplysta områden. Färgerna blir väldigt levande och ser väldigt onaturliga ut. Bilder i svagt ljus är lite korniga. Den övergripande kvaliteten på kameran är medelmåttig och man bör inte förvänta sig professionella bilder från 13 MP-kameran. Trots det är vardagsfotografering och liknande bilder bra nog. Ta en titt på några exempel på bilder som klickades på under dagen. Den första togs tidigt på morgonen, medan de andra två togs på kvällen och natten. Lägg märke till hur himlen är överexponerad och bilden har mycket korn.

Användargränssnitt

Även om ASUS Zenfone 6 känns bra i handen (tack vare sin gummifinish) kan många tycka att det är lite obehagligt att använda en hand. Skärmstorleken är lite för stor för att dina fingrar ska nå hörnen. För att övervinna detta problem och göra användargränssnittet bekvämt att använda med lätta händer har Asus tillhandahållit tre skärmstorleksalternativ -4,3-tum, 4,5-tum och 4,7-tum. Genom att välja alternativet för skärmstorlek komprimeras användargränssnittet till en mindre storlek för att bekvämt använda det. Indirekt emulerar den en mindre handhållen enhet.

Ytterligare funktioner inkluderar Smart Reading Mode, som automatiskt justerar bakgrundstoner för att minska ögonansträngningen när du tittar på böcker, tidskrifter eller webbplatser. PC Link ingår också för att hjälpa användare att använda handdatorn med en PC. Man måste installera relevant programvara på datorn för att göra det. Andra appar inkluderar Quick Memo, Omlet-meddelandechatt, öppet moln och Zen-länk.

Ljud video:

Ljudkvaliteten på denna phablet är genomsnittlig och vi rekommenderar bättre hörlurar om du vill njuta av musik av bättre kvalitet. Videor spelade upp smidigt och vi hade inga problem med att spela upp videor i full HD. Zenfone 6 stöder alla videoformat utan problem.

Identifiera: De flesta gillar smartphones med stor skärm, men har svårt att använda en hand. ASUS Zenfone ger dock komfort genom att justera skärmen för att anpassa sig efter användarens preferenser med en mindre storlek. För priset av 16 999 Rs känner vi att Asus Zenfone erbjuder bra valuta för pengarna. Även om kameran är medelmåttig är visningskvaliteten ganska bra och skärmen är stor för visningskvalitet. Genomsnittlig kameraprestanda är lite av en sträcka. Men om du inte bryr dig om skärmstorlek och är villig att välja 5-tummare, finns det andra märken på marknaden som erbjuder bättre skärmupplösning, kameraprestanda över genomsnittet och några andra områden. Man kan välja telefoner från märken som Xiaomi, Gionee, Samsung, Sony och några andra.

. .