Beats Flex recension: Bästa budget

Obs: I nästa ämne du kommer att läsa kommer du att lära dig om: Beats Flex recension: Bästa budget

Beats Flex i svart på svart bakgrund

Jag har recenserat många riktiga trådlösa öronsnäckor under det senaste året, men det har gått en het minut sedan jag tog en uppsättning halsbandshörlurar för en sväng. Beats Flex är en bra påminnelse om att dessa öronsnäckor fortfarande är ett utmärkt val om du vill ha en solid uppsättning av knoppar utan att bryta banken. De är utmärkta för endast $50.

Missförstå mig inte – det finns inget fantastiskt eller enastående med dessa hörsnäckor. Du får inte ambient mode eller ANC. Ingen örondetektion. Det finns dock en auto-play/paus-funktion tack vare en magnet som håller ihop knopparna när de inte är i örat. Men annars är de bara en mycket standard uppsättning trådlösa hörlurar.

Men det är enkelt och lågt pris som gör Flex så tilltalande i första hand. De är en fantastisk uppgradering jämfört med de vanliga trådbundna hörlurarna som kommer med många telefoner, som de vanliga EarPods som brukade följa med iPhones. Om du fortfarande använder en gammal uppsättning trådanslutna knoppar är detta den bästa uppgraderingen för dig (förutsatt att du inte är villig att åtminstone dubbla priset på en verkligt trådlös knopp, förstås). De låter ganska bra, är extremt bekväma och håller i cirka 12 timmar i genomsnitt. Det är många lådor märkta för $50.

Ljudkvalitet: Bättre än grundläggande

Beats Flex i svart på mattsvart bakgrund, en öronkudde och Beats-logotypen i fokus

Det fanns en tid när namnet “Beats” betydde “dessa hörlurar har för mycket bas”. Den tiden har kommit och gått (trots vanliga missuppfattningar jag fortfarande hör om ämnet), med Flex som är lättare på bas än de flesta andra Beats jag har lyssnat på nyligen.

Det betyder inte att de saknar en viss låg nivå. Det är fortfarande väldigt aktuellt, även om du kan bli överväldigad om du är “ge mig all bas du kan lägga in i min hjärna”-typ av lyssnare. Jag tyckte att balansen var mycket bra för de flesta lyssningsändamål, men personligen gillar jag musiken lite lägre än vad Flex erbjuder. Som sagt, det är inget jag hittade att jag missat efter bara några minuters lyssnande på Flex.

När det gäller diskanten och mellanregistret är det verkligen där dessa knoppar har störst inverkan. Balansen mellan de två är mycket bra, med mycket välbalanserade hög- och mellantoner som resulterar i en bra övergripande lyssningsupplevelse – speciellt om du gillar poddsändningar eller tittar på många videor med hörsnäckorna i.

Sammantaget låter Flex bra. De kanske saknar låg kvalitet för användare som föredrar bassier hörlurar, men “genomsnittliga” lyssnare kan uppskatta den övergripande balansen som erbjuds här. Kvalitetsförhållandet mellan kostnad och ljud är mycket bra med Flex.

Komfort: Jag har glömt hur bekväma nackkuddar kan vara

En av de bästa sakerna med nackbandshörlurarna är att knopparna faktiskt är ganska lätta, vilket ger en ganska bekväm passform. Äkta trådlösa hörlurar har mycket på gång under huven, så de är ofta tyngre än icke-TW-hörlurar, vilket resulterar i mer örontrötthet och obehag.

Flex är inte annorlunda här. Knopparna är lätta, med gott om längd för anslutningssladden så att den inte hela tiden drar i knopparna, och även kontrollerna på sidorna är tillräckligt lätta för att jag inte ens märkte dem. Sammantaget är det här förmodligen några av de bekvämaste slipsarna jag någonsin har burit… verkligen, så länge jag kan minnas. A+.

USB-C laddningsport

På tal om kontroller, låt oss ta en snabb titt på dem. Som i stort sett allt annat med dessa, är de ganska enkla. Strömknappen är på höger sida och… bokstavligen. Den vänstra sidan rymmer USB-C-laddningsporten – en trevlig utgångspunkt från andra Beats, som förlitar sig på Apples Lightning-kabel för laddning – volymreglaget och multifunktionsknappen. Multifunktionsknappen är spela upp/pausa med ett tryck, spåra framåt genom att dubbeltrycka, spåra bakåt genom trippeltryck och ring din enhets digitala assistent med ett långt tryck.

Markera mikrofonen, volymknappen och multifunktionsknappen på vänster sida.

När du väl har vant dig vid att bära knopparna blir det en självklarhet att hitta kontrollerna. Det tog lite tid för mig att vänja mig vid den höga nivån av kontroller, men när jag väl kom på det har det gått smidigare sedan dess.

Det mest irriterande jag har haft med kontrollerna är att knäppa knopparna. Det finns inget “power on”-ljud, så du måste hålla ned knapparna i några sekunder och hoppas att de slår på. Det finns dock en anslutningston, så du vet åtminstone när de ansluter. Det är bara en konstig koppling mellan att slå på dem och vänta på att de ska ansluta utan att veta om de faktiskt är på.

Det finns också en app för Android. (Det här handlar egentligen inte om komfort, men vad som helst.) Det är också en slags enkel app — egentligen ingen EQ eller anpassade kontroller. Du kan växla funktionen för automatisk uppspelning/paus, som även gäller för samtal. Du kan också byta namn på knoppen om du vill. Och det är allt i appen. Det är dock värt att installera – du kan använda det för att snabbt se knoppens återstående batteriprocent om inget annat.

Dessutom märkte jag också att knopparna ansluter mycket snabbare till min Pixel 5 med appen installerad, vilket minimerar den tidigare nämnda fördröjningen vid start/ljudanslutningen. Det finns ingen iOS-app eftersom funktionerna som erbjuds här är alla tillgängliga på iOS tack vare M1-chippet i Flex.

Slutsats: Bra in-ear-hörlurar för en intressant plats

Markera Beats-logotypen på båda hörlurarna

Jag tror att den bästa kunden för Beats Flex är alla som vill ersätta en uppsättning trådbundna hörlurar med något trådlöst som inte kommer att bryta banken om du gör det. Målgruppen här är inte människor som tittar på AirPods eller andra äkta trådlösa öronsnäckor som kostar mer än dubbelt så mycket som Flex, och ljudkvaliteten/funktionerna återspeglar det.

Men om du letar efter några pålitliga, bekväma in-ear-hörlurar som låter ganska bra och som enkelt tar dig igenom dagen, är Beats Flex din jordgubbe.