Corsair HS60 Pro Surround recension: halvvägs mellan ingång och mellanregister

Inse att människor inte nödvändigtvis har mellan 100 och 200 euro för att bära hörlurar spelande, Corsair lägger till en ny nybörjarmodell till sin portfölj. Slutligen finns det Corsair-såsen på ingångsnivå, vilket betyder 70 euro detsamma.

En dundersuccé, HS60 släpptes för ungefär ett och ett halvt år sedan. Arton månader har gjort det möjligt för Corsairs ingenjörer att tänka på hur man kan förbättra en formel som redan är älskad av spelare. Genom att använda termen “Pro” antar den amerikanska tillverkaren en övergång till high-end-marknaden, vilket resulterar i effektiv användning av memory foam i öronkåporna för större komfort. Detta leder också till användningen av givare av högre kvalitet och bättre pickup-mikrofoner. Slutligen gör namnet “Surround” en logisk återgång till frågan om rumslighet. Många faktorer som vi ser fram emot att testa.

En gemensam design för hela HS-sortimentet © Nerces for Clubic

Specifikationer för Corsair HS60 Pro Surround

Bra gamla trådbundna hörlurar anslutna till detta gamla uttag 3,5 mm? Med de senaste utgåvorna har vi nästan glömt att den här typen av anslutning fungerar perfekt och också drar nytta av den avsevärda fördelen med ubiquity. Således kan Corsair HS60 Pro Surround, förutom att vara ett headset för PC-spelare, även fungera mycket bra på hemsystem som PlayStation. 4 Switchar eller Xbox One, men också mycket bekväm anslutning till smartphones och andra surfplattor … tillhandahålls, naturligtvis, de ignorerar inte detta gamla goda uttag.

Corsair HS60 Pro Surround är :

• Sond : dynamisk, 50 mm med neodymmagnet
  • Impedans : 32 ohm
  • Feedback ofta : 20Hz – 20kHz
  • Den rutiga mikrofonen : ja, enkelriktad, flexibel och avtagbar
  • Mikrofonens frekvenssvar : 100Hz – 10KHz
  • Logga in : trådbunden, 3,5 mm jackkabel (1,8 m)
  • Spatialisering : ja, virtuella 7.1 surrounds
  • programvara : ja, iCUE
  • Vikt : 321 gram
  • Prissättning och tillgänglighet : tillgänglig, för 69,99 €

För våra tester skickade Corsair oss en “gul” kopia av HS60 Pro Surround. Det intressanta är dock att tillverkaren faktiskt marknadsför två varianter: en gul version därför och en andra så kallad “carbon”-version. Den enda skillnaden mellan de två är i sömmarna. Specifikationerna, ljudprestandan och priset är exakt desamma.

Den centrala metallbågen ger bra stöd utan att tynga skallen © Nerces for Clubic

Köp Corsair HS60 PRO Surround

Design och komfort

Nykomlingar från Corsair kommer inte att desorienteras åtminstone till HS-sortimentet. HS60 Pro Surround har faktiskt en mycket liknande siluett som sina föregångare. Det borde naturligtvis inte komma som någon överraskning, men det ser ut som att de två sista dropparna för HS60 fortfarande kan hittas hos vissa återförsäljare. Således har den en klassisk design vars grundkaraktär är sober. De två öronsnäckorna är något ovala och är båda rundade och hålls samman av en metallring – vilket garanterar stabilitet – täckt av ett tjockt skum täckt av konstläder. Satsen är nästan helt svart, förutom sömmarna, som är grå eller gula beroende på din version.

Soliditeten hos HS60 Pro Surround verkar inte vara ett problem © Nerces for Clubic

När det gäller komfort, överlag mycket nöjd, även om vi upplevde mer fleece. Mittringen sitter precis ovanpå skallen, men skaver aldrig, och de åtta skårorna låter dig bestämma avståndet från öronkanten. Sedan även täckt med konstlädermaterial och täck alla bås. Logiskt sägs hjälmar vara hedniska. Ganska genomsnittlig, vikten på 321 gram är aldrig riktigt tung för huvudet, men beläggningen orsakar lite värme, vilket uppenbarligen är mer uppenbart under långa spelsessioner. Mer irriterande, men detta kommer naturligtvis att bero på din morfologi, HS60 Pro Surround tenderar att klämma den nedre delen av vårt ansikte lite hårt.

På en mer estetisk nivå finns det inte mycket som förringar Corsair. Liksom fler och fler tillverkare, slänger amerikaner LED-lampor i “julgran”-stilen: så även märkeslogotypen, som finns på utsidan av varje hörlur, förblir enhetligt silver. Notera slutligen att headsetet också fungerar som en kontrollenhet: ljudkabeln som ansluts till datorn eller konsolen börjar i det vänstra atriumet och det är här mikrofonen sitter. Strömknappen och volymkontrollhjulet finns fortfarande på detta headset, på baksidan.

Bekväma överlägg kan värma våra öron © Nerces for Clubic

Med tanke på priset på HS60 Pro Surround, förväntade vi oss inte att hitta en gäng av Specialerbjudande. Corsair är nöjd med hjälmen, avtagbar mikrofon på stången, liten vindruta för att minska parasitljud och en liten USB-adapter. Placerad mellan din PC och 3,5 mm-jackkontakten från hörlurskabeln, den här lilla lådan låter dig använda 7.1-läge. Du förstår att Virtual Surround bara fungerar på datorer.

Vad är ljudåtergivningskvalitet?

Efter att ha testat Virtuoso RGB Wireless SE, som representerar Corsairs flaggskeppssortiment, är det inte alltid lätt att falla tillbaka på något som HS60 Pro Surround. De två modellerna kämpar helt klart inte i samma kategori. Mer tillgänglig, vår dagens produkt gör ett bra jobb när det gäller att möta de höga kraven från musikälskare. Låt oss börja direkt med att lyssna på musiken, och notera att vi i dessa olika tester passade på att stänga av 7.1 Virtual Surround-läget, vilket vi kommer tillbaka till lite senare i testet.

Huvudkontrollerna finns på baksidan av det vänstra atriumet © Nerces for Clubic

I grund och botten är HS60 Pro Surround en balanserad produkt. Corsair verkar inte vilja “imponera” showroomet genom att artificiellt boosta basen, vilket ibland är en trend hos vissa tillverkare. Vi är tacksamma mot honom. Genom att spela med equalizern går det att pressa upp basen lite, men en defekt är då uppenbar…eller snarare, för örat. Basen saknar verkligen “kontroll”. En viss förvrängning känns och det finns en övergripande brist på subtilitet: älskare av “stort ljud” bryr sig inte, men för andra är det svårt att särskilja de olika bastonerna. Blyg.

Naturligtvis skulle användningen av equalizern kunna förbättras lite, och för de som har bråttom verkade Pure Direct-förinställningen för oss vara en intressant kompromiss. Spelinriktat lyssnande gör avsaknaden av bas mindre irriterande, och eftersom detta är kärnmålet med HS60 Pro Surround är det bra. Här drar vi nytta av en bra närvaro i mellan- och högklasserna, och dessa modeller är mindre benägna att bli mättade än andra till den här prisklassen. Vi kan då njuta av en bättre bevarad atmosfär än på konkurrerande headset. Observera också att ljudisoleringen är densamma som Corsair brukar producera: vi är långt ifrån omvärlden utan att vara helt avskurna från den. En bra kombination.

Mikrofonkvalitet

Fäst i änden av en relativt kort stav enligt Corsair-standard (cirka 12 cm), är HS60 Pro Surrounds mikrofon ganska nära vad HS60 har att erbjuda i sin stereoversion. Detta är en enkelriktad modell som drar nytta av mycket bra grepp och som lyckas begränsa upptagningen av parasitljud, speciellt när vindrutan är rätt placerad. Den inspelade rösten är fortfarande tydlig, även om den saknar lite detaljer. Var dock försiktig med att begränsa förstärkningen: distorsionseffekten kan snabbt märkas och i hög grad påverka samtalspartnerns lyssningskomfort. Om det inte finns några frågor om att använda den för avancerad inspelning, bör mikrofonen fungera bra under spelsessioner. Vi ber inte om mer.

I grund och botten ger mikrofonen det väsentliga för att spela under bra förhållanden © Nerces for Clubic

Mine 7.1 och Corsair iCUE programvara

Med det sagt fungerar HS60 Pro Surrounds 7.1 bara med datorer, och återigen, datorer under Windows. Konsol- eller Linux-användare, du kommer att ha att göra med stereo, men var inte alltför upprörd för återigen, virtuell 7.1 är inte riktigt lika övertygande. Vi ska vidarebefordra dess användning för att lyssna på musik: den var inte gjord för det, och renderingen är ointressant, till och med löjlig. Inom film har det varit mer framgångsrikt med några fina effekter, särskilt i stora, särskilt explosiva produktioner. I videospel, Corsairs föredragna mål, är resultaten väldigt olika: i ambient-spelet är renderingen ganska exakt och vi har tid att uppskatta platsen i rymden. Å andra sidan, på snabbare FPS, kommer de mer subtila skillnaderna att vara mycket mindre märkbara. Därav halvkonverteringstestet.

Corsair använder samma programvara – iCUE – på all kringutrustning © Nerces for Clubic

I grund och botten är det en fantastisk sak att använda det “dumma” 3,5 mm-kontaktuttaget. Först och främst är den krediterad för att utöka hjälmens kompatibilitet, men den kan också klara sig utan mjukvara för att säkerställa dess normala funktion. Tyvärr, att använda ett sådant läge innebär också att du berövar dig själv några intressanta inställningar. Med Corsair iCUE-programvaran kan du aktivera/avaktivera röstkommandon som meddelar att enheten fungerar korrekt. Mer intressant är att det också är det bästa sättet att aktivera den inbyggda equalizern eller leka med spatialiseringen av ljudet. För att använda iCUE är det viktigt att ansluta via USB-dongel och effektivt eliminera alla icke-PC-användare. Inget annat att rapportera: om ergonomin fortfarande kan förbättras, är iCUE en ganska lättanvänd mjukvara som inte är full av funktioner, men som kommer till det väsentliga ganska snabbt.

Corsair HS60 Pro Surround: Clubics åsikt

Med en prislapp på mindre än 70 euro hamnar HS60 Pro Surround på något sätt mellan lågpris- och mellanklasssegmenten hos den amerikanska tillverkaren. Corsair erbjuder en seriös produkt, välbyggd och lätt att använda. För vissa ansiktsformer är komfort ibland lite mer av ett problem, och vi ber om ursäkt för felaktigheterna i basåtergivningen. Defekterna överskuggade aldrig egenskaperna hos en globalt neutral hörlur i dess ersättning. Mikrofonens mångsidighet och bättre kvalitet gör den till en bra spelkompis som kan anpassa sig till vilken plattform som helst.

Mest

• Designens elegans
  • Övergripande kvalitet på finish