Denon DHT-S716H recension: En verkligt mångsidig soundbar

För några veckor sedan uppdaterade Denon sin serie av soundbars helt. De är nu fyra, alla med en referens som slutar på siffran 16. Därför är detta erbjudande lättare att läsa, eftersom de tidigare proverna var separerade mellan en oansluten vintageserie och två modeller kopplade under HEOS-logotypen. Den nya DHT-S716H ersätter den gamla HEOS-stickan som släpptes för cirka tre år sedan.

DHT-S716H kommer med ett nytt utbud av Denon soundbars, på 216 och 316 inte anslutna och 516H anslutna. Jämfört med den tidigare modellen är alla funktioner förnyade. Som en höjdpunkt är DHT-S716H inriktad på kvalitetsljudåtergivning snarare än att uppskatta ljudeffekter. Ingen DSP eller effektvirtualisering. Syftet med denna bar är att vara effektiv genom att återskapa de tre frontkanalerna i ett 5.1-system. Surroundkanaler kan läggas till genom att kombinera trådlösa HEOS-högtalare, såväl som baskanaler med den trådlösa subwoofern som tillval. Det är upp till dig att bestämma, efter dina önskemål, tillgängligt utrymme och din budget. Du kan utöka systemet med tiden.

En stor soundbar placerad eller fäst på väggen

DHT-S716H är 1m10 bred. Det är främst för TV-apparater 55″ och uppåt. Högtalarna är placerade i en vinkel på ca 45° på överkanten. Detta specifika arrangemang gör att stången kan placeras eller fixeras på väggen för identiska resultat. De vänstra och högra högtalarna är omvända i det ena fallet jämfört med det andra, det är nödvändigt att bestämma i mobilapplikationen stångens position.

Metallkrokar används för väggupphängning. De kan också användas för att höja möbeln som den vilar på något. Men det är inte obligatoriskt. Som på många soundbars ångrar vi att vi inte har någon skärm. Detta är alltid användbart för att veta aktuell källa, volymnivå eller ljudläge. För detta måste du gå tillbaka till mobilappen.

Denon specificerar inte ström ombord förutom att det finns sex digitala förstärkare av klass D. De tar hand om var och en av de tre kanalerna i grupper om två: vänster, mitten och höger. Högtalarenheten är identisk för alla tre för att säkerställa ett enhetligt ljud. En 13 mm diskanthögtalare kommer med två elliptiska baselement i 5 x 12,5 cm. I mitten är diskanthögtalaren omgiven av två bashögtalare. För vänster och höger kanal är diskanthögtalaren placerad i slutet av ribban för att utöka spridningen så mycket som möjligt. Basen fungerar med basreflex med två små ventiler placerade på varje sida av bakpanelen.

Köp Denon DHT-S716H

Anslutning värdig en hemmabioförstärkare

Soundbar DHT-S716H är designad för att vara fristående. Den syftar till att ersätta alla element i en hemmabio. För detta drar den nytta av en komplett anslutning som för den närmare kapaciteten hos en liten ljud-/videoförstärkare. Vi hittar därför fyra HDMI-ingångar som alla är 4K och HDCP2.2. De omdirigeras till HDMI-utgången med ARC, för att återställa ljudet från TV:n och CEC.

Det finns också tre ljudingångar: analogt minijack, optisk digital och koaxial digital. USB-porten gör att du till exempel kan spela musik lagrad på en nyckel. Det finns även Bluetooth för att snabbt ansluta en smartphone eller surfplatta. Slutligen, på nätverkssidan, har du ett val mellan Ethernet och WiFi.

Notera närvaron av funktionstangenterna på vänster sida av stapeln, när den är placerad. De används för att justera volymen och stänga av ljudet. De är relaterade till användningen av pinnen när man lyssnar på musik. Infraröda fjärrkontroller är vanligtvis mer praktiska. Den är mycket liten och ger tillgång till viktiga funktioner: volym, tyst, standby, Bluetooth-uppspelningsknappar och tillgång till sex favoriter. Det är synd att tangenterna relaterade till ljudlägena saknas.

Vi noterade den perfekta driften av CEC via HDMI. Förutom favoriter kan du klara dig utan Denon-fjärrkontrollen, och med hjälp av TV:ns fjärrkontroll styr dessa knappar DHT-S716H:s på, av och ljud på synkront sätt.

Helt integrerad i HEOS .-miljön

DHT-S716H soundbar är en modell med dubbla funktioner. Den syftar till att återge filmljudspår såväl som musik. För detta har Denon integrerat den i HEOS nätverksljudmiljö. För att skicka musik till den måste den därför konfigureras via HEOS-mobilappen.

Installationsfasen är väl etablerad. Baren känns omedelbart igen på nätverket. Innan jag går vidare måste jag konfigurera några parametrar som dess namn, anslutningen som används mellan den och TV:n, närvaron av surroundhögtalare och en möjlig subwoofer, samt anslutningskällorna som är anslutna till varje HDMI-ingång.

När det är klart kommer vi att hitta en sida dedikerad till soundbaren i HEOS-appen. Den ger en översikt över den använda ingången och de olika ljudrelaterade lägena. Det finns också sex anpassningsbara knappar. De motsvarar favoriterna 1 på 6 som också finns på fjärrkontrollen. Dessa favoriter påverkar lyssningsläge, konversationsförbättring, nattläge och ingångskällor. De återkallar en uppsättning inställningar från en enda nyckel.

HEOS-appen låter dig växla mellan källor, men också komma åt dematerialiserad musik: webbradio, tjänster som Deezer, Spotify eller Tidal, samt musik i delade mappar på nätverket. Även från appen kan du bläddra igenom innehållet på USB-nyckeln som är ansluten till pinnen.

Denna applikation hanterar multiroom mellan olika HEOS-enheter i huset: trådlösa högtalare, Denon- eller Marantz-förstärkare, etc. Zoner kan grupperas och delas upp helt enkelt genom att dra dem ovanpå varandra. Varje enhet kan också komma åt samma källor som är anslutna till andra enheter i inställningarna.

En effektiv soundbar som aldrig överdriver det

Som vi har sett är DHT-S716H-stickan inte riktigt ny. Denon utnyttjade åtminstone inte ändrade referenser och ikoner för att lägga till nya funktioner på hemmabiosidan. Därför är det nödvändigt att nöja sig med en 3.0-reproduktion och glömma Atmos- och DTS:X-effekterna. Det här är inte värre: vi föredrar alltid ett enkelt och effektivt system framför ett som försöker överdriva det. många saker som aldrig riktigt fungerade .

Denon är i den första kategorin med en ljudscen som drar nytta av mycket bredd. Den roliga scenen går bortom baren. Genom att sluta ögonen kände vi att ljudet avleddes med minst 1 meter på vardera sidan av huvudet på DHT-S716H, utan några reverb- eller reverbeffekter. Den kan kombineras med 75″ typ mycket stor skärm utan någon motor. Den växer också betydligt högre och matchar handlingen och dialogen med det visuella.

Förändringen av ljudelement finns i tiden inom detta ramverk. Men de går aldrig ut. Handlingen är välfokuserad framtill: det finns ingen omslutande effekt på varken sida eller bak i rummet. Vi är i 3.0 och vi stannar. För 5.1 måste du nödvändigtvis lägga till den valfria HEOS-högtalaren och subwoofern.

Ljuden är mycket behagliga, utan bas eller skrymmande bas. Utan den kavernösa, eller åtminstone färgglada, effekten av många (om inte de flesta) soundbars. Här verkade återgivningen mycket realistisk för oss, vilket tyder på närvaron av högtalare av god kvalitet. I avsaknad av en separat subwoofer tar basen vikt utan att någonsin uppleva någon skadlig resonans eller botten, även på en bekväm nivå.

Sången är fortfarande mycket distinkt, särskilt med dialogförstärkningsläget inställt på “lågt”. Inställningarna “medium” och “high” gör att diskantintensiteten blir tydlig. Men även i den låga delen, finns det ett verkligt bidrag till röstnoggrannhet jämfört med hörsel utan detta förbättrade läge.

“Movie”-läget ger tyngd åt de låga mellantonerna och lite mer till basen. Det fungerar inte riktigt i diskant, eller så är det tunt. Det ger inga förbättrade surroundljudeffekter, det här läget spelar bara på toner. “Musik”-läget blir mer reserverat, vi rekommenderar att du använder filmläget även för musik.

Att lyssna på musik är mycket framgångsrikt. Den är för centrerad för vad den ska vara, men har ändå en ljudbild, en lite mer kompakt höjd än när man lyssnar på en biograf. Vi har placerat stången mellan våra högtalare med 2,5 meters mellanrum. På välinspelade spår med mycket bredd sträcker sig scenen från vår högra högtalare till vår vänstra högtalare, som om de spelade musik. DHT-S716H lever inte riktigt upp till kvaliteten på ett par högtalare, men det är en av de bästa barerna för att lyssna på musik.

Idealisk för användning med en kombination av bio och musik

Denon DHT-S716H är en av få soundbars vi kan rekommendera för att lyssna på musik tack vare dess bredd, plattform och respekt för ljud. Naturligtvis kommer dess brist på förlängning i den nedre basen att åtgärdas genom att lägga till Denon DSW-1H trådlösa subwoofer. I användningen av lägenheten kommer det inte ens att vara nödvändigt. Den försvarar sig väldigt bra i hemmabio i den meningen att den respekterar originalprogrammeringen utan att justera eller minska ljudet. I konceptet är det ganska nära ett system baserat på tre små satellithögtalare som skulle buntas ihop i en enda låda. Dess anmärkningsvärda anslutningsmöjligheter och HEOS-system ger den alla funktioner som behövs för full automatisering.

Mest

• Mångsidig film och musik
  • Förbindelse