Gibbous – Recension av Cthulhu’s Adventures – Less Tentakel, More Cat

Gibbous – Adventure of Cthulhu är en av Kickstarter-framgångshistorierna som jag gillar att höra. Det var Kickstarted tillbaka 2016 och utvecklades av ett litet team med tre personer från Transsylvanien, och är ett annat exempel på hur inte varje spel behöver riktas mot den största möjliga publiken. Gibbous vet vad det är och för vem. Men är detta verkligen till någon nytta?

Medan Nerböjd kanske nämner namnen på de största tentaklarna i beskrivningen och till och med Lovecrafts namn, teman och idéer är till stor del frånvarande. Det var nästan inga tentakler synliga förrän stängningstiden, och även då var Lovecrafts anslutning svag. Den kosmiska skräcken på Lovecraft-sidorna, temat för hans förnuft och maktlöshet, finns ingenstans att hitta. Mycket, Nerböjd är en kombination av många saker tillsammans med en stor uppsättning metahumor som hånar genren som helhet med bara de lättaste ströken av Cthulhu. En del av mig saker som har namnet Cthulhu är inte till nytta, även om det i rättvisa för utvecklarna kan det ha hjälpt till att samla spelet lite mer uppmärksamhet.

Plattform: PC
Recenserat på: PC (Duh)
Utvecklare: Stuck in Attic
Utgivare: Trapped in the Attic

Granskoden tillhandahålls gratis av utgivaren.

Gibbous - Cthulhu Adventure - Mindre tentakler, mer katt 1

Saker började med den personliga röstutredaren som häst Don R. Ketype sökte efter Necrocomnicon i det lokala Darkmouth-biblioteket, där han träffade Buzz Kerwan, den andra av spelets huvudbesättning. Donen hade anlitats för att hitta boken, men han var inte den enda som letade efter den när kulter sprängde biblioteket för att leta efter gamla tjocka böcker. Buzz hamnade av misstag med boken och använde den ännu mer av misstag för att ge sin katt Kitteh förmågan att prata, något han inte var så glad över. Från detta kom äventyren av konstiga kulter som svävade runt om i världen, den mystiska Bob Olmstein, världens möjliga slut och den pratande katten som verkligen ville ha saker och ting tillbaka till det normala.

Historien startar tillräckligt enkelt men blir faktiskt väldigt komplicerad när saker och ting fortsätter. Om du inte uppmärksammar kan du förlora lite när din kredit rullas. Men komplexiteten är meningslös om det inte är en bra historia, så överlever Gibbous? Ja, det är inte enkelt eller ja. Detta spel kämpar särskilt med skurkarna som du är ute efter men har aldrig riktigt träffat eller ens sett förrän spelets slut. Men å andra sidan är Don, Buzz och Kitteh underhållande karaktärer som gör denna resa värd att göra. Buzz är ett fantastiskt barn, Don spelar den grå glansdetektiven som ibland berättar sitt eget liv och Kitteh gillar att vara sarkastisk och kanske har den mest kraftfulla karaktären i spelet, även om det inte görs bra. Hur han pratar med Buzz och de förolämpningar han har för nästan allt är exakt som jag alltid föreställde mig att en katt låter om den kan prata. Utan tvekan är han huvudpersonen i gruppen.

Flera andra karaktärer dyker upp, inklusive en mystisk man med en riktigt episk röst. Slutligen finns det en fjärde medlem i din lilla grupp som kommer mycket sent, har så lite arbete och väldigt lite karaktärsutveckling att han känner sig som en eftertanke.

Sammantaget är historien bara okej. Det finns ögonblick med bra humor, lite rolig genre och karaktär, men samtidigt besvärlig dialog, många missade möjligheter och några exempel på historiens grundstruktur som inte görs rätt. Det är fortfarande en underhållande berättelse.

Gibbous - Granskning av Cthulhu's Adventures - Less Tentacle, More Cat 2

Det fungerade inte heller att spika slutet. Att förbereda allt för uppföljaren är en svår uppgift eftersom du måste berätta en historia som är övertygande och tillfredsställande på sitt sätt och Gibbous kämpar med den. Slutsatsen får dig inte att känna att du fick en stark historia, utan snarare som att du fick hälften av den. Med det gör det att jag vill se uppföljaren och se vad som händer med karaktären och världen.

Avslutningen kom också ganska snabbt. Jag loggade in ungefär 6 timmar innan krediten rullades ut.

När det gäller showen gör Gibbous för budgetspelet mycket bra med spelarna. Jag gillade verkligen Don som spikade detektiv noir utan att ses som monoton och tråkig. Det enda klagomålet jag har är att det, särskilt när jag bär hörlurar, finns en bakgrund som sticker ut när dialoglinjen spelas. Det tar lite mer ljudrengöring.

Gibbous avviker inte långt från nuvarande punkt och klickformel. Oavsett hur mycket jag gillar och uppskattar den här genren är det svårt att inte undra vad som kommer att hända i framtiden, eftersom det inte har skett stora förändringar i dess grundläggande design under åren. Men det är en debatt för en annan tid, eller hur?

Så kommer du att peka och klicka dig igenom en varierad och vacker miljö för att hitta objektet som ska tas och användas för att främja historien. Pussel är nyckeln till dessa spel och utvecklare måste göra dem rätt – för konstiga och de kan vara frustrerande, för enkla och logiska och de kan känna sig för enkla att lösa. I grund och botten vill du ha ett slags kaos som kontrolleras konstigt. De flesta Gibb lyckades få rätt logikdel så att pusslet var meningsfullt, men tyvärr var inga av de utmaningar du mötte faktiskt svåra. Som veteran i genren finns det inga pussel som ger mig utmaningar, och även nykomlingar att peka och klicka kommer inte att behöva tänka väldigt hårt.

Synd att det inte finns något mest minnesvärt pussel. När du är klar med dem försvinner de från minnet. Det enda undantaget kommer senare i spelet där allt blir lite … eh, galet. Detta lyckades gifta sig med logiken i det tidigare pusslet med en plats som är mer intressant och lätt att komma ihåg. Endast ett pussel i början av spelet sticker ut, vilket innebär en rap-kamp i ett slott.

Gibbous - Granskning av Cthulhu's Adventures - Less Tentacle, More Cat 3

Detta är löjligt eftersom Gibbous bär några potentiellt lysande element. När du spelar som Buzz, till exempel när du öppnar interaktionshjulet, finns det ett alternativ att involvera Kitteh. Denna start låter dig klicka på ett högt objekt och be Kitteh att plocka upp det. Detta verkar ha förberett en potentiellt bra pusselmekanik för senare, men tyvärr använder han nästan aldrig den. Merparten av tiden är han där för att fungera som en guide och spendera större delen av spelet bara sitta medan du fortsätter.

På samma sätt får Don tillgång till förmågor som gör att han kan höra tidigare bilder genom att interagera med olika saker. En annan cool idé som tyvärr används mycket lite utanför några skämt. Precis som Kitteh verkar den faktiska funktionen vara att ge ledtrådar, men eftersom pusslet är väldigt enkelt, behövs det inte.

Men jag skulle säga att spelets relativa glädje betyder att det är ett bra val som familjelek eftersom barn kan vara involverade och bidra till Gibbous. Jag kan lätt se mig själv spela igen med min systerdotter eller bara överlämna den till de äldre för att njuta av det.

Innan vi avslutar denna granskning måste grafen verkligen nämnas. Uppenbarligen hämtar den grafiska stilen inspiration från Disney och Studio Ghibli och jag måste säga att du definitivt kan se den. Men viktigast av allt påminner det mig om det klassiska äventyrsspelet på 90-talet, som just har blivit slitet för modern tid och med sin egen talang. Denna del av spelet kommer också att visa upp några stora konstnärliga talanger.

Pek- och klickgenren har fortfarande en lojal fanbas som ivrigt väntar på varje nytt inträde i genren, och jag lägger mig in i det. Gibbous – Cthulhus äventyr är långt ifrån det bästa, men detta är ett bekvämt spel med enkla pussel, roliga karaktärer, lite bra humor och galna historier. Jag säger detta för hardcore-fans som vill fixa, medan alla kan komma igenom det, såvida du inte vill komma in i genren och gilla något som är lätt att komma igång.

3 av 5