Google Nest Mini Review

Röstassistenten har kommit till vår telefon och hem. Om du har en Android-smartphone använder du antagligen redan Google Assistant. Google designade Mini House and Home för att bli fristående enheter med den inbyggda Google Assistant. Det ger människor saker att interagera med, liksom en port för att styra andra enheter som smart belysning eller smarta TV-apparater. Amazon har också lanserat smartdrivna Alexa-högtalare som konkurrerar med Google om utrymme i ditt hem. För att följa detta har Google nu ändrat namnet på hemlinjen under dotterbolaget Nest. Den andra generationen av Home Mini kallas nu Nest Mini och har uppgraderats. Det går mot den tredje generationen Amazon Echo Dot, men har det köttet att hålla sig på toppen? Vi kontrollerade det för att ta reda på det.

Google Nest Mini Design och funktioner

Google har behållit kärnkonstruktionen för Home Mini men har gjort några mindre förändringar. Vid första anblicken är det nästan omöjligt att skilja mellan den gamla Google Home Mini och den nya Nest Mini. Google kan ge det en annan design som Amazon just gjorde för Echo Dot 3rd Gen.

Högtalaren har fortfarande en tygskiva tillverkad av återvunna plastflaskor. Google erbjuder Nest Mini i fyra färger: krita, träkol, korall och himmel. Vi har en Coral färgvariant för den här recensionen. Kapacitiva kontroller för dessa högtalare är dolda under detta tygskikt. Det finns fyra lysdioder som tänds när du slår på enheten och när du ringer Google Assistant.

Snittet i botten för väggmontering är en ny design touch

Precis som den gamla Google Home Mini är play / paus-knappen i mitten. Volymkontrollknapparna finns på båda sidor och har nu bakgrundsbelysning för att göra det lättare att trycka. Dessa knappar tänds när du tar handen nära enheten och bort från resten av tiden, vilket ger ett rent utseende.

Det finns en fysisk knapp på sidan för att inaktivera mikrofonenheten. Google har bytt till DC-uttaget jämfört med Micro-USB-porten som Google Home Mini har, så även om du kan stänga av den ursprungliga Google Mini från elbanken, kan du inte göra samma sak för den här modellen.

Det som är intressant är att Google Nest Mini nu har ett urtag längst ner som låter dig fästa denna enhet på väggen med krokar eller pinnar. Till skillnad från de flesta andra intelligenta högtalare som sitter på en plan yta kan du placera Nest Mini på väggen, även om nätsladden kommer att dingla ner.

Google Nest Mini-hårdvara och funktioner

Google Nest Mini har den bästa 40mm-drivrutinen som liknar den tidigare Google Home Mini-designen. Google har nu gått med tre fjärrmikrofoner som är en förbättring från sin föregångare två-mic array. Det finns stöd för dual-band Wi-Fi och Bluetooth 5. Den här enheten har också inbyggd Chromecast-funktionalitet, vilket innebär att du kan spela musik eller videor direkt till en smart TV eller vilken enhet som helst med en ansluten Chromecast-dongel. Nest Mini har en fyrkärnig 64-bitars ARM-CPU klockad vid 1,4 GHz, men Google har inte lämnat detaljer om dess tillverkning eller kapacitet.

Nest Mini kan kontrolleras helt med din röst. Tre avlägsna fältmikrofoner höjde våra röster utan problem. Det stöder också ljudmatchningsteknologi som ska göra det möjligt för den att identifiera personen som ställer frågan eller ge order och svara på det individuella sammanhanget.

Google Nest Mini Body Google Nest Mini ReviewTygens topp hjälper Google Nest Mini att smälta in med din heminredning

Med vår röst kan enheten känna igen oss och hämta information från vår kalender. Det kan också lägga till poster i vår kalender och ge oss navigationsinstruktioner till de platser vi frågar. Inte bara det, det kan också skicka navigationsanvisningar direkt till användarens Android-smarttelefon, vilket är en snygg touch. Avancerad konversation är namnet på Googles sätt att låta dig ha en konversation med Google Assistant utan att behöva använda frasen “Ok Google” för varje uppföljningsfråga som du ställer.

Du kan länka konton för YouTube Music, Google Play Music, JioSaavn, Spotify, Gaana och Wynk Music och du kan instruera vilken Google Nest Mini som ska användas när du begär en låt. Google Assistant har också några ljudbaserade spel som frågesporter som du kan spela på dessa högtalare, men alternativen är begränsade och du kan inte lägga till nya färdigheter som du kan göra med Amazons eko-enhet.

Google Nest Mini-prestanda och ljudkvalitet

Promptkommandot “OK Google” räcker för att väcka enheten. Vi märkte inte någon betydande försening när vi vaknade enheten från tomgång. Taligenkänning är ganska bra, och det kan ta våra beställningar exakt även i ett trångt rum. Tack vare Voice Match kan Nest Mini känna igen personen som talar och returnera ett personligt svar, till exempel en tid från sin kalender. Enhetens övergripande funktionalitet är dock ganska begränsad till Google Assistant-funktioner.

Vi använder Google Nest Mini för att lyssna på mycket musik och spela några frågespel. Vi fann att Nest Mini var svårare än enheten som byts ut. Ljudkvaliteten förbättras också, och högtalarna låter inte högt.

Google Nest Mini-monterad Google Nest Mini-recensionDu kan installera Google Nest Mini på väggen men nätsladden dinglar

Vid en lägre volym ser du lite bas, vilket gör att ljudet låter lite fullt, men det går helt förlorat vid en högre volym. Egentligen är det inte kul att lyssna på Nest Mini spännande, eftersom de högsta slår mitt och bas nästan försvinner. Vi begränsar oss till att spela musik på en lägre volym.

Google Nest Mini har inte ett 3,5 mm ljuduttag så att du inte kan ansluta externa högtalare direkt. Men du har möjlighet att länka den till en Bluetooth-högtalare som ger dig bättre ljudkvalitet. När vi försökte detta använde Nest Mini intelligent parade högtalare endast för musikuppspelning, medan de fortsatte att använda sina egna interna högtalare för Google Assistant-svar.

Google Nest Mini är priset till Rs. 4 499 i Indien och är en mild förbättring jämfört med Google Home Mini när det gäller ljudkvalitet och taligenkänning. Google har aktiverat väggmontering, vilket är den största fysiska förändringen.

Om du redan har Google Home Mini är det inte möjligt att ersätta den med Nest Mini, men om du vill köpa en ny smart högtalare bör du överväga en nyare modell. Ljudkvaliteten är inte den bästa, men smarta högtalare till det här priset låter inte bra. Det är Google Assistant som gör att den sticker ut tack vare exceptionellt röstigenkänning och integration med Googles ekosystem.

Google Nest Mini
Pris:
Rs. 4499