Gorn Recensioner – Mycket trevlig

Låt oss vara ärliga med oss ​​själva: människor är hårda varelser med en stark lust att fysiskt skada varandra eller någonting inom räckhåll. Det är en av de största orsakerna till att vi har överlevt hela denna tid och medan vi säkert lär oss att kontrollera de våldsamma tendenser, lurar de fortfarande under ytan. Det är ingen överraskning att ett VR-spel som låter dig släppa ilska på ett sunt sätt har tagit fart. Det är där Gorn kom, en helt topp lysande fighter som låter dig lufta lite ilska genom att riva huvudet.

I grund och botten Gorn är en direkt arenakrigare där du kastas in i ett litet område och måste döda de onda som vill visa dig detta lyxiga nya dödsobjekt som de hittade. Efter att ha tillbringat tid i Early Access har det dykt upp på VR-plattformen och kommer sannolikt att göra att du önskar att du hade köpt en hemförsäkring. Det finns en liten berättelse förutom att det finns en mängd svävande huvuden som kräver blod som du måste ta hänsyn till i början av varje kamp. Om det är svårt de vill, är det Gorn de kommer att få det.

Plattform: Ocolus Rift
Recenserad av: Oculus Rift S
Utvecklare: Free Life
Utgivare: Digital Devolver

Gorn Recensioner - Mycket trevlig 1

Med ett headset fäst Gorn ger dig ett antal bra komfortalternativ. Standard gesten stil innebär att ta tag i luften och dra mig där jag helt medger att jag inte kan förstå. Tja, standardrörelser är mitt val, även om införandet av teleportering kommer att vara bra för spelare som kämpar med att flytta med pinnar. Det finns också jämna svängar eller snabba svängar.

När du kliver upp på det sandiga golvet i arenan är det dags att döda. Din fiende kommer att svimla ​​mot dig medan han slår fast på sina bilagor och vapen som om de drivs av någon form av inre vindkraftverk. De är farliga främst på grund av olyckor eller bara antal. Men det är därför de är roliga att slåss, och det här spelet åtnjuter spänningen genom att låta dig skära av lemmar, halshugga bogar och riva fiender till strimlar medan blod suger sanden. Bortsett från problem med upprepning, som vi kommer att diskutera senare, så att någon tittar på någons ögonbollar som kommer ut ur deras skalar aldrig blir gamla. Jävla, du kan till och med skjuta ögongloppet på golvet, även om jag är besviken över att du inte kan ta den och kasta hit och dit.

Till och med de vapen som du använder uppför sig enligt deras eget klyftiga fysiksystem. Ta en yxa och vingla och vingla som den som är gjord av gelé. Ta något som ett tvåhandigt spjut och allt svänger, trähandtaget trotsar helt fysikens lagar som vi känner till det. Jag känner att detta är ett beslut som fattats mot det faktum att vi inte har rätt feedback i VR, vilket innebär att träffa något med en stor hammare inte känns rätt för medan vi visuellt kan se hammars påverkan på något kan vi egentligen inte känna det . Att ha ett böjt och flexibelt vapen hjälper till att minska denna paus.

Några av de vapen du har tillgång till är väldigt trevliga, som utdragbara klor i Wolverine-stil som kan skära lemmar som smör och är också mycket användbara för att knivsticka människor i huvudet med en rak. Det finns axlar, svärd, sköldar, tjocka hammare, bågar och till och med minikorsbågar fästa vid handleden. Allt känns fantastiskt att använda, med slingor som är väldigt trevliga när du snurrar runt huvudet.

Gorn Recensioner - Mycket trevlig 2

Dåliga killar får också uppgraderingar, ofta med tjock rustning som kräver lite arbete för att gå igenom. Eller så kan du skära bort ett ben som de lämnar utan kondom. Min personliga favorit taktik är att slå hjälmar, stansa dem i en grym och sedan plocka upp dem och använda dem som jätte metallbelagda köttklubbar för att slå alla ihjäl. Det är detta lilla nöje i livet som håller mig igång.

Vissa uppdrag låter också andra gladiatorer attackera varandra där fysiken är konstigt beredd. Vapen snurrar, överkroppar utan ben försöker fortfarande att gå med i striden och det finns vapen överallt för dig att ta och njuta av.

Detta är ett väldigt roligt tecknadsvåld och mycket övning när du åker. Den starka visuella stilen och det faktum att fienden inte reagerar ens när du faktiskt drar i armarna, båda bidrar till att hålla handlingen lätt och blåsig, snarare än mörk och sadistisk. Även när man tappar en lem eller släpper fiendens blod kommer man att försöka ta sig till dig, lite som en svart riddare Monty Python och den heliga gral. De ger inte upp i sina ansträngningar att bryta dina ben. Dålig kille.

Den här kampanjen är i grunden en serie strider mot vågor av fiender men en liten nedbrytning av handlingen genom att begränsa varje serie strider med chefen. Här är det Gorn kommer att ha roligare med sig själv, och spela spelarna mot fruktansvärda fiender som en man som verkligen kastar en arg seas på dig, och en annan som rider på en stor krabba. Till och med Achilles gjorde ett utseende, komplett med uppenbara svagheter.

Det finns alternativ för att göra speciella strider om du vill, och det finns många alternativ för att göra det. Du kan göra fiender större, öka storleken på deras huvuden, göra dig själv liten, störa gravitationen eller bara ändra mängden blod till en överdriven nivå.

Det stämmer Gorn väldigt roligt och också väldigt, väldigt blodig. Den stora nackdelen är att när du spelar i cirka fem minuter Gorn Du har sett det mesta som erbjuds dig utöver några vapen och chefer. Som många VR-spel nuförtiden Gorn känns verkligen mer som en teknologidemono än ett komplett videospel.

Gorn Recensioner - Mycket trevlig 3

Men genom att säga att det är ganska svårt att bry sig om bristen på innehåll när handling flyter och adrenalin är … adrenalining. Gorn är en typ av spel där du enkelt kan tappa reda på var du är i rummet och hamna på soffan eller slå dina knogar från bordet. Eller av misstag förstör din lilla systerdotter. *hosta*

Det finns till och med fyra lokala co-op-spelare om du har tillräckligt med headset som ligger runt och ett hus på ett lager. Det känns lite fastklämt och en del av rätt online-multiplayer kommer att bli en explosion, men inkludering är fortfarande välkommen.

Gorn är ett utmärkt exempel från dessa tidiga VR-dagar där allt kändes mer som någons experiment än ett stort, tjockt spel där du sätter dina virtuella tänder. Men det är en lögn att säga det Gorn inte ett riktigt roligt och fantastiskt spel för att visa VR-noobs, förutsatt att du raderar alla värdesaker som kan bryta runt det.

4 av 5

Gorn Recensioner - Mycket trevlig 4