Gravity Ghost Review för PlayStation 4: Ett avkopplande äventyr genom rymden

Ett bra pusselspel kräver en viss balans och utvecklingen av svårigheter är grundstenen för de flesta av dem. Kontrollerna måste vara intuitiva, enkla att förstå, men det viktigaste av detta spelet behöver något för att locka dig och göra att du vill fortsätta spela.

Behovet av “bara en nivå till” efter varje nivå är något som utvecklaren vill uppnå. Gravity Ghost besviker inte i dessa aspekter.

Den goda

• Vackert gjorda bilder
  • Enastående soundtrack
  • Unika fysikbaserade pussel
  • Mer än 100 nivåer

Det dåliga

• Historielinjen är fragmenterad och svår att följa
  • Svårigheter når aldrig utmaningar upp till bonusnivåer

Vad skulle du vilja kärlek om Gravity Ghost

Gravity Ghost fördjupar dig i ett vackert handmålat universum. Från början till slut kan du känna den omsorg som tas vid utformningen av karaktärerna och världen i varje pussel. Det avkopplande ljudspåret blandas med spel när du glider mellan banor av olika typer av planeter, skyar igenom galaxer som visar estetiken som ligger någonstans mellan pastell och pappershantverk. Den upplevelsen är inget annat än att fånga in.

Gameplay känns perfekt för styrenheten. Du har möjlighet att använda riktningsdynan, som kommer att känna sig mer lik PC-kontrollen, eller så kan du använda tumstiftet för rörelse. vilket är min preferens. När du faller genom omloppsbana och startar dig själv på planeterna känns finessen som kryper upp din bana i en ny riktning med en tumstift bara rätt. Och när du går framåt och får nya förmågor att använda under din astrala resa, faller de var exakt där du förväntar dig att styrenheten ska vara.

Om du låser upp denna nya förmåga läggs lite variation till den typ av pussel du också passerar. För att få dina färdigheter, måste du bryta häck labyrinten. En liten geom fångas i mitten av labyrinten och du måste genomföra den genom sin attraktion till dig. Detta är en mer utmanande typ av pussel, från ett enkelt tvåskiktsspår och växer till fem eller fler djupa linjer.

Bortsett från att det är enkelt med primära orbitalpussel och häcklabyråer som bara är varje dussin nivåer, har jag aldrig känt mig uttråkad av spelet. Jag vill alltid se hur nästa steg kommer att bli, hur nästa karaktär kommer att bli.

Vad du kan vara hata om Gravity Ghost

Historien om Iona och Voy är kort och söt, men trasig. Du får bara en liten historia med några få nivåer och medan unik berättelsegrafik och röstskådespelare är väl gjorda, är det mycket svårt att sätta ihop vad som hände. Till att börja med finns det en lust att ta reda på mer, se vad som händer med Iona och hennes familj, men när du öppnar fragmenten känner de inte alltid som de är i ordning. Och när jag närmar mig slutet av spelet har jag en ständig känsla som jag på något sätt missade viktig information om hur berättelsen var tänkt att flöda.

Enkelheten i banpusselnivån lämnar också något att önska. Medan jag aldrig riktigt fick uttråkad med Gravity Ghost, kände jag mig aldrig utmanad ordentligt förrän jag nästan slutade spelet. Även efter att ha låst upp förmågan att ändra planets form är det aldrig svårt att veta vilken typ av planet du behöver för att nå din destination. Först när jag öppnar den exklusiva bonusen på PS4-nivå (uppnås genom att resa genom regnbågen ovan) måste jag verkligen sakta ner och överväga vad som måste göras. Jag har inte ens slutfört bonusnivån eftersom någon fortsätter att göra mig förvirrad. Denna extra nivå är mer i linje med vad jag förväntar mig och förväntar mig att se i slutet av spelet.

Ska du köpa Gravity Ghost? Ja

Vad som är mycket få av mina klagomål med Gravity Ghost blekade i spelets rena skönhet. Även om du kanske inte känner utmaningen när du spelar det grundläggande spelet, har du en extra känsla av glädje och avkoppling när du glider genom ett kärleksfullt universum.

4 av 5

Det är inte ett långt spel, men det är värt priset, särskilt om du bestämmer dig för att spela den andra nivån efter att du öppnat Voy. Pussel fans bör inte missa den här.

Vi kan tjäna provision för inköp med vår länk. Studera igen.