GreedFall Reviews – Obehagligt dumt

Du känner den känslan när du ser en väldigt vacker bild i ett konstmuseum, men du har svårt att fokusera på hur vackert det är eftersom utställningen bredvid den är i brand och det finns ett par som argumenterar bredvid dig om “Jag tror att det är vad du menar när du säger vill prova nya saker, “och någon kastar upp i lobbyn och fyller hela rummet med en farlig ton av spy-linser? Du känner den känslan, eller hur? Det, kanske på ett sätt som är för benäget för konstighet, sammanfattar i princip GreedFall – landskapet är vackert och mekaniken i RPG är stjärnorna, men hur berättelsen fungerar och inställningarna gör mig väldigt obekväm. Även om jag vanligtvis njuter av min tid med att utforska många höstlandskap, dyka djupt in i ett tillfredsställande stridssystem, hantera uppdrag som jag önskar och lära känna mina vänner, krävs det en samlad insats för att koncentrera mig på den vackra bilden framför mig och inte falla. gå först in i en pool av kräkningar. Metaforen kommer att vara vettig snart.

På GreedFall spelar du som De Sardet, den biträdande handelsgilde som ansvarar för att “resa” (kolonisera) till det nyupptäckta landet (New World), Teer Fradee och lära dig mycket av sin rikedom och resurser (i en grov stil och driva ut lokalbefolkningen) ) i hopp om att skapa ett botemedel mot Malichor, ett utbrott som har sugat den gamla världen torrt. Med andra ord hade invaderarna lämnat sina länder helt förlorade, så de gjorde sitt bästa och utvidgades till urbefolkningens territorier. Medan essensen i GreedFall – karaktärsanpassning, variation av skapande, uppdragsskrivning och fantastisk plats – både solid och rolig (vackra bilder), brottas aldrig subteksten av politik och världsintrig med dess mörkare historia, som ofta distraherar mig från det nöje jag upplevde (en samling av spy). Är det vettigt nu?

GreedFall Combat

Min kunskap om kolonialismens komplikationer och förgrening saknas verkligen, så jag kommer att lämna den tunga diskursen för att lyfta smartare människor. Med det sagt är det inget fel med att skapa spel som har dessa teman så länge källmaterialet är involverat i, ofta än inte, smutsig historia. GreedFall, typ, något? De Sardet verkade verkligen villig att ringa sina kollegor om deras rasistiska tendenser i ett försök att göra förändringar i hans församling. Dessutom använder detta spel mestadels påverkan från 1600-talet som bakgrund utan att utmana mörka toner och förväntar sig att spelare går vilse i fantasin. I bästa fall ledde arrangemanget mig effektivt till London-industritiden som bar en dikensisk estetik, bara, du vet, med magi. I värsta fall verkar det onödigt och gör ingenting för den verkliga världen som GreedFall försöker bygga. Varför använda en enkel version av kolonialhistoria om inte för att undvika svåra ämnen?

Även om jag inte kan ignorera den röriga sidan, är resten av GreedFall en kompetent och ofta vacker RPG. Teer Fradee vildmark är full av vackert landskap. Mellan de orange och röda bladen i träden, den charmiga solnedgången, de starka vindarna och lokalbefolkningen som bär det jag kallar Fall Chic, som om höstens kärna hälls i varje krök och knep. Jag blev verkligen förvånad över att jag inte hade sett pumpa eller Charlie Brown kostym. Ännu bättre är GreedFall full av kompakta RPG-mekanismer och söktrådar som ser tillbaka till det ursprungliga BioWare-spelet. Spindelutvecklare har kommit långt sedan dagarna med Technomancer, ett spel som är fyllt med hjärtan men så småningom undergavs för buggar och dålig röstspel.

Forest of Greed

De Sardet började sin sökning som en av tre stridsarketyper: Krigare, en krigare som förlitade sig starkt på melee och styrka; Teknisk oseriös klass som byter bågar för gevär och hembakade bomber; och magi …. behöver jag förklara den här? Därifrån kan jag designa min karaktär som jag önskar. Jag började som en magisk klass men vände mig snabbt till teknisk och kändes aldrig som om jag stod bakom. Ovanför generella färdigheter, förmågor och talanger som Agility eller Science ger mig möjligheten att vara mer specifik med min spelstil. Jag kanske är en snabb snikskytt, men jag kan också använda ett gigantiskt svärd för att undervisa min fiende. Att bygga mångfald är något jag alltid kommer att värna om, och det gör striderna roligare för jag vet att jag enkelt kan byta utrustning när saker inte fungerar.

Kampen kan ibland vara tunn, men jag går snabbt i rytmen när allt är öppet, och det beror främst på att vapnet känns väldigt bra att använda. Skjutvapen ljuder starkt högt när de är anslutna till fiender, och tiden bromsar bara något för att betona slag. När jag landar ett hoppspark på ett monster ansikte, snubblar de realistiskt in i en dumme medan min karaktär återhämtar sig och gör sig redo för nästa attack. Att svänga hammaren var långsam och riktad, vilket gjorde min hit ännu dödligare. Det är inte perfekt hela tiden – speciellt svärd och dolkar har ingen vikt när de svänger – men det gör mig upphetsad att ta nya byten och experimentera på slagfältet, den mentalitet som GreedFall driver, särskilt med sina taktiska alternativ.

GreedFall Gun

De flesta strider tillbringas lyckligt med att skära saker framför mig, men om jag behöver ett extra lager strategi, gör GreedFall taktiska meny mig att sluta slåss och dra full nytta av mitt arsenal. Som Dragon Age: Visning av inkvisitionens topp-ner-fält (men inte så komplicerat), detta gör att du kan tänka noga över dina nästa steg. När saker blir upptagna, ger det mig andningsrum att agera logiskt, inte instinktivt. Om det inte var för den taktiska menyn, kanske jag helt har glömt bort många av mina verktyg och sagt upp mig för att svänga hela natten, men det påminde mig om att använda drycker, applicera olja på min kniv, sätta fällor och mycket mer som jag hade. dumma hjärnor kommer att ignoreras. Det låter dig också knyta upp till 12 snabbtangenter för förmåga eller föremål om du föredrar att inte bry dig om menyer alls. Jag blev förvånad över nivån av kreativ frihet i striden, en mekaniker som ibland kunde reduceras till knappmaskning.

Runt åtta timmars märket började trötthet tyvärr komma in. När jag går in i nya städer, byar och öppna områden är mitt svar alltid under de första sju timmarna, “Fan, det här är vackert”. Som sagt, detta spel är meningslöst om det inte är tankeväckande. Men sedan gick jag till guvernörens palats i Hikmet, den andra stora staden i Teer Fradee, och gick till deras rum utan att stanna för att titta på en karta för vägbeskrivning. Det är uppenbart att sökmarkören berättar vart jag ska gå, men så fort jag öppnar dörren rusar jag omedelbart till guvernören som om jag har besökt platsen hundratals gånger. Och då insåg jag att layouten var exakt samma som de två tidigare guvernörens hus som jag hade besökt i spelet.

GreedFall Landscape

Sedan började jag gå till hus i staden och märkte att varje hus var ordnat på samma sätt. När jag upptäckte nya byar i den öppna världen blev jag besviken, de placerades också nästan identiskt. När jag reser till nya områden välkomnas jag av tre eller fyra varianter av samma djurliv. Så många GreedFall är gjorda av kärlek, medan andra känns som om de kopierades. Till och med lokalbefolkningen i världen verkar vara robotar och fullständigt Stepfordian. Vissa NPC: er är upptagna med sina programmerade rutiner. Andra är bara …. står där. I barer, slott, stadstorgar, bordeller, kommer lokalbefolkningen att stå på en plats som om de var avstängda. Jag förstår helt att spindlar inte har lyxen med stora budgetar, men en del av framgången med en RPG beror på nedsänkning. Livlösa NPC: er och samma miljö gör världen stel och i värsta fall tom.

Lyckligtvis kompenserar NPC: er som har personlighet nästan robotar. Liksom Knights of the Old Republic eller Mass Effect tidigare har GreedFall vänner, ni alla – och de är bra. Du kan ha upp till ytterligare två medlemmar i ditt parti, och varje vän har sin kampstil, bakgrund, söklinjer och inflytande i världen. Beroende på vem du tar med och vilken relation du har med vissa tecken kommer vissa alternativ att finnas tillgängliga eller du kommer att belönas med vissa fans. Till exempel tog jag Siora, en budbärare till de infödda, tillsammans i en sökning efter en av hans angränsande klaner och erbjöds ytterligare dialogalternativ. Omvänt, om jag tar Siora till ett diplomatiskt möte med guvernören, kan svaga relationer mellan handelsgilde och den lokala klanen göra mig till en nackdel. Om bara hela befolkningen var intressant.

GreedFall Monster

GreedFall har också två ord som varje öppen världsfan vill höra: vänssökning. Jag minns hur det var när Cait genomgick narkotikamissbruk i Fallout 4, eller när jag lämnade Blackwall i en fängelsecell i Dragon Age, eller när jag hjälpte Fane att återfå hans mänsklighet i Divinity: Genuine Sin 2. Att hitta vänner är ofta ett meningsfullt ögonblick i livet vårt spel, och de borde. GreedFall, jag är nöjd med att rapportera, är inte böjd i denna avdelning. Dessa tider inträffar kanske inte organiskt som vissa av de ovan angivna spelen, men när de gör det behandlas de fortfarande för att ses och bara som individer. Varje sökning presenterar ett fönster i det känslomässiga tillståndet karaktär, historia och personlig politik. Ibland uppmuntras jag av det jag ser, medan andra gör mig frustrerad och arg på karaktären. Det som jag värdesätter mest är kanske att att söka efter vänner ofta leder mig till oväntade vägar eller visar mig en helt ny sida av karaktär. Precis när jag tänkte på Kurt, en typisk svärdslingbro med ungefär noll känsla för humor, skulle få mig att utföra ett uppdrag för honom med en typisk sökstil, gled jag i skuggorna av konspirationsteorier och hemliga operationer. Att kunna växa, expandera och förstöra relationer med NPC är ett tecken på en bra RPG, och jag är glad att GreedFall tillåter mig.

Som jag sa till medarbetarna, We Got This Covered, “Jag tror att det här spelet helt är mitt företag, men min sak är inte för alla”. Det finns många saker som gillar GreedFall, men jag vet inte om jag skulle rekommendera det, åtminstone utan tungt avslag. Jag hade kul genom att gå igenom massor av skogar och träsk, även om de flesta såg ut som de tidigare. Jag gillar att lära känna mina vänner, även om det inte finns något liv från allmänheten. Att besöka nya städer är mycket spännande de första minuterna, men det kommer alltid att gå ner till en bekant plats när jag kontrollerar hus efter hus, var och en med samma bokhylla, samma bord, samma ingredienser på bordet. Genom allt detta bombades jag ständigt av kolonialistiska teman som gjorde mig deprimerad. Men det finns fortfarande ett spel här med ett hjärta, tror jag. Jag kan ignorera statiska NPC: er och identiska planlayouter och en tom värld (inte intresse av att hantera kolonialism på något värdefullt sätt), men jag vet inte om andra människor vill, och jag vet inte om de måste.

Den här recensionen är baserad på PlayStation 4-versionen av spelet. En kopia tillhandahålls av Focus Home Interactive.