Hamsterdam Recensioner – “Kung Furry”

Älska eller hata dem, snabbtidsevenemang (QTE) är en viktig del av spelet nu. Medan deras uppträdanden i de största titlarna är mindre ofta än när de lyckades infiltrera människor som Resident Evil och Shenmue, är de fortfarande ett utmärkt sätt att hålla spelare vakna och få spelare att känna den “aktuella” handlingen som händer på skärm. Ofta visas ett spel och tar en gammal idé och uppdaterar det. För QTE har vi nu Hamsterdam, en filmisk och expert QTE-fusion och wiretapping.

Muse Games är kända för sina långvariga Guns of Icarus-serier – när det gäller samarbetsupplevelser i höga steampunk zepplins finns det bara ett ställe att se. Det var underligt då att deras nästa steg i utvecklingen handlade om raketmarkboende landdjur som ensam plockade upp horder av brusliknande möss. Ganska långt ifrån deras tidigare projekt.

Hamsterdam kan vara mycket annorlunda än sin föregångare, men det är tydligt – även från huvudmenyn – att teamet har lagt samma omsorgsnivå i det eftersom de har sin mainstay-serie och ett tätt sammansvetsat community.

Hamsterdam sänder snabbt tvister från filmen Golden Era of Martial Arts. Scener när en obevisad hjälte flyttar sig bort från sin handledare och befinner sig outnumrerade, men förblir lugn och lyckas hantera varje fiende en i taget. Det här är varje scen i actionfilmen.

Scener där huvudpersonen lyckas avväpna och immobilisera en stor mängd genom snabba reflexer, extraordinär tid och lite stridsinformation. Det är dem alla. Men inte den mest imponerande känslan av action om Hamsterday, det är det faktum att han gjorde det med extraordinärt kamerarbete.

När som helst spelas den QTE-laden Hamsterdam-striden genom spelarledda animationer. Även när kameran drar tillbaka runt Pimm, huvudpersonen, när han lutar veasens ansikte mot marken, kan du klicka på objekt som har tappats av fienden. Hamsterdam är inte en insats som sys ihop med bilder, men spelet leds av input. De flesta spel som försöker kanalisera de hyperaktiva tecknadsvibberna från lördag-morgon-morgon beror starkt på överdriven animering som har skapat en känsla av inputpaus – Hamsterdam har inte den känslan.

Hamsterdam Recensioner -

Sy alla striderna tillsammans är några roliga mekaniker. Du kan vinna de flesta striderna i spelet bara genom att hamra på skärmen och svepa för att blockera, men om du bromsar dina steg så finns det ett “perfekt” system där du landar en stans baserad på indikatorer. Landa bara detta så gör du bonusskador, du fyller också i KO-knappen som ger stora skador på fienden. Denna presentcirkel känns väldigt bra när du arbetar och ger också en känsla som ett rytmspel.

Det huvudsakliga problemet med detta system är att fiender aktivt försöker ändra varandras platser, vilket innebär att du måste svepa för att bekämpa deras planer, men samtidigt kränker din combo. Eftersom vissa bonusutmaningar kretsar kring dessa större hits blir det snabbt omöjligt att fullfölja alla sex (tre stjärnor, tre bonus) utmaningar på en gång. Hamsterdam har en lång världskarta som sträcker sig som känns väldigt skrämmande om du känner att du behöver 100% av varje nivå för att gå vidare.

Det är inte det största problemet – faktiskt är bonusbelöningar (och landning av stora hits, och att ge KO-hits till fiender) bara alternativa sätt att få frönna som används för att låsa upp nya förmågor. Nej, det verkliga problemet uppstår i spelslingan. Hamsterdam är perfekt när du spelar flera nivåer och sedan stänger av den, men om du spelar under en längre session börjar du inse att du bara tittar på samma animation och slåss mot liknande fiender upprepade gånger. När upprepningen steg i det är det svårt att vilja spela mer.

Men om du kan göra din spelsession kort kommer du att spela Hamsterdam under lång tid.

Du kan ta Hamsterdam Nintendo Switch, App Store och Play Store.

Se vårt granskningsavsnitt för att hitta de senaste och bästa spelen.