Hommage till The Blue Bomber with Alphaman – Review

Täcker trettiotre år, åtta unika serier, TV-program och olika cross-over-uppträdanden, the Mega man (eller Rockman i Japan) spel har olika inflytandenivåer. Med titeln på den senaste stora serien som släpptes för två år sedan efter en VÄRLIG lång torka har många indieprojekt dykt upp som kärleksbrev för själva titeln Blue Bomber. Medan vissa titlar (som Venture Kid eller Azure Gunvolt Striker) valde att låna en formel, andra valde att luta sig till den gamla Oscar Wilde och säger “imitation är en uppriktig form av smickrande som kan betalas av uppriktighet.” Någonstans däremellan hittar vi titeln på vår recension i fråga. Det här är vår recension om Alphaman för Windows PC på Steam.

I Alphaman, vi befinner oss långt i framtiden, där konstgjord intelligens har utvecklats till den punkt där Android tjänar mänskligheten i farligt, repetitivt och servicebaserat arbete. När fler androider började fylla huset, började folk tänka på sina bots och programmerade dem för att fungera utanför koden de tänkte. Med tillkomsten av hobbymodifieringar programmeras vissa androider för att slåss i turneringar tills sporten blir mainstream. Emellertid släppte en grupp hackare som kallas Red Bombers virus på den tätbefolkade androiden och till och med orsakade den tama botten att återuppliva människor.

Hyllning till The Blue Bomber with Alphaman - Review 1

Mitt i allt kaos fick en ung student vid namn Isaac ett bidrag för att göra världens första Android med det primära målet att slåss mot andra bots. Denna Android, Alpha, har skapats för en tid som denna för att vara en räddare och försvarare för mänskligheten. Så historien Alphaman börjar!

Lutande vikt inåt Mega man bildligt börjar du på den blå valda skärmen för att jaga en av fyra robotar som har gått fel. Varje nivå har teman som återspeglar arbetet från den tidigare Android-chefen. Fire Bot skickar dig som jagar den genom staden den skapade för att skydda, Chef Bot håller domstol under medeltiden, Usher Bot drar dig in i de heliga rummen i hans kyrka, och Maid Bot … ligger i ett redown hotell i Red Light District.

Hyllning till The Blue Bomber with Alphaman - Review 2

Att spåra varje bot och besegra dem ger dig tillgång till deras kraftsats för att slåss mot Shadow Red Bombers. Då kämpar du till källan. I de sista stadierna kommer du att kämpa genom en episk showdown för att stoppa viruset till varje pris. Och när du gör det, kan du behöva göra svåra val. Men jag lämnar det åt dig att hitta.

När det gäller kontroll, Alphaman göra ett bra jobb med att kombinera både klassisk och Mega Man X stilkontroll. I stället för bilder har Alpha bindestreck. Liknande som i X, kan han använda detta för att stänga avståndet mellan plattformen och väggens kick-off för att nå en högre höjd. Lägg till speciella Maid Bot-förmågor och du har lite rörlighet, även i luften!

Ditt huvudvapen kan debiteras för att du släppte utrustad med specialattacker utan extra energikostnader. En fin touch för att göra oss som … billigskate … använder speciella attacker som vi har gjort hårt! Detta förklaras dock inte tydligt på vägen. Jag hittade det av en slump nära spelets slut.

Controller-support finns tillgängligt tillsammans med möjligheten att justera knapp- och knappband. Jag försökte spela lite med båda inställningarna. Medan jag lutar mig mot att använda en kontroller är tangentbordlayouten inte dåligt för plattformsspelare!

Hyllning till The Blue Bomber with Alphaman - Review 3

Ur en berättande synvinkel, med tanke på källmaterialet, förväntar jag mig inte riktigt mycket. Vad jag hittade var en ganska sammanhängande berättelse arrangerad med nostalgisk, 8-bitars rompa. Det finns flera nickar till olika karaktärer hela tiden Mega man serien utan direktkopior och tillräckligt med humor för att ge den i slutet av 80-talet, början av 90-talet. Även om det skulle vara en historia som är för kort för huvudserien, kan jag se vad som hände Alphaman spela inuti Mega man universum.

Det som inte är så omfattande är svårigheten att skala hela spelet. Det finns tillfällen då Alphaman uppnå rätt balans mellan svårighet och nöje. Men någon annan höll mig igång i några minuter så att jag inte kastade saker på min dator. Det sista ögonblicket var faktiskt mindre än de andra, det finns ingen bra indikation på när och var gungan kommer att ske.

Vid slutet av dagen, Alphaman ger 2D-plattformsskyttar som är mycket nära att skrapa frånvaron av Mega-Man-content-droppklåda. Även om den är ganska kort är nivån väl utformad med ett anständigt uppspelningsvärde. Och för $ 5 för Steam eller kliande, det är inte ett dåligt betyg, så länge du vet vad du har att göra med. Trots att han inte själv var Blue Pirate, kunde Alpha definitivt köra med paketet i en nödsituation.

Obs: Vår Alphaman-kopia granskas på Steam med koden från PR.

JÄMFÖRT MED: Det där Mega man serien, Venture Kid, Azure Gunvolt Striker