Honor 8 Lite recension: En vacker smartphone i mellanklassen

Betyg:

Mellanklasssegmentet i smarttelefonernas värld är ganska komplicerat eftersom det finns så många märken just nu. Telefoner i den här kategorin kräver att tillverkarna tillhandahåller den perfekta balansen mellan kraft, snyggt utseende, batteritid och hållbarhet. Någon som investerat i det här sortimentet vill bevisa att en telefon inte behöver vara dyr för att se bra ut eller prestera i nivå.

Som tidigare nämnts är smartphone-marknaden i mellanklassen full av valmöjligheter, med flera populära märken som försöker omdefiniera reglerna för segmentet. Telefoner måste vara tillverkade av högkvalitativa och hållbara material, som aluminium, och ha stora skärmar och snabbare datorprestanda. Även om de två sistnämnda lätt kan mötas av tillverkare, är problemet med en bra konstruktion där människor börjar bli mättade. Bland alla telefoner med metallskal är Honor of Huawei 8 Lite en frisk fläkt. Den är förpackad i vackra glaspaneler, både fram och bak, och är något nytt i detta segment. Men har Honor 8 Lite vad som krävs för att bli uppmärksammad? Ta reda på.

Honor 8 Lite ser tilltalande ut – ingen eftertanke här. Det är en glas- och metallmacka i en tunn och lätt kropp. Den bakre panelen liknar designen på Google Pixel, om än med en helt glasyta. Detta skiljer den från populära konkurrenter som Redmi Note 4 och Moto G5. Metallramen är inte böjd och reflekterande som Honor 8:s ram. Till skillnad från Honor 8 har 8 Lites USB Type-C-port en mikro-USB-port i botten, för att hålla priset lågt och inte heller tvinga användare att använda nya anslutningsstandarder så snart.

Honor 8 Lite

Telefonen ligger tätt i handflatan – tack vare 2D-glasögonen på toppen och den böjda ramen på sidan är 8 Lite bekväm att hålla i. Den är också förvånansvärt lätt för sin storlek. Frontglaset saknar den oleofobiska beläggningen, vilket drar till sig mycket kladd. Detta är förmodligen en besvikelse med tanke på Honor 8 Lite som är billigare smartphones på ingångsnivå som Xiaomis Redmi 4 med en fläcksäker skärm som erbjuds.

När det gäller specifikationer har smarttelefonen en octa-core Kirin 655 chipset som drivs av en i5 co-processor. Alla kärnor är Cortex-A53-enheter, med ett kluster om fyra klockade till 2,1 GHz för att hantera intensiva applikationer och de andra fyra klockade till 1,7 GHz för att spara ström. Detta chipset är i nivå med Snapdragon 625 när det gäller prestanda. Huawei har utrustat med 4 GB RAM för att stödja multitasking och tungt spelande. Med 64 GB internminne ser Honor 8 Lites specifikationer lovande ut.

Honor 8 Lite

När det kommer till verklig prestanda är smartphones effektiva för allmänna uppgifter. Tillräcklig mängd RAM möjliggör enkel multitasking och fler applikationer i minnet. EMUI 5.0, baserat på Android Nougat, är optimerad för Kirin-processorn (SoC) som produceras av företaget självt. Det betyder att det finns försumbar fördröjning och stamning när du navigerar genom telefonens gränssnitt.

Honor 8 Lite

Android Nougats flerfönsterläge fungerar också smidigt, även med resurskrävande appar som Facebook och YouTube. Animationerna är smidiga och appens laddningstid är också snabb. Kamerastarttiden är också snabb, även efter en ny start/omstart.

Om du funderar på att spela spel på den här telefonen kommer du att bli glad att veta att 8 Lite kan köra tunga titlar som Asphalt Xtreme, Modern Combat 5 och andra liknande applikationer med grafikkonfigurationen inställd på högsta nivå. Men eftersom processorn är optimerad för att spara ström kommer du ibland att uppleva tappade bildrutor och stammar under spelandet – men det borde inte hindra din upplevelse. Smarttelefonen kan även hålla sig vid temperaturer under 40 grader Celsius under intensivt spelande eller långvarig användning av kameran.

Honor 8 Lite

Med all den anmärkningsvärda prestanda måste batteritiden äventyras. Måttlig person 3P, 000 mAh-batteri bör räcka i en och en halv dag vid mycket måttlig användning, vilket innebär sms, samtal, grundläggande internetsurfning och vardagsspel. Ju mer du använder den, desto snabbare laddas batteriet ur. Vi har upptäckt att full laddning av batteriet också tar en betydande tid, särskilt från lägre batterinivåer, vilket kan vara obekvämt för dem som är på språng. Snabbladdning kommer väl till pass här.

Honor 8 Lite

När det kommer till skärmen använder Honor 8 Lite en 5,2-tums full-HD IPS LCD-enhet. Skärmen ger levande och skarpa bilder i de flesta ljusförhållanden. Däremot är läsbarheten i solljus inte upp till märket.

Honor 8 Lite

Smartphonekameror är inte lämpliga för professionella fotografer. 12 MP-kameran med fasdetekterande autofokus gör bilder överexponerade i dagsljus, vilket gör dem något suddiga. Det är dock en bra detaljnivå som fångas på bilden, även i svagt ljus. Eftersom kameran inte har någon form av bildstabiliseringsteknik kommer den att kräva att användarna är försiktiga när de klickar på bilder för att undvika suddiga bilder.

Homage 8 Lite kameramodellerHomage 8 Lite kameramodellerHomage 8 Lite kameramodellerHomage 8 Lite kameramodeller

I extremt svagt ljus tenderar kameran att producera en del brus i bilden, men den är kontrollerad för att undvika att förstöra bilden. Den främre kameran på 8 MP har liknande prestanda som den bakre kameran, med en respektabel mängd detaljer och ljus.

Identifiera:

Honor 8 Lite

Honor 8 Lite är en fantastisk telefon med stor tonvikt på prestanda och estetik. Men för 17 999 Rs verkar det lite dyrt, särskilt om vi jämför det med Xiaomis Redmi Note 4, Samsung Galaxy J7 Prime och Moto G5, som alla erbjuder samma prestandanivå och bra batteritid. Honor 8 Lite kommer att tilltala dem som vill ha en unik kombination av respektabel prestanda och snygg design.

. .