HTC One Max recension: Otroligt stor

HTC, ett av de välkända ledande företagen inom tillverkning av smartphones, har ett brett utbud av smartphones under sitt bälte. Dess premiumprodukt är för närvarande flaggskeppsmodellen, HTC One Max. Telefonen har den bästa hårdvaran inuti, inklusive en större skärm, fingeravtrycksläsare, 4G och mer. Låt oss undersöka telefonen i detalj.

HTC One Max är en för stor telefon; ja, åtminstone för personer med medelstora fingrar. Telefonen är stor, vilket gör det svårt att helt använda den med en hand. Den stora skärmen är utmärkt för spel, videos, surfa på internet och skriva meddelanden etc. Den stora formfaktorn kan dock vara krånglig att lagra. Föreställ dig att stoppa in den i din skjorta eller byxficka.

När du går vidare, mot toppen av frontpanelen, hittar du den främre kameran och ljus- och närhetssensorerna. Den nedre delen av skärmen har två mjuka knappar för hemskärmen och bakåtknappen. På baksidan sitter huvudkameran med blixten till vänster. Under huvudkameran finns en svart fyrkantig låda som rymmer fingeravtrycksläsaren. Baksidan har en fysisk spärr eller låsstift placerad på telefonens vänstra sida. Genom att dra ner spärren öppnas den bakre paneldörren. Under den här luckan hittar du det icke-borttagbara batteriet, SIM-kortplatsen och microSD-kortplatsen.

Strömknapparna och volymknapparna finns på telefonens högra sida medan hörlursuttaget och mikro-USB PC-gränssnittet och laddningsporten är upptill och nedtill. Ett IR-blästerfönster kan också ses i toppen.

Sammantaget är byggkvaliteten på HTC One Max ganska bra. Chassit är av plast, men bakpanelen är av borstad aluminium, som även fungerar som antenn. Stor frontpanel har en 5,9-tumsskärm, det finns en uppsättning stora stereohögtalare upptill och nedtill, vända fram. Tack vare den stora främre högtalaren riktas ljudet framåt (i motsats till de flesta andra handenheter från andra tillverkare som bara har en enda bakre högtalare). De framåtriktade högtalarna gör det roligt att lyssna på ljud och njuta av videor utan att ge avkall på ljudkvaliteten. Högtalarna skyddas också av ett metallnät eller galler.

82,5 mm bred, 164,5 mm hög och 10,3 mm tjock maskin som väger 217 gram kanske inte är tillräckligt lätt. Men med tanke på dess massiva formfaktor väger den inte för mycket.

HTC One Max har en kraftfull uppsättning hårdvara under skalet. Telefonen drivs av en Qualcomm APQ8064 Snapdragon 600-chipset som har en Quad-core 1,7 300 GHz Krait-processor kombinerat med 2 GB RAM. Grafikprocessorn som är registrerad för extra prestanda är Adreno 320. Den 5,9-tums, större än vanligt display har en full-HD-upplösning på 1920×1080 pixlar. Super LCD3-skärmen är utrustad med 3-lagers Corning Gorilla Glass, som skyddar den från repor och repor.

Kameran på baksidan är en 4 megapixel. Gå inte efter siffror eftersom kameran här har en 1/3-tums sensor med 2µm pixelstorlek och kallas en UltraPixel-kamera. Den kan ta bilder i 2688 x 1520 pixlar och 1080p (@30fps), 720p (@60fps) videor med HDR. Den främre kameran (alias den sekundära kameran) är en 2,1 megapixel som också kan spela in full-HD-video med HDR.

Operativsystemet på HTC One Max är Androids Jelly Bean v4.3 och det installerade användargränssnittet är HTC:s egen och senaste version av Sense, HTC Sense 5.5. Internminnet inkluderar 16 GB till 32 GB (beroende på modellvariant) och kan utökas upp till 64 GB med hjälp av ett microSD-kort.

På anslutningsfronten har HTC One Max Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac. Wi-Fi Direct, DLNA, Wi-Fi-hotspot, Bluetooth v4.0 med A2DP, NFC, Infraröd och microUSB med MHL. Ytterligare funktioner inkluderar accelerometer, gyroskop, närhets- och kompasssensorer, stereo FM-radio, GPS, GLONASS och fingeravtryckssensor. Telefonen drivs av ett 3300 mAh Li-Po-batteri, som kan ge dig upp till 25 timmars samtalstid. Batteritiden är dock helt beroende av nätverk, användning och andra faktorer.

När det gäller prestanda körde vi flera tester för att kontrollera kapaciteten hos den interna hårdvaran. Vi körde flera benchmark-tester, inklusive Quadrant och AnTuTu Benchmark, vilket resulterade i följande poäng.

3DMark

7074 (Extrem isstorm)

Kvadrant

12314

Benchmark AnTuTu

244497

Vellamo

2533 (HTML5)780 (Metall)

Stor 5,9-tums Super LCD 3-skärm är tydlig, skarp och felfri betraktningsvinkel. Färgåtergivningen är bra, skarp och levande. Att titta på högupplöst, klubbformad video med suverän ljudkvalitet från den inbyggda stereobilden är en uppslukande upplevelse. Du kommer verkligen att njuta av den här telefonen när du underhåller med videor och spel.

One Max körs på HTC 5.5:s Sense UI. den är ganska smidig och har minimala appar. Användargränssnittet är ganska smidigt; det verkar inte ha några hicka eller avmattningar, något. Den fulla gränssnittshastigheten kommer dock att bero på apparna som körs i bakgrunden och hur många appar du faktiskt installerar.

Framöver är startsidan för startsidan rakt fram. Kör viktiga tjänster (telefon, meddelanden, kamera, webbläsare, etc.) för att hitta installerade appar mycket snabbt. Vissa människor kanske tycker att skärmen är för stor för att nå den översta appen på skärmen, men eftersom enheten är en phablet är det bäst att använda den i stående läge (som en surfplatta). På detta sätt kan man enkelt nå terminalerna med endera handen. Den här tunga telefonen gör den lite krånglig att använda med en hand. Hemsidan är som standard redan anpassad med många widgets och appar. Att vänja sig vid layouten kommer att ta lite tid att vänja sig vid, såvida du inte redan har erfarenhet av Android-plattformen och vill ersätta huvudstartprogrammet med din personliga startprogram.

Den här kameraappen är väldigt enkel, men har många funktioner. Att manipulera kameran medan du tar och granskar en bild kommer att berätta dess innehåll och man kan bemästra kontrollerna på några timmar. Kameran har många anpassningsmöjligheter för att ta bilder i olika stilar. Alternativ som Zoe (animerad bild med ljud), nattbild, HDR, panorama, dubbel tagning (med båda kamerorna tillsammans) och anti-shake är några startalternativ tillgängliga till hands. Scenläge kan spela in normal till slow motion-video, snabb HD (@60fps) och HDR-video i full HD. Andra tillgängliga justeringar är ISO (ISO100 – ISO1600) och vitbalans (auto, glödlampa, fluorescerande, dagsljus och molnigt) finns också.

Kameran tar ganska bra bilder utomhus. Upplösningen är inte så hög som man kan förvänta sig, vilket begränsar användningen för tillfällig fotografering och delning på sociala medier. Bilder i vidsträckt solljus tenderar att blåsa ut vita motiv och det finns även lila fransar hos några få. Bilder tagna i skuggan blev bättre, och bilder inomhus var bara anständiga.

När det gäller kameraprestanda, här är några exempelbilder att välja mellan.

HTC One Max är inte en telefon för alla händer. Med en rejäl MRP på 56 490 Rs (tillgänglig för 52 000 Rs online) känner vi att enheten är lite överprisad. Om du letar efter en telefon med stor skärm och inte vill ha en surfplatta, kanske du vill överväga den här. Den stora vikten och storleken kan dock vara ganska obekväm att bära runt på lätt.

. .