Huawei Mate 20 Lite recensioner: Använd omedelbart Huawei quad-kamerasmartphone

Trots att man lanserade en av de mest kända smartphones 2018 på P20 Pro, är Huawei inte klart för i år. Det finns tre andra tjocka ärmar smartphones och den första att se dagens ljus är Huawei Mate 20 Lite.

Om vi ​​är ärliga, är Huawei Mate 20 Lite en uppvärmningsåtgärd för vad som kommer i mitten av oktober, då Mate 20 och Mate 20 Pro förväntas dyka upp. De kommer utan tvekan att skaka företagets senaste och bästa smartphoneprocessor (Kirin 980) plus en lista med andra nya tvättfunktioner.

LÄS NÄSTA: De bästa smartphones 2018

Huawei Mate 20 Lite Recensioner: Specifikationer, pris och släppdatum

• 6,3in, 19,5: 9-bildförhållande för LTPS-skärm
  • 2,2 GHz Octa-core Kirin 710-processor
  • 3 750 mAh batteri
  • Pris: 379 £
  • Utgivningsdatum: 5 september på www.carphonewarehouse.com

Huawei Mate 20 Lite recensioner: Viktiga funktioner och första intryck

Förutom det rimliga priset på £ 379, är Mate 20 Lite inte helt lätt. Till att börja med har den en mycket stor 6,3-tums skärm som nästan fyller framsidan av telefonen. Det breda skåran, som har en dubbel selfie-kamera, äter detta något högst upp, men med en skärm till kroppsförhållande på 81%, finns det inte mycket utrymme för något annat på framsidan av den här telefonen.

Det finns inget speciellt med utseendet på Mate 20 Lite, med glänsande ryggar, glas, runda aluminiumkanter och hörn, och dubbla kameror och fingeravtrycksläsare, alla ordnade i snygga linjer på baksidan.

Men det är inget fel med det. I själva verket är det vid första anblicken inte mycket som skiljer detta från mobiltelefoner till en högre kostnad, med 2,5D-glas på baksidan och lätt som hjälper mobiltelefonen att sitta bekvämt i handen. Jag gillade särskilt det randiga området kring kameran och fingeravtrycksläsaren på baksidan. Det är smidigt och inte särskilt tydligt på mina bilder, men i köttet lägger det till subtila tips om att den här telefonen är något speciellt.

Och även om skärmen är väldigt stor känns den här telefonen inte för stor. Mätning av 75,3 mm bred, 158,3 mm hög och 7,6 mm tjock – nästan samma som OnePlus 6. Det enda jag inte riktigt tycker om design, och ännu inte på den nuvarande generationen av Huawei-telefoner, är kanterna runt kameralinsen sticker ut på baksidan. De är för vassa och du måste vara noga med att placera telefonen på en yta som du inte vill repa. Fortfarande, åtminstone den här telefonen har en 3,5 mm hörlursuttag.

Kamerorna är emellertid det första tecknet på att Huawei Mate 20 Lite är en viktig position i Huawei: s flaggskeppstelefon. Även om den här telefonen har fyra kameror – två på baksidan (20 megapixel f / 1,8 och 2 megapixel) och två framtill (24 megapixel f / 2 och 2 megapixel) används sekundära kameror inte för att ta bilder. Istället är upplösningen låg och används för att mäta djup, för att skapa kamera och porträtt suddig bakgrund.

Till att börja med blev jag inte imponerad av kvaliteten på främre eller bakre kameran, särskilt scenbelysningseffekten. Detta använder djupdata som genereras av den andra kameran för att beskära ansiktet automatiskt och placera det på en svart bakgrund. Vid det första försöket skar det dock av toppen av mitt huvud.

Det tunna pixelantalet för den framåtvända kameran bör göras för en detaljerad selfie, och det finns ett antal andra kameraeffekter att spela med. Detta inkluderar en lista med ytterligare 3D-porträttbelysningseffekter, ett nytt “konstnärligt” läge, som förvandlar ditt foto till en tecknad-liknande bild, och Qmoji – Huawei-versionen av AppleAnimoji – som fångar dina ansiktsuttryck och överför dem till ansikten på animerade 3D-varelser. En annan fin touch är att telefonen visar en HDR-förhandsvisning så att du kan se hur ditt foto kommer ut innan du trycker på avtryckaren.

Under sin hud förlorar denna mobiltelefon Huawies snabbaste silikon. Istället för Kirin 970 eller 980 får du den långsammare Kirin 721, en octa-kärnprocessor som består av två fyrkärniga CPU: er som körs på 2,2 GHz och 1,7 GHz. Detta stöds av 4 GB RAM och 64 GB lagringsutrymme. Den senare kan utökas upp till ytterligare 256 GB via en microSD-utbyggnadsplats.

Jag har aldrig testat en mobiltelefon med ett Kirin 721-chip så det kommer att vara intressant att se hur det kostar när vi får den för testning. Men ett oroande tecken är att mobiltelefonen inte verkar ha tillräckligt med kraft för att spela in 4K-video i någon form. Du är begränsad till 1080p, vilket jag skulle förvänta mig av en billig telefon, men ganska förvånande på en telefon för nästan 400 £.

Åtminstone batteriets livslängd ska vara tillräckligt bra. Med ett stort 3 750 mAh-batteri i kombination med Huawis aggressiva strömhanteringsprogramvara hoppas jag att den här telefonen kommer att ge heldagsanvändning i de flesta fall. Huawei uttalar faktiskt att Huawei Mate 20 Lite för genomsnittsanvändaren varar 2,31 dagar, medan den för tunga användare kommer att pågå 1,58 dagar.

Förutom de råa specifikationerna för mobiltelefoner finns det naturligtvis många unika mjukvarufunktioner som vi förväntar oss av Huaweis EMUI-sträcka. EMUI 8.2, som körs på Android 8.1, erbjuder “360-graders ansiktslåsning” som fungerar på något sätt du använder för att hålla telefonen. Det har företagets nya Turbo GPU-funktion, som borde förbättra grafikprestanda (även om det bara är i spel som stöds). Den har också en “smidig omkopplare” mellan 4G och Wi-Fi, så dina online-spelsessioner avbryts inte, och det finns några “smarta” shoppingfunktioner.

Med vilken produkt som helst på skärmen, antingen genom en kamera- eller webbläsarförhandsvisning, med två fingrar på vardera sidan av bilden, gör du en sökning genom Amazon och ett kort visas med möjlighet att köpa. Det är en smart funktion men som jag tror kommer att användas lite av ägaren och gå med i en mängd andra programverktyg som inte klart hör till EMUI, som skärmdumpen Knuckle Sense.

Huawei Mate 20 Lite-granskning: första domen

Huawei Mate 20 Lite säljs för £ 379 onsdag 5 september, så du behöver inte vänta länge för att få det.

Ska du köpa en? Det är svårt att säga nu utan fördelarna med en fullständig kamera-, batteri- och prestandatestresultat, men det ser ut som ett lockande köp.