HyperX Cloud Alpha S Gaming Headset-recensioner: Airy Fit, V …

• Virtuellt surroundljud förstärker ljud i spel, filmer

Nackdelar

• Det finns ingen programvara
  • Basreglaget ger inte så mycket inverkan
  • Virtuellt surroundljud är inte bra för musik

HyperX Cloud Alpha S erbjuder många saker för priset, inklusive lätt och praktisk inline-kontroll. Men reglaget för justering av bas kan glömmas.

HyperX Cloud Alpha S ($ 129.99) använder ett headset av hög kvalitet och gör det mer flexibelt. Med en förarkonstruktion och struktur som är nästan identisk med HyperX Cloud Alpha (tillgänglig för $ 85 i skrivande stund, beroende på färg), ger Alpha S rymlig komfort och en unik design som gör spelare att vara stilfulla och bekväma i timmar.

Med ett pris på cirka $ 45 högre än Cloud Alpha lägger Cloud Alpha S virtuellt 7.1-surroundljud, inline-kontroller för chatt / ljudvolymbalans och andra ljudalternativ, och basreglage vid varje öronsnäcka.

Men basreglaget lägger till en försumbar mängd dum, medan virtuellt surroundljud ofta åtföljs av begränsningar, vilket gör extra kostnader svåra att sälja.

HyperX Cloud Alpha S specifikationer

Förartyp

Dynamisk anpassad 50mm med neodymmagneter
Impedans 65 Ohm
Frekvenssvar 13-27 000 Hz
Designstil Circumaural, stängd hack
Typ av mikrofon Elektretkondensormikrofon, tvåvägs, brusavbrott
Anslutningar 3,5 mm-kontakt (4 poler) eller USB Type-A
Vikt Med mikrofon: £ 0,71 (321 g)
Utan mic: £ 0,68 (310 g)
Kabellängd 3,28 fot (1 m)
programvara Det finns inget
Garanti 2 år

Design och komfort

Cloud Alpha S kommer bara i svart med en blå accent “för nu”, berättade HyperX, medan lägre prissatta Cloud Alpha kommer i svart med rött, svart med guld, vitt med lila eller svart och ljusblått för organisationer Cloud9 eSports.

Trots det ser den blå-svarta designen av Cloud Alpha S bra ut. Blå örongafflar visas i aluminium, liksom HyperX-logotypen på två öron. Samtidigt lägger de matchande blå sömmarna på pannbandet till en klassisk stil som nästan är som en handväska, särskilt med det strukturerade utseendet på falska läderhuvudband. Reglaget för basjustering matchar detta blå, vilket ger lite färg på baksidan medan du gör den lätt att känna igen. Ett skårhöjd från skjutreglaget gör att det är lätt att känna sig blindt.

Jag uppskattar att HyperX tar lite frihet med sin design utan att gå över kanten, samtidigt som man håller bulkighet under kontroll. Mina syn-gaffelöron kan betyda att du inte tar dem på vägen, men de gör också saker roliga (det är ju en spelenhet). Gafflarna kan se tunna ut, men aluminiumkonstruktionen känns väldigt stark, robust och inte flexibel att böjas.

Det första jag märkte när jag gled på Cloud Alpha S var hur lätt det kändes. Med en vikt på 0,71 pund är headsetet inte mycket lättare än de andra, (Audio-Technica ATH-G1, Corsair HS35 och SteelSeries Arctis 1, till exempel alla ljusare med 0,6 pund vardera). Konstruktionen här, som tar bort tryck och vikt på skallen och öronen, gör att det känns lätt. Headsetet pressade inte mot mina öron eller fick dem att känna sig instängda eller trötta, även efter att ha använts i timmar.

Memory skum öronkuddar känner mig kalla runt mina öron, och hjälper dem som blir heta under intensiva eller långa spelsessioner, tack vare det andningsfulla imiterande läder. Pannbandets minneskum är inte det tjockaste vi någonsin har sett, men ännu viktigare, det förhindrar känslan av tryckpunkter.

Justeringar av pannbandet har synliga (och hörbara) skåror för öron-till-öronjusteringar, men jag har svårt att justera dem med ett aktivt headset. Liksom Cloud Alpha och många andra spelhuvudtelefoner hålls öronkoppen i en gaffel som låter dig luta den inåt. Men du kan inte vända det, så det känns ganska snävt när jag sitter på min hals, särskilt med mitt tjocka hår.

Liksom Cloud Alpha är öronkoppen ansluten till huvudbandet med synliga kablar, vilket enligt min personliga åsikt gör att headsetet ser ut som om det är trasigt eller trasigt. Men andra kanske inte tror att det här är ett ganska vanligt designbeslut, även på premium-hörlurar som det nya 400 $ Sennheiser Momentum Bluetooth-headsetet. Jag är fortfarande rädd att de exponerade ledningarna ger en extra chans att bryta headsetet, om de fastnar i en väska eller bara när du går runt. Men exponerade kablar är vävda för extra hållbarhet.

På en mer positiv anmärkning bekämpar öronmuffar av aluminiumram och läderhuvudband fingeravtryck, till skillnad från många andra tekniker idag.

Detta headset är utrustat med en inline kontrollbox som kan tas bort när du använder headsetet via USB-A, förutom en alternativ 3,5 mm ljudanslutning. USB-anslutning krävs för att använda virtuellt surroundljud (knappen blir vit när den är aktiverad), ljud / spelljudbalans och mikrofonövervakning. Blandaren inkluderar också volymkontroll. Förutom basreglaget finns det inga andra kontroller på själva headsetet, vilket gör denna kontroll lätt att hitta och minska möjligheten att justera något som en mikrofon när du tänker ändra volymen. Intressant nog så säljer HyperX ett liknande AMP USB-ljudkort för $ 29.99, men byter chatt / spelkontroller med mikrofonknapparna.

Tyvärr är kontrollboxen (som väger 0,13 pund och fästs till 3,5 mm-kontakten genom en 2 meter flätad kabel) inte väl utformad som en del av headsetet. Det är plast, ganska tjockt och kommer med klipp som påminner om piperiden. Eftersom du troligtvis kommer att använda detta headset hemma och inte på en resa, känns det onödigt och gör att inställningarna ser slitna och tjocka. Men med tanke på dess storlek, gillar jag också den ljudljudknappen på regulatorn bredvid mute mic-knappen.

Ljudprestanda

Recensioner av HyperX Cloud Alpha S Gaming Headsets: Airy Fit, V ... 3

Cloud Alpha S använder samma 50 mm neodynamiska drivrutin som Cloud Alpha, så om du redan har det headsetet vet du i princip vad du får med Cloud Alpha S – åtminstone när du använder 3,5 mm-kontakten. Men Alpha S lägger till två huvudljudfunktioner genom Cloud Alpha: virtuellt surroundljud och spel / chattbalans.

Storleken på 50 mm är ganska standard för spelheadset; Du behöver ett dyrt headset för att gå längre än detta (HyperX Cloud Orbit S är ett av dem). Det är dynamiska drivrutiner, som brukar ha bra bas, och HyperX hävdar att de har ställt in dem annorlunda för bättre ljud. Dynamiska drivrutiner är också kända för att vara offer för ljudförvrängning med hög volym. Men precis som Cloud Alpha, har den nya Cloud Alpha S en tvåkammarsdesign – en för bas och en annan för mitten och högst – för att bekämpa distorsion.

Designen fungerar bra, även när man kritiserar The Strokes “Someday” på maximal volym. Det finns inga vokala eller instrumentella förvrängningar. Och vid låg volym är alla element fortfarande hörbara. Basreglaget, som erbjuder mer bas, mindre bas eller medelstora alternativ för varje kopp, är mycket mindre påverkande. Jag märker knappast skillnaden när jag slår på och stänger av olika låtar, inklusive Eminems “Seventeen Years” och Eminems “Chloraseptic”.

Att aktivera 7.1-surroundljud förändrar omedelbart upplevelsen. Vid uppspelning låter ljudet omedelbart som om det är i en något högre ton, men också högre och fylligare. I Battlefield V är vinden på toppen av det snöiga berget i Normandie lagrad, med ett väsande och skarpt ljud, en mer aggressiv virvlande vind ovanför. Med aktivt surroundljud blir ljudet högre och mer fullständigt, och med högre toner låter vinden som arga havsvågor istället för omgivningsbuller.

Likaså på Battlefield V-nivån i Nordafrika låter regn som en storm som träffar en sten när surroundljudet stängs av. Med aktivt surroundljud låter det mer som ett regn som faller. En positiv upplevelse kom under skärmen, där jag inte ens kunde se regn i konversationens bakgrund utan att slå på surroundljudet.

Om du är en avslappnad spelare, förvänta dig inte att det här headsetet erbjuder dig fördelen med att spela spel. De skarpaste och mest avancerade spelarnas öron kanske skulle kunna utnyttja ljudet mer fullständigt – om jag kan höra regn i skärmen för första gången, vilka andra hörande instruktioner kan fler skickliga spelare ta? Men om du är en vanlig spelare kan du inte plötsligt ta reda på platsen för inkommande bilder genom att slå på surroundljudet. Cloud Orbit S har till exempel en mer avancerad iteration av surroundljud som använder huvudspårning för att förstärka effekten, vilket gör att jag ibland kan skilja fiendens platser baserade på ljud. Men detta är inte fallet med Alpha S. Men funktionen förstorar volymen och detaljerna, inklusive skottet, ändrar det från bom till bom med en pittig beläggning på den, vilket gör dem mer chockerande och, naturligtvis, svårare.

Förutom virtuellt 7.1 surroundljud och basreglage erbjuder ljudkontrollmixern spelbalans och chatbalans (2 separata knappar). Det ändrar inte den totala ljudvolymen; genom att trycka på spelbalansknappen fokuseras ljudet helt på spelet, medan de andra knapparna ger det 100% chatt. Så om du ofta använder Discord eller andra spelchatter kommer din motståndares taunts inte längre att fördöma dig att slå ljudspel, eller vice versa.

Cloud Alpha S är ett bra komplement till uppspelning av surroundljudfilmer. I kampscenerna för The Lord of the Rings: The Two Towers låter allt lite mer dämpat jämfört med surroundljudutgången. Svärdens klang är starkare och vilddjurens knurr låter mindre våldsamma och starkare och hårdare. Sammantaget känns hela scenen djupare med surroundljud på.

Med musik har detta headset varierande framgång med olika låtar i surroundljud. Medan The Strokes “Someday” bara är på en högre ton, med den elektroniska låten “Sunset Lover” av Petit Biscuit, slår instrumentet den avsiktligt förvridna sangen. I slutändan låter det inte bra för vissa typer av musik, men det var verkligen inte avsett för det.

Funktioner och programvara

Det finns ingen kontrollprogramvara för headsetet, så det betyder också att det inte finns någon individuell finjustering eller möjligheten att skapa ljudprofiler som de som erbjuds av rivaler. Alla funktioner kommer från hårdvaran, nämligen basreglaget på varje öronkopp och USB-ljudkontrollblandaren. Den senare har en knapp för övervakning av ljud / mikrofon. Den röda lysdioden tänds när mikrofonen stängs av och stängs av när mikrofonen är aktiv. Genom att trycka på mikrofonknappen i 3 sekunder ändras även mikrofonövervakningen, så att du kan höra dig själv när du pratar med headsetmikrofonen, så det finns ett relativt enkelt sätt att vara säker på.

Tillbehör och konfiguration

Varje Alpha S Cloud levereras med en löstagbar mikrofon, en 3,5 mm kabel som kan tas bort, en löstagbar USB-ljudkontrollmixer (som har en egen kabel på 2 meter), extra tygkuddar, plus en enkel svart rem HyperX-väska.

Punkten

HyperX Cloud Alpha S Gaming Headset-recensioner: Airy Fit, V ... 4

HyperX Cloud Alpha S har inte de bästa drivrutinerna eller funktionerna, men lyxen är gjord för med ljud av hög kvalitet, imponerande surroundljud och en framgångsrik design som är lika bekväm som chic.

Jämfört med HyperX Cloud Alpha, som vi har sett är 45 $ billigare, har Alpha S virtuellt 7.1 surroundljud och skjutreglage. Surroundljudet är emellertid inte perfekt med höga, eleganta toner men ökar volymen och fullheten. Detta är bättre i spel, som första personskyttar, och är ganska värdefullt i surroundljudfilmer, men du kan avvisa det när det gäller musik. Samtidigt är basreglaget nästan glömt med knappt märkbar inverkan.

Är det värt att köpa från Cloud Alpha? Det bör noteras att det finns en Cloud Alpha-version tillgänglig för $ 125 i skrivande stund som innehåller ett liknande ljudkort som ger 7.1 virtuella surroundljud, men det finns ingen chatt / spelbalans eller mikrofonövervakning. Men du kanske också väljer ett mer komplett paket på Alpha S.

Om du redan har Cloud Alpha finns det inte tillräckligt med incitament här för förbättring. Men om du letar efter ett nytt spelhörlurar, känns Cloud Alpha S lika bra som Cloud Alpha, men erbjuder filmer och ljudspel som är mer kompletta, mer detaljerade och kan till och med göra att du föredrar ljudet.

Bildkredit: Tom hårdvara

MER: Perifera spelrecensioner