Infinix Hot 8 recensioner

Infinix har lanserat ett antal prisvärda telefoner under de senaste månaderna, paketfunktioner som en trippel bakkamera i en modell som kostar så lite som Rs. 6999. Företagets senaste erbjudande, Infinix Hot 8, är inte annorlunda. Den har en ny gradientdesign på bakpanelen och lånar från syskonelement som en tre bakre kamera, en startnivå MediaTek-processor och ett stort batteri. Räcker den strategin för att göra Infinix Hot 8 till en mobil som vi kan rekommendera, särskilt genom de väl mottagna alternativen från Realme och Xiaomi? Vi granskade Infinix Hot 8 för att ta reda på det.

Infinix Hot Design 8

Från framsidan kan Infinix Hot 8 förväxlas med en av de få Android-telefonerna som ser ut som vanliga med spår i tårväv. Hörseln är belägen precis ovanför skåpet, och något till vänster kan man hitta en mjuk LED-blixtremsa som bara syns när skärmen slås på. Den tänds också när telefonen laddas, men fungerar inte som ett meddelande.

Baksidan är där Infinix försöker ge identitet till sin nya telefon. Bakpanelen på vår Quetzal Cyan-granskningsenhet har en påfågelblå i den övre regionen, som gradvis bleknar till att bli svart. Den blanka ytan har en glittrande beläggning som också täcker fingeravtrycksgivaren. Infinix erbjuder också telefoner i ett urval av kosmiska lila färger, som bara byter blått för mörk lila.

Bakpanelen på Infinix Hot 8 är gjord av ett tunt material som lätt kan sträckas.

Men bakpanelen verkar vara gjord av tunt material och är lätt att böja även med mjukt tryck, särskilt nära mitten. Det tar också upp fläckar ganska enkelt. Lyckligtvis levererar Infinix transparenta skyddsfodral i detaljhandelspaket.

Ström- och volymknapparna är placerade inom räckvidd och svarar på klick. 3-i-1-facket (dubbelt Nano-SIM + microSD) finns på vänster sida, medan högtalaren, Micro-USB-porten och 3,5 mm hörlursuttag ligger längst ner.

Den böjda sidan säkerställer ett bekvämt grepp och vid 165 g, även om den packar ett 5 000 mAh-batteri, är den här telefonen inte heller för tung. En höjdvisning på 20: 9 hindrar emellertid ergonomi eftersom användningen av en hand inte kan ifrågasättas. Vi befinner oss ofta anpassa telefonen i våra händer för att nå innehållet högst upp på skärmen.

Infinix Hot 8 specifikationer och programvara

Dual-SIM Infinix Hot 8 packar en HD + 6,52-tums skärm (720 × 1600 pixlar) med ett bildförhållande på 20: 9 och ett skärm-till-kropp-förhållande på 90,3 procent. Skärmen har en maximal ljusstyrka på 450 nits och ger anständiga färger. Även om skärmen är reflekterande är det inte så mycket besvär att titta på innehållet inuti och ljusstyrkan är tillfredsställande även i solen. Faktum är att Infinix Hot 8 har en av de bästa utsikterna vi nyligen har sett på mobiltelefoner i detta prissegment.

infinix hot8 framhand Infinix Hot 8Skärmen är ljus, men bildförhållandet 20: 9 gör den lite för hög för bekväm användning

Den här enheten drivs av den okta kärnan MediaTek Helio P22 SoC som har en klocka på 2,0 GHz, ihopkopplad med 4 GB RAM och 64 GB intern lagring, som kan utökas upp till 256 GB med ett microSD-kort. Infinix säljer telefoner i en enda 4 GB + 64 GB-konfiguration till ett pris av Rs. 8.999, men det finns tillgängligt på Rs. 6 999 under försäljning online. Den är utrustad med ett 5 000 mAh batteri och en 10W laddare finns i lådan.

När det gäller kameran har Infinix Hot 8 en tre bakre kamerainställningsfunktion som inkluderar en 13-megapixels huvuddel med f / 1.8-objektiv, 2-megapixeldjupssensor och en speciell lågbelysningssensor. På framsidan finns en 8 megapixelkamera med f / 2.0-bländare. Infinix Hot 8-kamerahårdvaran är identisk med Infinix Smart 3 Plus (granskning), och de två telefonerna delar också programvarutrick som förbättrar AI, AR-klistermärken och Bokeh-läge, bland annat.

Infinix Hot 8 driver en anpassad hud som heter XOS 5.0, baserad på Android Pie 9. Vår granskningsenhet fick en uppdatering för säkerhetsuppdateringen i september under vårt test. Tyvärr förblir användargränssnittet i stort sett detsamma som vad vi har sett på Infinix Hot 7 (granskning), Infinix Smart 3 Plus (granskning) och andra mobiltelefoner från företaget. Det finns massor av bloatware som har förinstallerats, inklusive interna och tredje parts applikationer som XTheme, XClub, AI Gallery, Opera News, ShareChat, Flipkart, Instagram och Facebook.

infinix hot8 är tillbaka på Infinix Hot 8Den här telefonen är redo att kämpas över i färgerna på Quetzal Cyan och Cosmic Purple

Kika-tangentbordet, som nyligen togs bort från Google Play Store för annonsbedrägeri, är fortfarande standardtangentbordet. Dessutom visar vissa förinstallerade applikationer som Palm Store många annonser och skickar en serie meddelanden, som uppenbarligen inte används ofta. Svepbaserade navigationsgester är inte lätta att använda och fungerar ofta när vi kör spel eller gör många uppgifter.

På den ljusa sidan erbjuder XOS 5.0 vissa användbara funktioner som WhatsApp-läge, vilket begränsar cellulär datatillgång till alla applikationer i bakgrunden utom WhatsApp för att begränsa användningen. Sedan finns det Smart Panel, en anpassningsbar widget som innehåller genvägar till ofta använda applikationer och verktyg, och som du kan komma åt genom att dra höger i den horisontella fältet på höger kant av skärmen.

Frysfunktionen förhindrar vissa program som du väljer att köras i bakgrunden. Du kan läsa mer om XOS 5.0 i vår Infinix Hot 7 Pro-recension. Kort sagt, trots att det finns flera användbara verktyg, kräver den mycket anpassade Infinix Hot 8 Android-huden en hel del förbättringar.

Infinix Hot 8-prestanda och batteritid

MediaTek Helio P22-processor som kärnan i Infinix Hot 8 är en anständig spelare så länge du fortsätter att använda grunderna. Uppgifter som att surfa på webben, använda sociala medier och grundläggande produktivitet är bra, men så snart det finns mer än tio applikationer eller spel som körs i bakgrunden börjar telefonen stamna. De skakiga navigationsgesterna gjorde vår upplevelse sämre. Multitasking var långsamt till en början, men uppdateringarna vi fick ökade den.

infinix hot8 främre bak Infinix Hot 8

Den här telefonen är uppenbarligen inte avsedd för personer som behöver byta flera applikationer så ofta som möjligt. Tyngre appar och spel tar tid att ladda, och ibland finns det också fryser för UI. Medan avslappnade spel som Mario Kart Tour går bra, misslyckas människor som PUBG Mobile och Asfalt 9 även efter upprepade försök, vilket inte är förvånande med tanke på hårdvaran på startnivå.

Om du planerar att använda din telefon endast för dagliga uppgifter, kommer Infinix Hot 8 att hjälpa dig bra, men att sätta för mycket press på den kommer att resultera i en motsvarande upplevelse. Tack och lov kände vi inte att mobiltelefonen blev för varm när vi spelade spel.

Infinix Smart 3 Plus fick 891 i Geekbench 5-flerkärnestest och 148 i testet med en enda kärna. AnTuTu-telefonnumret nådde 81 453. 3DMark Sling Shot ger en poäng på 746, medan 3DMark Ice Storm Obegränsat antal är 11 970.

Batteriets livslängd är en av de starka inställningarna för den här telefonen. Mobilbatteriet på 5 000 mA passerar enkelt en dag. Med måttlig användning som involverar vanliga spel, internetuppkoppling hela dagen, med sociala medier och produktivitetsapplikationer och lyssnar på musik under minst några timmar med trådbundna hörlurar, varar telefonen en och en halv dag. I vårt HD-videobatteri-slingtest varade telefonen i 17 timmar och 21 minuter.

Infinix Hot 8-kamera

Från och med kameraprogrammet finns grundläggande kameralägen och kontroller som AI Cam, Beauty, Video, Bokeh och AR-knapparna på en remsa ovanför slutarknappen, medan HDR, flash, scenlägen och bildförhållanden styrs med knappar ovanför sökaren. Överraskande kan Infinix-telefoner inte ta foton i bildformatet 16: 9. Ljusreglaget för ljusstyrka är också lite noga och det ändrar drastiskt bildens ljusstyrka även med mindre justeringar. Ett annat problem är att slutarknappen svarar ofta under några sekunder efter att kameran har ändrats.

infinix hot 8 på baksidan av Infinix Hot 8Infinix Hot 8 kör XOS 5.0, baserat på Android Pie 9, men det finns massor av bloatware

Vad beträffar fotokvalitet, visade sig bilden som tagits av 13 megapixel huvudkamera under dagen vara bra. Autofokus är mestadels exakt och fotona ser levande ut, även om färgerna ser lite bleka ut. Det finns inte mycket när det gäller detaljer om du zooma in på en stor skärm, men fotot ser ganska vass ut på mobiltelefonskärmen.

Det dynamiska området är också bra, men det finns några verkliga mjukgörande runt kanterna och hörnen på varje skott. Vi gillar ganska det faktum att den här telefonen inte är för mättad med färgobjekt och ger resultat som ser naturliga ut. När det gäller närbilder, trycker Infinix Hot 8 långt över sin vikt och producerar vassa bilder med en skarp mängd yt- och kantdetaljer. Färgerna sticker ut, men kameran har ibland svårt att låsa fokus på nära håll.

Bokeh taget under dagen har acceptabel ämnesseparation och bra färg, men kantdetektering är felaktig. Det dedikerade Bokeh-läget kämpar ofta med komplexa objekt och förlorar snabbt fokus även med den minsta rörelsen. Vi märkte också att bakgrunden hade exploderat även med en liten ökning i ljusstyrka. Det finns en skjutreglage i kameraprogrammet som gör det möjligt för användare att justera den suddiga intensiteten. Man kan också justera den suddiga intensiteten och justera fokuspunkten i standardgalleriapplikationen efter att du tagit en bild.

Inomhusfoton, särskilt de som är i svagt ljus, verkar fläckiga och har mycket brus med tråkiga färger och minimal skärpa. Speciell nattläge fungerar bättre i ett sådant scenario, men telefoner i detta prisklasse förlorar vanligtvis den lyxen.

Infinix Hot 8 recensioner 1Infinix Hot 8 Recensioner 2Infinix Hot 8 Recensioner 3Infinix Hot 8 Recensioner 4

Infinix Hot 8 Recensioner 5Infinix Hot 8-kameraprov (Tryck för att se bild i full storlek)

Den främre kameran på 8 megapixlar tar bilder som kan beskrivas som det bästa genomsnittet. Visst kan de publiceras på sociala medier, men om du letar efter detaljer som hudstruktur blir du besviken. Selfies på dagtid ser ljusa ut, men viss hudutjämning är tydligt synlig. När det gäller selfies med svagt ljus är de grova och tysta. Infinix Hot 8 kan spela in videor upp till 1080p, men på grund av bristande stabilisering blir inspelningen ryckig och det finns också ett fokusproblem.

Infinix Hot 8 verkar erbjuda kapabel hårdvara, särskilt för det rabatterade priset på Rs. 6999. Trots att paketet har 4 GB RAM-minne har den här telefonen svårigheter när han utför många uppgifter, och XOS har också svagheter. Människor som Redmi 7 (Review) och Realme 3i (Review) är bättre med mindre RAM eftersom de paketerar en snabbare processor.

Den allmänna prestanda för denna telefon är ganska bra, förutsatt att du inte gillar att spela tunga spel. Om kamerautgången är din största problem och du kan leva med vissa prestandabegränsningar, kan Infinix Hot 8 vara ett genomförbart val.

Om du vill köpa en mångsidig budget som inte ofta stammar eller missar, har en anständig kamera och ger en polerad mjukvaruupplevelse, är Redmi 8A ett bra val. Andra alternativ inkluderar Realme 3i (Review) och Honor 8C (Review).