Inside Edge 2 Review: Varför är en av de värsta indiska Amazon-serierna fortfarande ett problem?

I juli 2017, mindre än sju månader efter att ha kommit till Indien som en del av sin globala expansion, släppte Amazon Prime Video sin första lokala originalserie: Inside Edge. Som sådan besegrade Amazon sin främsta internationella konkurrent – Netflix – på slag, som närmade sig början av året i Indien men inte skulle premiärera sitt första ursprungliga spel, Sacred Games, för ytterligare ett år efter Inside Edge. Men att vara först och sikta på kärleken till indisk och Bollywood dubbelkricket kan bara ta dig så långt. Trots att båda föreställningarna nominerades på Emmy International under på varandra följande år är kvalitetsgapet tydligt. För att vara ärlig är det löjligt att någon till och med skulle överväga Inside Edge för utmärkelser, andra än Razzies.

Trots det var den första indiska originalen Amazonas tillbaka, nästan två och ett halvt år senare. Och precis som när det ursprungligen sändes, fortsätter Inside Edge att vara en onödig tv-program under säsong 2. Med tanke på hur melodramatisk det brukar vara, är det mindre än en TV-show och mer liknar tvåloperor. Placera den bredvid den idag Kyunki Saas Bhi Kabhi Thi Shoulder och ingen vill stirra. Som är fallet med den första säsongen är det fortfarande dåligt skrivet – skaparen Karan Anshuman leder ett lag med fyra medlemmar – och visar inkonsekventa karaktärsdrag. Kombinera det med den smalare riktningen för ad-filmkillen Aakash Bhatia och fotgängars film från Vivek Shah (Gurgaon), och du går på en amatörutflykt som får dig att undra om hela XI spelar skadad.

Glöm likheten med teknisk expertis, Inside Edge säsong 2 tappade till och med bollen när det kom till att hantera vad som hände i slutet av säsong 1. I de sista sekunderna av finalen besegrade Mumbais blekande skådespelerska och offentliga ansikte Mavericks Zarina Malik (Richa Chadha) sin majoritetsägare, Vikrant Dhawan (Vivek Oberoi), med en cricketpinne. Om du tror att det faktiskt kommer att bli slutet på en avskyaktig mördare och förföljare, ja, ledsen att du besvikar dig. För det andra var en mycket större händelse att nykomlingen Prashant Kanaujia (Siddhant Chaturvedi) sköt Devender Mishra (Amit Sial), trött på alla övergrepp som uppmuntras av kast. Men ingen på Mavericks – vinnaren av Power-Play League, den fiktiva versionen av den indiska Premier League – verkar ha märkt.

Siddhant Chaturvedi som Prashant Kanaujia, Sayani Gupta som Rohini Raghavan i Inside Edge säsong 2
Fotokredit: Amazon Indien

Halvvägs till den nya säsongen Inside Edge – kritiker, inklusive oss, har tillgång till fem av tio avsnitt – nålen rör sig knappt på de två stora berättelserna, än mindre gå vidare till någon slags upplösning på ett sätt som är pålitligt och tillfredsställande. Utanför Prashant har mardrömmar som PTSD som innehåller Mishra, det verkar inte finnas någon utredning om (försökt) mord på en man i förväg till den sista Power-Play League i en av de största stadionerna i Indien. Var är CCTV-inspelningar och förhör av alla Maverick-trupper, som var fallet efter deras tidigare tränares död? I själva verket kommer två personers dödsfall – potentiellt ännu inte bekräftat – från samma lag att placera turneringen under ett mikroskop. Men Inside Edge 2 snurrar bara som att ingenting hände.

På tal om den sena Mavericks-tränaren Niranjan Suri (Sanjay Suri), öppnade Inside Edge säsong 2 med Haryana Hurricanes ägare Manohar Lal Handa (Manu Rishi Chadha) och övertygade den tidigare Mavericks kaptenen Arvind Vashishth (Angad Bedi) för att återvända till Power-Play League som Storm-kapten. I gengäld sade Handa att han skulle återuppta en polisutredning – betraktad som självmord – och hjälpa till att spika ned Vikrant, som de trodde stod bakom, trots avgörande bevis. Men Handa gjorde det aldrig, kanske för att showen inte riktigt ville. Samtidigt är Arvins gamla chef, Zarina, villig att gå igenom alla linjer på båda linjerna – cricket och Bollywood – som han undvikit under större delen av säsong 1, samtidigt som han försökte uppfylla sina större ambitioner.

På cricket sidan av saker, som ger några nya karaktärer – eller ger ansikten till befintliga. Personen som kallas Bhaisaab, som drog repet under hela säsong 1, visade sig vara Yashwardhan Patil (Aamir Bashir), president för Indian Cricket Council, analogt med BCCI. Med Vikrant ur Mavericks-bilden tog Bhaisaab kontrollen över 85 procent av aktierna och installerade sin dotter Mantra Patil (Sapna Pabbi) vid rodret tillsammans med Zarina för att lära henne repet. Trollformeln är också ett kärleksförhållande som tvingas på den arroganta mannen Vayu Raghavan (Tanuj Virwani), som inte lyckats resa sig att vara kapten för Mavericks. Deras romantik är självmedveten om Vayu-stalkeren, men utöver det är den ingen styrning och är inte lika effektiv som de flesta av Inside Edge säsong 2.

kant hos 2 kvinnor Inside Edge 2

Sayani Gupta som Rohini Raghavan, Richa Chadha som Zarina Malik och Sapna Pabbi som Patil Mantra i Inside Edge säsong 2
Fotokredit: Amazon Indien

Men det större problemet är inte karaktärernas val, utan hur Inside Edge ser dem. Som Phoebe Waller-Bridge sa om att göra No Time to Die, behöver inte Bond behandla kvinnor väl, men Bond-filmer gör det. Vayu introducerades som den mest slarviga och tonåriga cricket-spelaren under säsong 1, men oavsett hur låg han var, har han aldrig riktigt betalat för sina handlingar. (Det är inte tillräckligt att korsa ut för några matcher.) Först när du tror att han är i hörn och måste kompromissa med sina värden får han ett fängelsefri kort tack vare Zarina under säsong 1. Om en karaktär inte behöver försona sina synder, och faktiskt drar nytta av honom , det ger fel idé till allmänheten. Vad säger det om Inside Edge om skaparen inte förbannar den skiten?

När det gäller självmedvetenhet är den i princip begränsad till Vayu-Mantra-interaktioner och försvinner någon annanstans. Den mest irriterande vanan i Edge är den obevekliga strävan att framstå som ett coolt barn. Det översätts till billiga dialoger och fillerprat, bara för att arrangera en-linjen “cool” som han vill att hans karaktärer ska förmedla mer än livet. Författarna till Inside Edge är väldigt höga eftersom de har sett en film från B-80-talet så mycket att de förlorar synen på vad som är viktigt som de senaste 50 overs i formatet 20 plus. Det är också därför han gillar att höja överraskningar på tomtenivå och inte bry sig om vikten av berättelser – och vikten – av arrangemangen följt av relevanta priser. I slutändan misslyckades Amazon-serien att berättelsen handlar om relaterade karaktärer som inte böjs.

Till och med cricketmatchningar – eller snarare blixten vi får från dem – har ibland ingen mening. (Ibland matchar kommentarer inte händelser på skärmen.) Fokus ligger bara på de karaktärer som vi känner av uppenbara skäl, men när det inte finns någon betydelse kopplad till andras handlingar i fältet verkar allt som producerat. Detta är också ett problem med många exempel på förbättring av positionen under säsong 1. Dessutom är ordet artificity tydligt i hur nästan alla på Inside Edge har mörka hemligheter och därför kan hotas om det passar historien, medan andra inte har någon integritet och lätt köpas. (På tal om inköp, Inside Edge säsong 2 är skamlös om produktplacering, som även inkluderar Amazons egen Alexa röstassistent den här gången.)

Många föreställningar erbjuder en nihilistisk och dyster världsbild, men Inside Edge är i grunden tom. Efter katastrofens öppnande är den andra säsongen ett bevis på att det är en oåterkallelig serie, som tror att dess egen hype – och International Emmy nickar – och inte återspeglar alls i första omgången. Istället för att återvända efter en lång frånvaro bör den gå i pension när den har möjlighet. Början till Inside Edge säsong 2, eftersom det slet av tomten från en decennium-gammal rubrik, en siffra kommenterade: “En säsong mindre än PPL kommer inte att göra någon skillnad för nationen.” en liten säsong i Edge också.

Inside Edge strömmer nu säsong 2 från Amazon Main Videos över hela världen.