ITunes-filmer och TV-recensioner

iTunes är nu en gammal statsman i världen för TV- och filmuthyrning, efter att ha visat betal-per-view-TV i nästan ett decennium och filmer från stora studior i sju år. Apple dominerar marknaden för onlinefilmuthyrning, med ett stort bibliotek som kräver 85 000. Lägg till katalogen 300 000 TV-avsnitt, så har du mer videoinnehåll som du kan titta på hela livet, allt på ett ställe.

Apple är relativt picky om vilka plattformar du kan använda för att titta på dess innehåll. Du kan stolt titta på filmer och TV-program på din Windows PC TV, men annat än att du inte hittar iTunes på din smarta TV, spelkonsol set-top box eller Android-enhet. Det finns inte ens en webbaserad spelare. Men ett mycket stort utbud, tillsammans med Full HD-innehåll, gör iTunes till en stark konkurrent även om du måste köpa ytterligare hårdvara för att använda den.

Hitta den bästa filmströmningstjänsten för dig med vår djupgående guide

Innehåll

iTunes har ett stort antal filmer i sin sammansättning, inklusive nya titlar från mindre studior som du inte hittar i alla andra tjänster vi testat och några klassiska filmer; Till exempel är Rain Man värd endast för ett antal tjänster, inklusive iTunes.

Apple har också att göra med alla större filmstudior, så det finns inget sätt att hitta en nyutgivna film som inte finns på iTunes. Filmpriserna är i linje med andra streamingtjänster; Du betalar 4,49 £ för HD-filmuthyrning och 13,99 £ för att köpa den direkt. TV är lite dyrare: Game of Thrones säsong 5 kommer att få dig tillbaka 23,99 £, 50p mer än på Google Play och 1 £ mer än Amazon, Blinkbox och PlayStation Video. Det finns många TV-lådor som finns, vilket är det bästa sättet att få stora rabatter på serien om du vet att du ska titta mycket. Till exempel kan du köpa hela uppsättningen av Game of Thrones säsong 1-5 i HD för £ 89.99, vilket är £ 26 billigare än att köpa varje säsong separat. Men inte alla serier är tillgängliga i ett setbox-format, så de flesta program måste köpas som separata säsonger.

Med många tjänster, när du köper en avsnitt av ett TV-program för att prova det, betyder att att köpa hela säsongen betala hela priset och köpa alla avsnitt igen, även om du redan har de första eller två avsnitten. iTunes gör saker annorlunda. Med My Season Complete-verktyget kan du köpa den återstående säsongen med rabatt. Att köpa två avsnitt på £ 2,49 från £ 19,99 den 23-avsnittet säsongen från Brooklyn Nine-Nine netto oss en användbar rabatt på £ 4,98 till hela säsongskostnader. Dessutom fullborda säsongen Jag agerar på samma sätt som att köpa hela säsongen, vilket innebär att du får alla bonusfunktioner som följer med serien, till exempel intervjuer med spelarna.

Bonusfunktionen är också tillgänglig när du köper en film. Dessa extra DVD-stilfunktioner, som finns under iTunes Extras-etiketten, är endast tillgängliga om du köper filmer direkt i HD. Detta är en sällsynt sak i Storbritannien och har höjt iTunes långt över sina konkurrenter för filmentusiaster som vill ha alla bakom kulisserna bilder de kan hitta.

TV-program och filmer finns tillgängliga i SD och HD, med alternativen 720p och 1080p tillgängliga, och det är upp till dig kvaliteten på det du laddar ner på iTunes och Mac-versionen av iTunes. Om du laddar ner hyrda filmer i 720p kan du inte ladda ner igen i 1080p, så se till att du ställer in iTunes korrekt (se nedan). Text finns på olika språk och Dolby 5.1-surroundljud finns också.

Videokvalitét

I Full HD blir iTunes ganska nära Blu-ray-kvalitet, även om skillnaderna är ganska tydliga i våra två jämförelsebilder som exploderar nedan. Kontrasten är lite värre, med subtila nyanser i Benedict Cumberbatchs ansikte och kläder som ser mindre uppenbara ut på iTunes-versionen. Färg ser lite mer mättad ut, men som ett resultat ser den lite mindre naturlig ut.

Det faktum att iTunes erbjuder Full HD-kvalitet är emellertid en bra försäljningsplats och för din bekvämlighet kan du inte slå den.

Klicka på en av bilderna nedan för en större bild.

ITunes-filmer och TV-recensioner 1 ITunes-filmer och TV-recensioner 2

Plattformen

Du hittar iTunes på iOS-enheter och på Windows och Apple TV. Erfarenheten för var och en är mycket bra, även om det måste sägas att även efter 14 års tillgänglighet känns Windows-versionen fortfarande lite klumpig och tunga resurser, även på snabbare datorer. Vi fann också att hyrda filmer kan visa nötkött i Windows-versioner av iTunes, beroende på din hårdvara; potten på Intel NUC-baserad Core i5 jerky i våra tester, till exempel, men det är bra på en dator med ett speciellt Nvidia GTX 760 grafikkort.

Allt du behöver för att köpa och titta på videor kan hittas på iTunes utan behov av en webbaserad butik eller streaming-tjänst. Varje video kan laddas ner i 1080p, även om du måste aktivera den i Inställningar -> Store, eftersom allt innehåll laddas ner i 720p som standard. Den här inställningen påverkar också hur artiklar laddas ner till din iOS-enhet. Detta är ett underligt sätt att få saker att göra, eftersom det kanske inte alltid är möjligt att ändra iTunes-inställningarna på din dator. Detta kan vara frustrerande om du vill ladda ner filmer när du är på språng och inte vill dra stora 1080p-filer genom offentliga Wi-Fi-nätverk. Att Apple TV Box inte tillåter dig att ladda ner filmer, så räkna med en anständig bredbandsanslutning; Apple rekommenderar minst 2,5Mbit / s för SD, 6Mbit / s för 720p och 8Mbit / s för 1080p-uppspelning.

ITunes-filmer och TV-recensioner 3

iTunes berättar när tillräckligt med filmer har laddats ner för att titta smidigt; detta innebär att de som har en snabb internetuppkoppling kan börja titta nästan omedelbart, medan de med långsammare anslutningar garanteras störningsfri uppspelning.

På iOS-enheter är iTunes-applikationen där du köper innehåll. När du har köpt ett objekt måste du öppna det i videoprogrammet för att strömma eller ladda ner det. Videoprogrammet är ganska enkelt och känns inte som ett bra nav för allt ditt digitala videoinnehåll, men det fungerar bra att spela videor. Du kan spela upp videor i HD på fjärde generationen iPod Touch, iPhone 4 och iPad först och högre. 1080p-video stöds också av den tredje generationen (2012) Apple TV, medan den första och andra generationens Apple TV Box kan hantera 720p.

Apple iTunes är en fantastisk tjänst med mer bonusinnehåll tillgängligt än från andra leverantörer. Tillsatsen av Complete My Season och Full HD-videor gör det mycket intressant, särskilt när du tänker på att priset för det mesta är detsamma på iTunes som någon annanstans. Vi undviker dock att använda iTunes på Windows på grund av potentiella prestandaproblem; Om du vill använda iTunes-tjänsten bör du spendera £ 49 på en Apple TELEVISION.

BÄSTA FÖR: Filmfans och ägare av iOS, Mac och Apple TV

PrisInnehållPlatformdetaljer
HD-filmer (hyra / köp) £ 4.49 / £ 13.99