JBL Link Bar Recensioner: inte din genomsnittliga ljudfält

Android kan vara den dominerande plattformen för mobila enheter, men ett mångsidigt operativsystem blir långsamt vanligare i folks hem och tar över sina TV-skärmar också. Det finns hundratals Android-TV-apparater på marknaden, men Google driver nu sin teknik i en ny kategori med JBL Link Bar, en $ 400 ljudfält för din TV med Android TV och Google Assistant inbyggd.

Begrepp

JBL Link Bar Recensioner: inte din genomsnittliga ljudfält 1

För många människor är att köpa en ny smartphone en del av livet. Även om det är många som köper nya mobiltelefoner på en årlig cykel, väntar de flesta normalt 2-3 år innan de uppgraderas. När det gäller TV är uppgraderingscykeln mycket längre. De flesta överväger inte ens att höja det till 5 år, men många väntar längre än så. Personligen har jag haft totalt 5 TV-appar sedan 2005, men det antalet skulle vara 3 om någon inte gav mig av en vän och om jag inte hade flyttat utomlands för några år sedan.

På grund av denna långsamma uppgraderingscykel hoppas Google att introducera Android TV för nya användare genom att kombinera operativsystemet med ljudfältet. Detta gör att de som inte riktigt vill uppdatera sina tv-apparater att förvandla sina gamla tv-apparater till kraftfulla smarta TV-apparater och samtidigt förbättra ljudupplevelsen. Genom att para Googles programvara med en ljudfält låter detta också användare köpa grundläggande TV-apparater med begränsade mjukvarufunktioner till låga priser eller till och med köpa LG-, Samsung- eller TLC-TV-apparater som är utrustade med olika smarta TV-operativsystem.

Hårdvara och ljudkvalitet

JBL Link Bar Recensioner: inte din genomsnittliga ljudfält 2

Först och främst är JBL Link Bar ett ljudfält, som är avsett att ge en bättre ljudupplevelse jämfört med de otillräckliga högtalarna som finns på din TV. Den har två 20mm tweeters och fyra 44 “80” racetrack-drivrutiner som ger 100W uteffekt med maximal volym. JBL Link Bar är en enorm förbättring jämfört med mitt TV-ljud.

Ljudet låter klart och tydligt när du lyssnar på musik, men du kan också känna det när du sitter i soffan medan du tittar på en actionfilm med ett djupt virtuellt surroundljudsystem. Även på 50% är JBL Link Bar tillräckligt hög för att fylla det mesta av vardagsrummet. Det är en liten snedvridning om volymen stiger förbi 90%, men du behöver förmodligen inte pumpa saker uppåt 70% om du inte försöker underhålla hela miljön. Det enda som verkligen saknas är bas, men om det är något du verkligen behöver kan du alltid köpa en av JBL-subwoofrarna som kommer att synkroniseras med Link Bar.

“Jämfört med mitt TV-ljud är JBL Link Bar en enorm förbättring”

För att köra Android TV och Google Assistant är ljudfältet utrustat med en fyrkärnig Amlogic T962E 1,5 GHz-processor, 2 GB RAM och 8 GB lagringsutrymme (4 GB tillgängligt för spel- och medieapplikationer), WiFi, Bluetooth och 4 HDMI-portar som låter ljudfältet vara kontaktpunkten för din medieupplevelse.

Erfarenhet

JBL Link Bar Recensioner: inte din genomsnittliga ljudfält 3

JBL Link Bar är inte din genomsnittliga ljudfält. Enheter i denna kategori har alltid ett mål att ge bättre ljud till din TV. Länkfältet visas på framsidan men lägger till en Android-TV till de som kanske inte är nöjda med det inbyggda operativsystemet som erbjuds av deras smarta TV. Lägg till Google Assistant så har du smarta högtalare med tillräckligt med kraft för att fylla ditt vardagsrum med din favoritmusik när du inte tittar på TV.

Android TV

Android TV har funnits länge och erbjuder en enkel plattform för att köra vissa Android-applikationer som har optimerats för din TV-skärm. Alla vanliga applikationer från ditt favoritnätverk finns där, tillsammans med YouTube, Netflix och Hulu för dem som föredrar en abonnemangs streamingtjänst. Link Bar kan också fungera som en minispelkonsol tack vare hundratals Android-spel som har optimerats för Android TV, men du behöver en speciell Bluetooth-kontroller för att spela den eftersom fjärrkontrollen som medföljer ljudfältet är praktiskt taget värdelös. främre.

Sammantaget är Android TV en bra plattform, men som de flesta TV-operativsystem känns det alltid lite långsamt. När du navigerar i användargränssnittet är det en märkbar fördröjning på 1/4 sekunder. Detta kan bero på en Bluetooth-anslutning mellan fjärrkontrollen och länkfältet, men det beror troligen på Amlogic T962E fyrkärniga processor eftersom det är en smidigare upplevelse att öppna en applikation längre än du förväntar dig och att spela spel på enheten.

JBL Link Bar kan spela 4K-innehåll från de flesta applikationer, men det verkar som om YouTube är den enda som för närvarande stöder 60fps uppspelning. Google försöker också lägga till 4K HDR-stöd till Android-TV: er så att applikationer som Netflix, Hulu och Google Play Movies kan dra nytta av det, men företaget har inte sagt när funktionen kommer att finnas tillgänglig.

Ett område där JBL Link Bar ligger ett steg bakom jämfört med de flesta Android TV-lådor är bristen på en USB-port med stöd för extern media och lagring. Om JBL har inkluderat 64 eller 128 GB intern lagring, kommer det inte att vara för mycket problem, men med cirka 4 GB användbart utrymme finns det knappast tillräckligt med utrymme för att ladda ner en 4K-video.

Smart högtalare

JBL Link Bar Recensioner: inte din genomsnittliga ljudfält 4

Som en smart Google Assistant-högtalare är JBL Link Bar en liten blandad väska. Ur ljudkvalitetssynpunkt är Link Bar troligen en av de bästa smarta högtalarna på marknaden och går head-to-head med Sonor Beam. Be Google Assistant att spela musik från dina favoritartister och ljudfältet kommer att fylla rummet. Jag har upplevt problem vid flera tillfällen med att mikrofonen inte tog triggerfrasen “OK, Google”, men du kan alltid använda Google Assistant-knappen på fjärrkontrollen och hoppa över triggerordet alls.

Tyvärr försöker Google fortfarande ta reda på vad Google Assistant kan göra på olika enheter. Fråga vädret så får du ett ljudsvar med väderkortet som visas på skärmen. Google Assistant kommer också att visa fler videokortalternativ på skärmen som svar på frågor om ett visst ämne, vilket är en fin touch. Men du kommer inte att kunna använda länkfältet för att spela ett av dessa Google Assistant-spel som du normalt har åtkomst till vanliga Google Assistant-högtalare och som inte kan visa webbbilder om du ber om fraser som “visa japanska bilder”.

Men den största besvikelsen är att JBL Link Bar inte kan läggas till i Google Home-högtalargruppen. Vi är inte säkra på varför, men det är en besvikelse att smarta högtalare med bästa ljudkvalitet hemma inte kan associeras med att spela musik med andra Google Assistant-högtalare som är spridda i olika rum i hela huset.

HDMI-omkopplare

JBL Link Bar Recensioner: inte din genomsnittliga 5 ljudfält

Med fyra HDMI-portar kan JBL Link Bar användas som HDMI-switchar för tre enheter. Medan de flesta helt enkelt ansluter sina externa HDMI-enheter till sina TV-apparater och hoppas att HDMI ARC-anslutningen mellan TV: n och ljudfältet fungerar när som helst, är att använda Link Bar som ett nav en mycket bättre upplevelse, särskilt eftersom du kan växla mellan HDMI-enheter med röstkommandon till Google Assistant.

Länkfältet kommer att göra sitt bästa för att känna igen de olika HDMI-enheter som är anslutna till den, men du kan alltid ändra inmatningsnamnet själv om du vill. Det finns verkligen inte mycket till HDMI soundbar switching-funktionalitet, men det fungerar perfekt, som det borde.

Slutsats

JBL Link Bar Recensioner: inte din genomsnittliga ljudfält 6

JBL Link Bar är en av de mest intressanta enheterna som jag testade i år. Även om det finns många konstiga Android-enheter att ta sig runt är det inte ofta att vi ser dem introduceras till nya kategorier. Att klämma Android TV och Google Assistant i en ljudfält är en av de bästa idéerna som Google har haft på länge, vilket ger användare ett smart TV-system och smarta högtalare en enda enhet.

JBL Linkbar Betyg: star_full star_full star_full star_50star_empty (3,5 / 5)

Den goda

Det dåliga

Understrykning

Med $ 399 är JBL Link Bar inte precis billig, men det är inte dyrare än Sonos Beam som bara inkluderar Google Assistant. För att matcha funktionaliteten som erbjuds av JBL-ljudfältet måste du köpa Sonos Bean och en Android TV-låda för $ 100. Om du föredrar en allt-i-ett-lösning är JBL Link Bar definitivt rätt sätt. Om du inte är helt säker på att det här är rätt enhet för dig, säger Google att en liknande enhet från en annan tillverkare arbetas med. Det är inte klart om enheten kommer att prestera bättre än JBL Linkbar och fixa de problem vi stött på, men att ha mer konkurrens i den här nya kategorin kommer i slutändan att leda till en mycket bättre upplevelse.