JPEGMAFIA – Recensioner & amp; # 039; Alla mina hjältar är majsbollar & amp; # 039;

4,5 / / 5,0

Föreställ dig att du är en halv dator. Men till skillnad från hälften och hälften av Dell-bärbara datorer; några obeskrivliga mänskliga och tekniska mutationer. Du upplever livet som bilder och informationsattacker mycket snabbt. Du är fri att se vad du vill, men genom att placera dig själv i mitten av detta 3D-panopticon erövras du, såväl som den information du väljer att se. Osynligt fängelse som är öppet för dig och okända enheter.

Men det finns inget behov att föreställa sig någonting: vi har alla blivit teknikfolk, tack vare Internet och sociala nätverk. Meningen med våra liv är nära besläktad med den reduktiva identiteten vi gör på internet, införlivade i varumärken och estetik som e-boy, Billie Eilish sadgirl eller Twitterer som twittrar … med många komma … Våra identiteter är fragmenterade, vi är beroende av en icke-fysisk värld som inte kan vi kontrollerar; Vi får höra att varje interaktion vi gör på Internet lägger pengar i fickorna hos stora teknikföretag och att vi inte vet hur det känns.

Våra hjärnor är rostade, så heta som kokande bärbara datorer som placeras på låren i sängen på natten. JPEGMAFIA-musik representerar en generation vars identiteter är arrangerade start och stopp, ljud och kontinuerlig interferens; Befolkningar som tillbringar mer tid i världen som inte existerar fysiskt än de kan röra, lukta och smaka. Vi bryr oss inte och vi känner mindre för allt eftersom allt ligger framför oss. Vi lurar oss själva till att tänka att vi inte har något, känslomässigt, fysiskt, romantiskt, oavsett vad, för, överensstämmt med denna panoramiska vision, överflödet av världen oss. Ingenting är sensationellt eftersom allt är sensationellt.

JPEGMAFIA, eller Peggy, som fans kallar det, fångade denna spänning i deras nya album, All My Heroes Are Cornballs. Å ena sidan oöverträffat intresse för sociala nätverk och Internet-hyperaktivitet: ett oändligt och oändligt parti som vi inte vågar lämna tidigare av rädsla för att förlora något och i slutändan förlora en del av oss själva. Å andra sidan försöker det mänskliga sinnet desperat att eliminera denna ångest. Peggy är som vattenånden i “Spirited Away”, så full av skräp att den exploderar, memes, memes och kräks för att få hjälp i ett obestridligt flöde.

Hans senaste projekt, Veteraner, är arg och brådskande, bländande rytmer och aggressiva ljud som hänger från vägg till vägg som en spökande men vacker karnevalsattraktion. Det verkar som en katalog med olika låtar, Peggy attackerar obevekligt alla från Morrissey till Lena Dunham. Hans rapkaraktär är baserad på opposition, slå fans, poser och republikaner. Han kallar sig “Left Hades”, som symboliserar progressiv politik och dess status som en generator av punk-raphat. Peggys nya albumutgåva bestod av rundturslåtar, där hon spelade in andra artister som James Blake och Kenny Beats som skämt i sin musik. “Kamala Harris rap,” sa Parker Corey från Injury Reserve, vilket kanske är det bitteraste argumentet du kan ha med Peggy, vilket ger honom ogillar mot polisen och liberalerna.

Veterans är ett mycket oroande album, och All My Heroes Are Cornballs är en bättre mix än en krångel som blir starkare. Lyssnade för första gången, kanske Peggy ändrade sitt temperament. Men det är fortfarande här, bara låst och skyddat; När det beräknade våldet exploderar är det som aldrig förr. Genom att öppna in i kakofonin i trasigt glas och ropet från en obegriplig massa, som inom några sekunder förvandlades till en lugn pianoballade, ställde huvudsingeln “Jesus Forgive Me, I Am A Thot” tonen för hela inspelningen. Uppror och övergivande.

Denna delade personlighet bildas genom att ändra rytmen. “Kenan vs. Exo” har en åskande övergång mellan mild avstötning i början och en motbjudande andra hälften, en tung gitarr som kärnar som en motorsåg som noggrant tränger igenom träsk. Peggys onda skrik har bara tillräckligt med ekon för att det ska låta heligt även när han skriker, “Jag tror inte att bön kan hjälpa!”

Det finns en annan överraskande röstförändring i “Man Beta-strategin”, en motreaktion mot hatare på internet som vänt på högertrenden om att kalla “beta-män” till vänster. Låten börjar med en berusande psykedelisk del; Peggy spelade mjuka och obegripliga vokalprover och lade stansar, improvisation och ljudet av tandkött. Ungefär halvvägs genom bröt ljudbilden nästan i två, krossade och spridda som ett trasigt glasfönster när ett instrument gnagade på en annan förstörare.

Det finns ett kaotiskt element i musik som får många låtar att känna sig inte komponerade som en helhet, men som ett rent instrument som är trasigt farligt. “Post Verified Lifestyle” täcker den omgivande rytmen med nödsprutor, klippade ljud och slumpmässiga ljud. Den mest intressanta låten, “DOTS FREESTYLE REMIX”, nästan dummer dig till att tro att slutligen den “normala” rappen sjunker till de senaste 30 sekunderna när den snubblar i det konstigaste området i hela albumet, konstigt, himmelsk, verkligen anti -prompt . Ångvågen avbröts. Detta är en panoply av livet på Internet: allt omkring dig, en inställbar våg av bilder och panikljud kväver dig och tvingar dig att ge upp.

Bristen på form är Peggys egenart, även om den är löst knuten till en stark vänsterhängen meme och rapkultur, vilket generellt ger dig in i avgrunden av ljudmagi utan ett specifikt tema. Musik kommer att resonera med alla som är förvirrade, deprimerade eller systemiskt deprimerade; Det finns en känsla av att tänka i realtid på Peggy broderat musikkaos som påminner mig om ett flöde av strömförfattare som Virginia Woolf, som är överväldigade av modernitet och försöker beskriva det på bästa sätt, oavsett hur komplicerat och kaotiskt är beskrivningen. Det kommer att stämma dem. I en värld av varumärken och attityder är Peggys huvudattraktion denna heroiska uppriktighet.

Lyssna på JPEGMAFIA “Alla hjältar är majsbollar” här. Besök här för mer recensioner om vårt album.

Prenumerera på dagliga nyheter

• Ord: Kieran Press-Reynolds