JPEGMAFIA – Recensioner & # 039; Alla mina hjältar är kornbullar & # 039;

4,5 / 5,0

Föreställ dig att du är en halv dator. Men till skillnad från halv och halva Dell-bärbara datorer; några obeskrivliga mänskliga och tekniska mutationer. Du upplever livet som en bild och info attack mycket snabbt. Du är fri att se vad du vill, men genom att placera dig själv mitt i detta 3D-panoptikon erövras du såväl som den information du väljer att se. Det osynliga fängelset du utsätts för och okända enheter.

Men det finns inget behov att föreställa sig någonting: vi har alla blivit tekniska människor tack vare internet och sociala medier. Meningen med våra liv är tätt bunden i den reducerande identiteten vi gör på internet, införlivade i varumärken och estetik som e-boy, Billie Eilish sadgirl eller Twitterer som skriver tweets … med många unika komma … Våra identiteter är fragmenterade, är beroende av en icke-fysisk värld som vi inte kan kontrollera; vi får höra att varje interaktion vi gör på internet sätter pengar i fickorna hos ett stort teknikföretag, och vi vet inte hur det känns.

Våra hjärnor är rostade, så heta som kokande bärbara datorer som placeras på låren i sängen på natten. JPEGMAFIA-musik representerar en generation vars identiteter är arrangerade kring start och stopp, ljud och kontinuerliga störningar; en befolkning som tillbringar mer tid i en värld som inte fysiskt finns än de kan röra, lukta och smaka. Vi bryr oss inte och känner oss mindre för allt eftersom allt ligger framför oss. Vi lurar oss själva till att tänka att vi inte har något – känslomässigt, fysiskt, romantiskt, vad som helst – för att världen är överflödig i denna panoptiska syn. Ingenting är sensationellt eftersom allt är sensationellt.

JPEGMAFIA, eller Peggy som fans kallar det, fångar denna spänning i sitt nya album, All My Heroes Are Cornballs. Å ena sidan är den oavbrutna dragningen av sociala medier och hyperaktiviteten på internet: ett oändligt parti som vi inte vågar lämna tidigt av rädsla för att förlora något, och i förlängningen att förlora en del av oss själva. Å andra sidan är det mänskliga sinnet som desperat försöker bli av med denna ångest. Peggy var som en vattenand i “Spirited Away”, så full av skräp att det exploderade, memes, memes och kräkade rop om hjälp i ett flöde som inte kunde ifrågasättas.

Hans senaste projekt, Veteraner, är arg och brådskande, glittriga slag och aggressiva sång som hänger från vägg till vägg som en störande men vacker karnevalsattraktion. Det kändes som en katalog med olika låtar, Peggy attackerade obevekligt alla från Morrissey till Lena Dunham. Hans rap-persona bygger på opposition, knackar på fanatiker, poser och GOP. Han kallar sig själv “vänsterhades”, som symboliserar den progressiva politiken och dess status som en generator för arg punk-raphat. Lanseringen av Peggys nya album består av fram-och-tillbaka-låtar, där han spelar in andra artister som James Blake och Kenny Beats med skämt som rockar hans musik. “Kamala Harris rap,” sade Parker Corey från Injury Reserve, vilket kanske är det mest bittera argumentet du kan göra med Peggy, med tanke på att hon inte kan tycka om polisen och starta slickande liberaler.

Veteraner är ett mycket oroande album, och All My Heroes Are Cornballs är en bättre händelse än den uppmuntran som ges. När hon lyssnar för första gången kanske det känns som om Peggy vänder sitt humör. Men det är fortfarande här, bara blockerat och skyddat; när det beräknade våldet exploderar exploderar det som aldrig förr. Öppningen för kakofonin i trasigt glas och ropet från en obegriplig massa, som inom några sekunder sjönk i en lugn pianoballade, satte huvudsingeln “Jesus Forgive Me, I Am A Thot” tonen för hela inspelningen. Uppror och övergivande.

Denna delade personlighet bildas av taktomkopplaren. “Kenan vs. Exo” har en åskande övergång mellan en mild dunkande i början och en motbjudande andra hälften, en tung gitarr som gnuggar som en motorsåg som noggrant tränger igenom myrslam. Peggys onda skrik har bara tillräckligt högklang så att han låter helig även när han ropar, “Jag tror inte att bön kan hjälpa!”

Det finns en annan chockerande ljuduppkoppling i “Betastrategi för män”, en kontring mot hatare på internet som kungligt vänt på höger-tendensen att kalla vänsterns “betamän”. Låten börjar med en berusande psykedelisk del; Peggy spelar släta och obegripliga vokalprover och lägger till stansspark, ad-lib och ljudet av tuggummi. Ungefär halvvägs genom bröt ljudbilden nästan i två, krossade och spridda som ett trasigt glasfönster när ett instrument gnuggade på ett annat instrument förstörde.

Det finns ett kaotiskt element i musiken som får många låtar att känna sig inte komponerade som en helhet, men som ett rent instrument som är skadligt skadat. “Post Verified Lifestyle” täcker den omgivande rytmen med sprayer av ad-lib-värde, klippt sång och slumpmässiga ljud. Den mest intressanta låten, “DOTS FREESTYLE REMIX”, lurar dig nästan till att tänka att den “normala” rappen äntligen klipps till de senaste 30 sekunderna när den snubblar in i den konstigaste zonen i hela skivan, konstig, paradisisk, verkligen anti-snabb. ångvågen avbryts. Detta är en panoptikon av internetliv – allt runt dig, ostoppbara vågor av bilder och frenetiska ljud drunker ditt sinne och tvingar dig att underkasta dig.

Formlöshet är Peggys specialitet – medan den är löst knuten till kulturen för vänsterhänta mem och hårt slå rap, kasta den vanligtvis in i avgrunden av sonisk magi utan ett konkret tema. Musiken kommer att resonera med alla som är förvirrade, deprimerade eller systemiskt pressade; det finns en känsla av realtidstänkande av Peggys musikkaos broderat tillsammans som påminner mig om medvetandeflödesförfattare som Virginia Woolf, som känner sig överväldigade av modernitet och försöker beskriva det på bästa sätt de kan, oavsett hur komplicerade och kaotiska beskrivningarna som det kommer att stämma dem. I en värld av varumärken och attityder är Peggys huvudattraktion denna heroiska uppriktighet.

Lyssna på JPEGMAFIA “All Heroes Are Cornballs” här. Besök här för mer recensioner av vårt album.

• Ord:Kieran Press-Reynolds

Läs hela artikeln