Klaus recension: Netflix första animerade film har ett hjärta på rätt plats

Eftersom Netflix storlek har vuxit, gjorde han – naturligtvis – en större satsning. Han har spenderat mer än 300 miljoner dollar (cirka R 150, – crore) för att producera de senaste Martin Scorsese- och Michael Bay-filmerna, irländskt massdrama, med Robert De Niro och Al Pacino i huvudrollen, och en underjordisk 6 action-thriller, ledd av Ryan Reynolds. Han sägs ha spenderat 200 miljoner dollar (cirka 1 344 crore) för Red Notice ensam, en rörelse från filmen med Dwayne Johnson, Gal Gadot och Reynolds. Men detta spel är också riskabelt. Inte alla dessa filmer är baserade på nuvarande immateriella rättigheter, vilket är skrämmande för traditionella Hollywood-studior som förlitar sig på teatervinster. Som en del av att ta över ett projekt som andra människor i Hollywood vägrar satsa på får Netflix sin första tecknade funktion: Klaus.

För en, Klaus Det skapades med en gammal metod för traditionell tvådimensionell handritad animation, som inte längre var lönsam i början av 2000-talet genom att ta över datoranimering. Men tack vare animationen och den nybörjande regissören Sergio Pablos – känd som skaparen av Despicable Me – som använder moderna inslag såsom volumetrisk belysning, Klaus Han kunde lätt ha misstagit datoranimering, vilket Pablos visste. Detta innebär att de flesta tittare kommer att ignorera det hårda arbete som har gjorts, vilket inte får mycket vädjan i världen som nu hanteras av Pixar och Dreamworks. Intressant nog sa Pablos att häftpunkterna för Hollywood-studior inte var det KlausAnimerad stil, men historiens fokus: jul.

Som du kan förvänta dig av filmens titel, Klaus Inklusive den legendariska jultomtenkaraktären. Egentligen borde detta vara en original berättelse. Varje del av legenden om jultomten får en bakgrundshistoria KlausFrån hur barn kommer att skriva brev till jultomten och varför gåvor passerar genom skorstenen, från hur hjortar kommer att dra släden och varför de föreställer sig förmågan att flyga, till hur jultomten får sina röda och vita kläder och hur de hjälper honom att göra leksaker. Vissa “svar” är roliga somatiska komedieutföranden, medan andra understryker Netflix tro på kraften i vänlighet. Eller, som karaktärerna säger: “Handlingar med goda avsikter som faktiskt väcker en annan gnista.”

Klaus Han började med att introducera oss för en bortskämd ung man vid namn Jesper Johanssen (avslöjad av Jason Schwartzman), som gav sitt liv på Royal Postal Academy, som drevs av hans far, chef för postkontoret (Sam McMurray). Men han är i en oförskämd uppvaknande. Med sin fars önskan att få en man ur sin son skickades Jesper till den avlägsna och kalla ön Smeerensburg, någonstans ovanför polcirkeln. Där måste han upprätta ett postkontor och stämpla 6000 meddelanden det första året om han inte vill dra det från den rikedom i familjen han brukade bo. Uppenbarligen hade Jesper aldrig behövt arbeta en dag i sitt liv, vilket gjorde saken värre, han hade inget bevis på att Smeerensburg var en mycket svår publikation.

Som ni kan se fanns det en gammal fejd mellan de två fraktionerna på ön, Krom och Lingbo, ledd av Matar (Joan Kozak) respektive patriark (Will Sasso). Det innebär att barn inte går i skolan, för bara Alpha-lärare (Rashida Jones) har förvandlats till en fiskhandlare för att få tillräckligt med pengar att gå. För Jasper innebar detta att stadsfolk inte var intresserade av att skicka meddelanden till varandra, eftersom hälften av dem hatade den andra hälften. Den nyskrivna postmannen närmade sig övergången tills han av misstag lämnade ett barn vid dörren till en välbyggd eukalyptisk loggare med namnet Klaus (GK Simmons), som hade en stor samling handgjorda leksaker. Klaus rekryterade Jesper för att hjälpa honom leverera leksakerna till de ovan nämnda barnen, och Jesper insåg att det fanns en verksamhet med att ge leksaker till barn.

Pablos visade sig ganska skicklig som regissör för första gången och tog med sig element från andra genrer för att attackera det som blev en familjekomedie. Smeerensburgs hemska introduktion verkar ha tagits upp från skräck eller västerländska filmer, med monokroma porträtt av stadsscener, skräck som skjuts upp från uppenbar tomhet eller psykopatiska tendenser från dess unga befolkning. I en senare montage, Klaus Jesper presenteras som en läkemedelspromotör, ett visuellt format som tydligt riktar sig till vuxna bland tittarna. Det finns massor av komedier för Netflix (barn) -grupper, med ett antal visuella snutter och humoristiska serier, som kompenseras av parodier och mystiska komiska linjer för dialog någon annanstans.

Alpha in Klaus
Bildkredit: Netflix

Men att skriva – bland nykomlingarna Jim Mahoney, Zach Lewis och Pablos – är svagare när det gäller karaktär och berättelse. Alpha är allmänt närvarande i Klaus För att berätta för Jesper vilket bra jobb han hade gjort och sedan skulle han hamna för sitt kärleksintresse, även om filmen inte visade bevis på deras förhållande alls. Och förmodligen vill inte bry någon, Klaus Det håller saker och ting enkelt och bekräftar den nuvarande jultomtenlegenden. Han har en intressant sak att säga om jul. Klaus Detta undergräver meddelandet att gåva ger startar som en övning för andra fullständigt och noterar att de flesta bara gör saker för sin egen skull. Det är roligt att en frisk sak som jultomten kan föds av den.

Men Klaus Det verkar också som barns handlingar, även om de drivs av girighet, kan vara förebilder för vuxna. Glömska som uppstår genom deras oskuld ignorerar hat och i sin tur eliminerar tidigare misstag. Eller med andra ord: “Handlingar med goda avsikter som är sanna leder alltid till en annan gnista.”

Klaus Nu tillgängligt på Netflix runt om i världen. Hindi-version finns också.