LG Thin G8s Review

Av alla de stora globala varumärkena på smarttelefonutrymmet är LG förmodligen det enklaste att ignorera. Företaget har inte en stor närvaro i den nuvarande budgeten och mainstream-segmenten, men det skjuter fortfarande ut en premium V-serie och G-serien modeller varje år. Vi gillar verkligen det vi ser, och den här telefonen imponerade oss med kameran, utseendet och total prestanda. Ännu viktigare tycks LG lägga mycket tanke på sina produkter, med en mängd olika funktioner och små bekvämligheter som sticker ut i en alltmer homogen värld.

Den nya LG G8s ThinQ har anlänt till den indiska marknaden lite långsammare än vi förväntade oss för en överlägsen enhet 2019, så den vann inte den första när det gäller specifikationer. Är den här telefonen tillräckligt bra för att vinna köpare som tittar på det aktuella “värdet på flaggskepp” från OnePlus, Xiaomi och andra, eller till och med fler premiummodeller från Samsung och Apple? Vi kommer att ta reda på det.

LG G8s ThinQ-design

LG bryter inte nya genombrott med ThinQ G8-designen. I själva verket kan det nästan betraktas som daterat, med relativt tjocka skärmkanter och mycket breda hack. De flesta andra tillverkare har utvecklats till smalare design. En sak som omedelbart hoppar ut är hörsnäckan utanför mitten. Detta kan behövas för att rymma den främre kameran såväl som en 3D Time-of-Flight-sensor och infraröd belysning, men detta är inte en elegant lösning.

Den här telefonen är endast tillgänglig vid Mirror Black finish i Indien, och LG tullar inte när man väljer ordet ‘mirror’ för att beskriva den. Fram och bak är gjorda av glas, och båda är väldigt glänsande och reflekterande. Bakpanelen är effektivt speglad och ser mycket chic och premium ut vid första anblicken. Det är dock inte möjligt att använda denna mobiltelefon utan fläckar, och fingeravtryck tas omedelbart.

Vår granskningsenhet har ett klistermärke på baksidan med viss lagstadgad information och lämnar en rest som tar lång tid att rengöra. Vi är rädda för att repa ytan, men LG säger att det finns ett Gorilla Glass 6 på baksidan och Gorilla Glass 5 på framsidan, vilket är övertygande. ThinQ G8-ramen är metall och har också en mörk finish som smälter in i glaset. Den har en IP68-klassificering för vatten- och dammbeständighet och MIL-STD-810G-överensstämmelse för chockmotstånd.

Det råder ingen tvekan om att den här telefonen är byggd solid. Det känns väldigt dyrt och lyxigt, om inte snyggt nog. Det är relativt enkelt att hantera med en tjocklek på 7,99 mm (med en bakre kameraremsa som knappt sticker ut) och väger 179 g. Glaset var inte heller hal, vilket var en stor lättnad för oss. Användningen av en hand är möjlig, men inte särskilt bekväm.

Strömbrytaren är placerad högst upp på höger sida och helt utom räckhåll. För att göra saken värre är den styv och kräver liten ansträngning för att pressa, särskilt genom det plastlocket som ingår. Ett fack nedan kan innehålla två Nano-SIM eller ett Nano-SIM och ett microSD-kort, vilket är en besvikelse. Volymknapparna till vänster är också lite för höga, och det finns en speciell Google Assistant-knapp nedan som lätt kan tryckas av misstag när du försöker minska volymen eller ta en skärmdump.

Många människor är glada över att se att LG G8s ThinQ har ett 3,5 mm analogt ljuduttag, vilket gör det till en sällsynthet i premiumtelefonen. Detta är längst ner, bredvid USB Type-C-porten och högtalarna. De tre kamerorna bakom är arrangerade i en horisontell linje och det finns en fingeravtryckssensor under. Medan den kapacitiva fingeravtrycksgivaren är en annan funktion som är något föråldrad på den här mobiltelefonen, är den faktiskt väldigt bekväm att nå.

Sammantaget kommer LG G8s ThinQ inte att byta många huvuden och känner sig inte lika fräsch som många telefoner idag, så du kanske ser det som underhållande när det gäller funktioner jämfört med den nuvarande modellen. Men när du får det känns det riktigt solid och är byggt till en mycket hög kvalitetsstandard.

LG G8s ThinQ är välbyggd men baksidan av glaset slites lätt av

LG G8 ThinQ specifikationer och programvara

LG G8s ThinQ bör inte förväxlas med LG G8 ThinQ eller LG G8x ThinQ, som alla är ganska lika när det gäller specifikationer. Precis som utsidan har den här modellen komponenter som är lite föråldrade. Vi började med Qualcomm Snapdragon 855 SoC, som nyligen ersattes av en något snabbare Snapdragon 855+. Även om det inte är föråldrat kan du för närvarande göra det bättre i sub-Rs. 40 000 utrymmen

LG erbjuder bara en konfiguration av den här telefonen i Indien, med 6 GB RAM och 128 GB lagringsutrymme. Officiellt priset på Rs. 36 990, även om det säljs med lite mindre online. Du får en 6,2-tums full HD + G-OLED-skärm (1080 × 2248) med alltid aktivt läge men ingen HDR. 3550mAh batterikapacitet och Quick Charge 3.0 och trådlös laddning stöds.

Tyvärr finns det ett hybrid-SIM-fack som tvingar dig att välja mellan ett andra Nano-SIM och ett microSD-kort. Stereohögtalare är inställda av Meridian, och DTS: X 3D-förbättringar finns tillgängliga. Andra standarder att notera är Bluetooth 5, Wi-Fi 802.11ac, NFC, trådlös laddning och tre platstjänster.

LG skickade den här telefonen med Android 9 och vi blev förvånade över att se säkerhetsuppdateringen juli 2019 på vår enhet utan en uppdatering tillgänglig. Att säga att detta användargränssnitt är anpassat kommer att vara ett mycket stort uttalande. LG har satt sin egen stämpel på nästan allt, så att det inte känns som Android alls (vilket kan betyda det).

lg g8s dämpar ndtv-sidan av lg

LG G8s ThinQ är en av få premiumtelefoner med ett 3,5 mm ljuduttag

Från och med låsskärmen och hemskärmarna har vi en komplicerad animerad tapet som verkligen är irriterande efter ett tag. Det finns många LG-applikationer själva och även några från Google, alla på hemskärmarna. Vi noterar att appnamn och långa mappar är besvärligt komprimerade, vilket bara ser trassligt ut. Du kan välja mellan detta enskiktsgränssnitt, applikationslåda och enkel EasyHome-layout med ikoner och text som är för stor. Inställningsprogrammet är helt omdesignat med fyra flikar, vilket gör att hitta enkla inställningar till och med en liten process. Standardtangentbordet är laddat med avatarer, klistermärken och mer.

Om du gräver finns det många UI-alternativ och beteendeanpassningar. Du kan till och med välja färg på navigeringsfältet och tillämpa effekter på området runt skåran om det är maskerat. Genom att titta igenom LG-applikationen och inställningsprogrammet hittade vi flera funktioner inklusive ljudeffektkontroll, teckensnitt, gester, applikationskloning, flytande genvägsfält, skärminspelning och kontextmedvetna rutiner.

En av huvudfunktionerna i den här telefonen är Air Gestures, som använder en främre kamera och sensorer för att upptäcka vågor och nypar i luften. Du bör kunna starta applikationen från huvudskärmen, fånga skärmdumpar, styra musikuppspelning och ignorera samtal eller larm. I den verkliga världen har vi detta mycket svårt att utlösa. Detta fungerar bara en gång i tjugo försök även om mycket träningstid spenderas med den inbyggda handledning.

På samma sätt hävdar Hand ID att du kan visa handflatan till den främre kameran för att låsa upp mobiltelefonen. Du varnades under installationen att det inte var särskilt säkert, och vi tyckte det var nästan omöjligt att räta handflatorna exakt. Ansiktsigenkänning på ThinQ G8 är också ganska långsam, men LG hävdar bättre säkerhet med ToF-sensorn än de flesta Android-telefoner bara ger en kamera.

Den sista funktionen som är värd att nämna är LG-skärmen som alltid är aktiv och verkligen användbar. Du kan ha många färger och välja om du vill att musikkontroll, kalender eller till och med en bild ska visas. Sammantaget är LG-programvaran överväldigande och trött. Detta påminner oss om mobiltelefoner från ett decennium sedan när företag försökte differentiera sig med bedrag och störningar.

LG G8 ThinQ-prestanda

Den tunga UI-animationen på den här telefonen verkar göra att enkla saker som att låsa upp känns långsamt, men det är faktiskt ganska skarpt under allt. SoC är tillräckligt kraftfull för att hantera alla applikationer eller spel för tillfället, och det finns gott om RAM. Vi fann att applikationen fortfarande är redo för handling, och allt du förväntar dig på en premium Android-smartphone fungerar som den ska.

Lyckligtvis finns det ingen annonsskräppost, men vi kan leva utan konstant meddelande om den uppdaterade LG-applikationen. Det finns också flera meddelanden som varnar oss för att inte ta bort mobiltelefonbatteriet medan det är igång – vilket inte är möjligt.

Vi gillar ganska utseendet på G8s ThinQ, bortsett från skåran. Det är väldigt vass och livligt, och vi saknar inte riktigt HDR-nivåens ljusstyrka. Spel och videor är båda kul. Du får stereoljud genom högtalaren längst ner tillsammans med öronstycket, och det är relativt högt och låter rent.

Om vi ​​talar om öronstycket tar platsen utanför mitten lite att vänja sig men gör inte någon skillnad för oss i våra dagliga liv eftersom det är ganska högt oavsett hur du håller den här telefonen. LG inkluderar också ett headset med en bra flätad kabel och öronuttag i tre storlekar, vilket låter okej men har ingen bas.

Benchmark-prestanda är bra, men det är inte det bästa vi har sett från mobiltelefoner till det här priset. AnTuTu gav oss 415,110 poäng, medan Geekbench 5-testkåren med en enda kärna och flera kärnor var 738 respektive 2,592. När det gäller grafik fick vi 57 fps i Manhattan 3.1 GFXBench-scenen och 39 fps i Car Chase-scenen.

Naturligtvis tillbringar vi också tid på att spela PUBG Mobile, som körs på förinställningar av hög kvalitet, och Asphalt 9: Legends. Båda spelen är smidiga och roliga. Vi tyckte inte att ThinQ G8 var för varm för komfort när vi spelade spel. Det här är en mycket bra prestanda men du kan göra bättre med OnePlus 7T (Review) eller spelmobil som Asus ROG Phone 2 (Review) till samma pris.

Batteriets livslängd är också bra men inte bra. Vårt HD-slingtest körde i 11 timmar, en besvikelse 51 minuter. Att använda den verkliga världen är mer lönsamt, och vi passerar enkelt en hel dag med cirka 20 procent kvar på natten. Under dagen spelar vi spel ett tag, tar massor av provfoton, strömmar ungefär en timmes video och använder Internet ständigt. Laddningen går inte för snabbt heller – vi kommer upp till 15 procent på 12 minuter och 69 procent på en timme.

lg g8s thinq bricka ndtv lg

Du får ett dual-SIM hybridfack utan ett speciellt microSD-kortplats

LG G8 ThinQ-kamera

LG G-serien och V-serietelefoner har fungerat bra i kameravdelningen och vi blev inte besvikna av ThinQ G8. Kamerans totala prestanda är mycket bra även om specifikationerna kanske inte är imponerande. Telefonen har en 12-megapixel f / 1.8-bakkamera med en 13-megapixel f / 2,4 vidvinklad f / 2,4-kamera och en 12 / megapixel f / 2,6 tele-kamera bak. Huvudkameran stöder optisk bildstabilisering samt PDAF- och HDR10-videoinspelning med dubbla pixlar. Den främre kameran har en 8 megapixels upplösning och f / 1.9-bländare, och porträtt gynnas av en Time-of-Flight 3D-sensor. Konstigt nog bestämmer LG inte det optiska zoomområdet för sin telefoto kamera.

Naturligtvis har LG gått och faktiskt fyllt kameraprogrammet med funktioner och konstighet, och inte allt är bra för användbarhet. Till att börja med finns det inte mindre än 18 kameralägen för foton och videor, plus mer som kan laddas ner. Det finns inga separata videolägen; Du kan ta en stillbild eller börja spela in med ett tryck direkt från sökaren. Du kan till och med välja vilket läge som ska visas i karusellen ovanför slutarknappen. Detta är användbart eftersom det tar minst tre slag för att komma till spillover-menyn.

Granskning av LG G8s ThinQ 1Granska LG G8s ThinQ 2

LG Thin G8s Review 3

Tryck för att se LG G8 ThinQ-fotopröv i full storlek (Övre botten: vidvinkel, standard, telefoto)

Vissa av dessa lägen är mycket iögonfallande, till exempel Flash Jump Cut som skapar animationer och Cine Video som ger dig justerbara filter och riktade långsamma zoomeffekter. AI Cam är ett separat läge som föreslår filter eller justeringar baserat på vad kameran upptäcker. Pro Mode erbjuder att fånga RAW-filer och förinställningar för scenarier som gatu- eller nattfotografering. Triple-Shot tar foton med alla tre kamerorna i följd som en uppsättning som du kan se sida vid sida i Galleri-applikationen. På tal om galleriet erbjuder det en mängd olika redigeringsverktyg för foto och video.

Att växla mellan de tre kamerorna är irriterande eftersom du måste trycka på en knapp som roterar mellan dem i fast ordning, och ikonerna för standard- och telefoto-kameror är för lika. Men den gamla pressen innehöll tre bilder med en direkt förhandsvisning av vad du visade, sett genom var och en av de tre kamerorna. Detta är verkligen användbart och unikt – men för allt som LG ropar efter andra funktioner, kan det faktiskt vara oupptäckt. Det är inte heller tillgängligt när du spelar in video – du kan bara rotera de tre kamerorna, en åt gången.

Med allt det som händer kommer det att vara lätt att glömma grunderna, men fotokvaliteten är verkligen mycket bra. LG G8 är mycket bra på att reproducera fina detaljer och ljusa färger, exakt exponering och till och med komplicerade scener kan fångas väl. Ibland är fokus bara lite, men du kommer bara att uppmärksamma det vid en mycket noggrann inspektion. Vidvinkelkameror är inte särskilt bra på att fånga detaljer, och vissa bilder ser ganska falska ut. Zoomkameran verkar mer praktisk och användbar.

Granska LG G8s ThinQ 4LG G8s ThinQ Review 5Granskning av LG G8s ThinQ 6Granskning av LG G8s ThinQ 7

Tryck för att se exempelfoton på LG G8 ThinQ i full storlek

Porträttläget fungerar inte på icke-mänskliga motiv, men vi ser bara ett felmeddelande på skärmen efter att du tagit en bild. När det lyckas är kantdetektering ganska perfekt och vi kan justera oskärpaens intensitet efter fotografering. Även utan porträttläge har närbildsbilder av blommor och objekt ett naturligt djup som ser bra ut.

På natten använder LG G8 digital zoom via sin huvudkamera snarare än en verklig tele-kamera, och det finns ingen indikation på detta för användaren. Den här telefonen verkar också behöva lite tid för att ta bilder, vilket visade sig vara mycket ljust men potentiellt suddigt. Det är ganska förvånande att så mycket bearbetning sker i bakgrunden, främst för att det finns ett separat nattläge, och det kan vara svårt att fånga spontana bilder. Kvaliteten är fortfarande mycket bra. Vi är mycket imponerade av hur denna mobiltelefon visar en ram med ljusa prickar mot en mörk bakgrund.

Videon inspelad med huvudkamera stabiliseras vid 1080p och även vid 4K, men det vanliga grova skämtet när man går är ersatt av mindre ryck. Det finns en separat Steady Cam som rekommenderas för att ta bilder när du går. Den övergripande videokvaliteten är mycket bra under dagen och på natten.

Du får massor av lägen att spela när du använder den främre kameran också, men det finns inget sätt att veta vilken som kommer att fungera, och som inte bara flyttar dig till bakkamera utan varning. Du kan “grön skärm” dig själv till valfri bakgrund, men vi tyckte att effekten var mycket billig och grov. Bortsett från det är porträtt och standard selfies ganska bra.

lg g8s thinq ndtv-kamera lg

LG G8s ThinQ-kamera erbjuder kvalitet och flexibilitet

LGs hela tillvägagångssätt till G8s ThinQ är mycket föråldrad. Detta är inte en dålig telefon för sitt pris, men det finns mycket fler alternativ där, inklusive OnePlus 7T och Asus 6Z (Review) eller Xiaomi Redmi K20 Pro (Review) till ett billigare pris. Displayen och hårdvaran på G8s ThinQ är något föråldrad, och du får inte saker som väldigt snabb laddning, HDR-skärmar eller höga uppdateringsfrekvenser, fingeravtryckssensorer på skärmen eller hakdesign. Om denna mobiltelefon faktiskt såldes närmare februari-tillkännagivandet på MWC, skulle den ha en mycket bättre chans.

LG förlitar sig på kameran och dess programvara och har gjort allt inklusive en diskbänk. Det här kan vara lite överväldigande, och det som verkligen är olyckligt är att några av de bästa och mest användbara små beröringarna begravs under mycket päls. Om du är den typ av person som gillar att upptäcka och leka med några funktioner kommer den här telefonen att hålla dig upptagen länge.

Trots all uppblåsning är kamerans kvalitet verkligen mycket bra. Om det är det viktigaste för dig är LG G8 inte en dålig mobiltelefon att köpa. Å andra sidan, om du uppskattar spelnivåprestanda, avancerat utseende, bra batteritid eller sofistikerad design, bör du titta någon annanstans.