Man of Medan recension: slåss pirater på ett spöksfartyg eller dö …

Alla vill ropa en varning till en skräckfilmkaraktär, även om vi vet att de inte kan lyssna på oss.

Supermassiva spelutvecklare är väl medvetna om denna tvång och använder den väl på minderåriga. Till gryningen. Det senaste utvecklingsspelet, The Dark Pictures Anthology: Human MedanDet gör det också möjligt för spelare att träna delar av hjärnan genom att ge dem kontroll över de fantastiska karaktärerna som de (mest) tycker om när de går genom ett hemskt spöksfartyg.

jag gillar Fram till gryningen, Men Medan sitter någonstans mellan Välj ditt eget äventyr och en skräckfilm. Detta spel ger dig kontroll över karaktärerna, så att du kan välja var de ska, vad de gör och vad de säger. De beslut du tar för dem hjälper dem att överleva … eller döda dem.

Den här speciella historien började när fyra vänner åkte på en dykresa och letade efter ett kollisionsplan från andra världskriget. Dessa vänner, som tycktes vara ganska rika, hyrde en båt och bad den lokala kaptenen ta dem dit. De kidnappades omedelbart av en grupp fiskare som förvandlades till pirater, men en stor storm störde attacken och tvingade piraterna och vännerna att ta skydd på ett mystiskt spöksfartyg med namnet Ourang Medan.

ett mörkt fartyg flyter i en storm på natten Ourang Medan. Supermassive / Bandai Namco Entertainment-spel

Fartyget är fullt av lik. Soldaterna som dödades poserade konstigt, med förskräckta ansikten, som om någon okänd terror verkligen skrämde dem till döds. Varje korridor och stuga var fylld med offer, frysta i rädsla och mamma.

Men den här scenen är inte bara avsedd att överraska spelaren; Det som verkligen är oroande är hur extraordinärt Supermassive ger terror till varje rum i Ourang Medan. Kameran skär in insidan av varje rum när karaktärerna kommer in, och de flesta förblir i breda statiska bilder när de leder dem runt i rummet.

Dessa tysta stunder leder till fantastiska och störande bilder, inklusive fotografering där kameran verkar se vår karaktär bakom likets huvud, som sakta ändras för att se det, eller rostiga kedjor och krokar som hänger i förgrunden medan människor utforskar rum bakom honom. Statiska kameror kan göra spelare frustrerade om de missbrukas. Men Medan MenKameran spårar dina rörelser tillräckligt länge för att du ska kunna utforska rummet och samtidigt låter utvecklare visa exakt vad de vill att du ska se på det mest effektiva sättet.

Ångest som fortsätter att locka och gör mig nervös när jag utforskar varje nytt rum när spelet hittar nya sätt att öka mitt obehag. Historien om Ourang Medan och hur spöksfartyget fylls med dessa kroppar berättas i bitar som finns i hela kabinen. De dokument, brev, dagböcker och officiella anteckningar som du hittar avslöjar skeppets mysterium, även om lösningen, som många andra mysterier, är mycket mer intressant än tips.

Fartygets utforskning avbryts ibland av scener från scener där karaktärerna försöker förena fartygets mysterium medan de gör en flyktplan. Varje scen ger dig kontroll över karaktärerna och du väljer nästan varje rad de säger från en serie dialogalternativ. Andra actionscener kräver att du väljer mellan alternativ som att springa eller slåss, och snabba händelser avgör ofta hur beslut spelas. Att förlora en knapp eller fatta fel beslut kan vara dödligt.

en kvinna med smink som en läskig Joker ger henne ett skrämmande leende medan hon tittar på en man Supermassive / Bandai Namco Entertainment-spel

Varje beslut påverkar inte bara karaktärernas öde, utan också platsen de går till, människorna de gillar och konversationen de bor. Och ibland kan beslut också ha dolda konsekvenser. Detta spel har en oförutsägbar känsla som snabbt får mig att gissa varje alternativ, vilket leder till ökande spänning.

Medan osäkerheten var bra till en början, Medan MenÖverraskning och tragedi försvann äntligen. Jag känner mig inte ansvarig för vad som händer, eftersom resultaten av varje beslut är väldigt godtyckliga. Vad är användningen av att berätta en karaktär i en skräckfilm Gå inte ner, jävla detom de lyssnar vänder de sig och blir fortfarande dödade? Jag känner ofta som en hjälplös lyssnare snarare än att vara en aktiv deltagare i berättelsen.

Osäkerheten blir alltmer frustrerande när berättelsen spelas upp flera gånger. Medan Men det slutar inte när någon dör; istället förändras historien och ändras för att anpassa sig till gruppens nya storlek. Det betyder att fatta ett annat beslut kan skicka dig till en del av fartyget som du inte såg tidigare. En gång förlorade jag “av misstag” en karaktär som visade sig vara mycket viktig för min förståelse av spelhistorien, och jag hittade det inte förrän andra eller tredje gången jag gick igenom spelet.

Detta kan vara en försäljningsplats eller en svaghet i spelet, beroende på hur du känner för den här berättelsestilen. Jag lärde mig intressanta detaljer om Ourang Medan och dess invånare genom att spela några gånger, men att göra det är nästan obligatoriskt om du vill utforska en hel båt, lära dig vad som hände med dessa människor eller till och med förbättra beslut du kanske inte har fattat. förstå första gången.

Men den verkliga skräcken kommer från tider när du har kontroll och alla alternativ kan vara dåliga. Att välja att döda någon för en annan karaktär, och att behöva se vad som händer härnäst, är den typen av rädsla som gör detta valbaserade spel så effektivt. Tyvärr har detta ögonblick aldrig verkligen dykt upp Medan MenDe är i allmänhet typ av falska när de gör det, vilket ytterligare förvirrar idén att du har någon sorts kontroll över berättelsen.

Mycket irriterande när jag bryr mig djupt om karaktärer, vilket är naturligt när de är välskrivna och de fungerar bra. Jag vet exakt vem jag vill överleva på några minuter och vem jag vill offra. Jag gjorde mitt bästa för att skydda Julia, en människa gjord helt av dåliga skämt och skämt. Mina känslor går i motsatt riktning om Alex, jävel. Jag är alltid redo att kasta på zombies, mumier, kraken eller något hemskt som jag kan hitta.

Känslan av själva karaktären är också viktig. Om de två karaktärerna gillar varandra kan de gå med eller spara i en desperat situation. Människor som hatar varandra kanske inte arbetar tillsammans under viktiga scener, eller så händer de inte alls. Deras val i hur de pratar med varandra och de beslut de fattar kommer att avgöra hur nära de förenas eller hur långt de växer.

Medan karaktärerna och deras relationer känns detaljerade och smidiga, Medan MenHela historien lyckas aldrig utöver spökskeppets förutsättning. För många berättelser fokuserar på potentiella kapare för övernaturlig terror för att få sina rättigheter; Skräcken i Ourang Medan känns mer som en klädbyte när karaktärerna jagar varandra runt skeppet. Till och med en förklaring av fartygets fruktansvärda tillstånd var mycket lätt.

en karaktär tittar på ett papper i en låda.  Bredvid det finns en ram. Supermassive / Bandai Namco Entertainment-spel

Medan-män vet att rädsla är bättre med vänner.

Att skrika på en skräckfilm kan vara kul, men varför gör du det själv? Medan MenTvå multiplayer-lägen låter dig spela med vänner online, dela historier där ingen spelare kan se dem alla, eller spela med upp till fem vänner i samma rum, så att du undviker kontroll från ena sidan till den andra så att varje spelare kontrollerar en karaktär som kan dö när som helst. Detta sociala alternativ öppnar upp några intressanta alternativ att leka med vänner och får alla att reagera när en karaktär dör eftersom överraskning gör vissa slumpmässiga resultat lättare att njuta av till synes rationella beslut.

Interaktiva skräckspel fungerar bara om de skrämmer eller överraskar dig, och Medan Men gör båda. Men även om det är vettigt att inte kunna rädda en karaktär i en film, kan det vara frustrerande i ett spel där du behöver ha en viss åsikt om vad som händer. Detta är ett anständigt sätt att tillbringa helgen, särskilt om du spelar med vänner, men korrigera det faktum att det kan vara svårare än väntat att hålla människor vid liv.

The Dark Pictures Anthology: Human Medan kommer att släppas den 29 augusti för PlayStation 4, Windows PC och Xbox One. Spelet granskas på en dator med hjälp av Steam “retail” slutlig nedladdningskod som tillhandahålls av Bandai Namco. Du kan hitta det Ytterligare information om Polygons etikpolicy här.