Monoprice Dark Matter spelmonitor recension: Prisvärt utseende och kraft

27-tums Monoprice Dark Matter-skärm på skrivbordet med tangentbord, spelkontroll, lampa och hög med böcker

PC-spel är ett av livets största nöjen, men du behöver en bra spelmonitor som kan hänga med i alla dina äventyr. Monoprices 27-tums Dark Matter-spelmonitor är ett imponerande och väl avrundat val, med tanke på dess överkomliga pris.

Denna monitor är ett gediget val för dig som behöver en ny hemskärm för spel, spel och ännu mer spel. Den har en snabb svarstid, en bra uppdateringsfrekvens, ett bra urval av portar och bilden ser bra ut oavsett om du spelar eller tittar på video. För under $400 är Dark Matter Gaming Monitor mer än bara en stöld – det är lätt för oss att rekommendera till spelare överallt.

Specifikationer som utvärderas

• Paneltyp: IGZO
  • Uppdateringsfrekvens: 165Hz (180HZ OC)
  • Originalupplösning: 2560 x 1440p (QHD)
  • Kontrast: 1000:1
  • Sidförhållande: 16:9
  • Hamnar: 3 x HDMI 2.0, 1 x DisplayPort 1.4a, 1 x USB-C
  • Mått (utan stativ): 24,4 x 14,7 x 2,5 tum
  • Vikt (utan stativ): 11 pund

Design och montering

Även om det inte är den största skärmen som finns, är denna Dark Matter-skärm långt ifrån enkel i stilen. Den har massor av fantastiska ljuseffekter som kommer att accentuera din datorspelsuppsättning utan att svettas, som dubbla lysdioder på vardera sidan av skärmens framsida och en elegant V-formad lysdiod på baksidan. Det här är en häftig funktion för de som inte sätter skärmen mot väggen och på så sätt döljer den.

Stativet har en ultratunn, minimalistisk design. Överlag tycker jag att det ser snyggt och modernt ut. När jag först tog ut den ur kartongen var jag säker på att dess slimmade design skulle göra den vinglig eller mindre robust, men det var den inte. Sammantaget är monteringen ganska enkel, men du måste ta en Phillips-skruvmejsel för att fästa brädet i fästet. Den har också en löstagbar adapter och ett 75 mm VESA-fäste och kommer till och med med fyra spärrar om du bestämmer dig för att montera den.

Dark Matter-skärm med framsidan nedåt på bordet bredvid stativet och stativ som inte är fastsatt

Under testningen fann jag att displayen var ganska stabil, oavsett om jag växlade mellan att sitta och stå vid mitt skrivbord, flytta en massa möbler över bordet eller bara oroa mig mycket (vilket jag gör ofta). Den har stått i en position som jag uppskattar.

Det ger dig dock inte mycket justeringar. Du hittar inget höjdjusteringsalternativ, men du kan luta det efter eget tycke. Jag är ganska kort (5’6″), och eyelinern känns bekväm för mig när jag placerar den horisontellt på mitt skrivbord (jag håller den på 28,1 tum). Men om du är längre än så kanske du också vill investera i en monitorlyftare eller stativ för ergonomi.

Monoprice håller resten av displaydesignen elegant och minimalistisk, bortsett från stativet, vilket gör den perfekt för alla som vill ha en stilren installation. Du kommer inte att se några större märken på den, kronan är undanstoppad på baksidan och det nedåtvända portnavet på baksidan hjälper också till att minska visuella röran. De enda designelementen som märks framifrån är de två lamporna längst ner på skärmen, med en på varje sida. På egen hand ser de bra ut, men jag har förstärkt dem med några extra omgivande ljus för en snyggare effekt.

När det gäller portar har denna bildskärm tre HDMI 2.0-portar, en valfri enkel DisplayPort 1.4a, en USB-C-port och en ljudutgång för dina hörlurar – allt tydligt märkt och lättåtkomligt. Även om jag skulle älska att se stöd för HDMI 2.1 här istället, skulle det bara öka kostnaden för skärmen. Det här portvalet är utmärkt för casual gaming om du har en budget men kanske mindre än idealisk för andra situationer (och fortfarande inte det bästa valet om du vill para ihop den med en PS5 eller Xbox Series). mitt X).

Sammantaget är Dark Matters design ren och snygg överlag, och jag gillar hur Monoprice håller designen enkel och samtidigt bibehåller spelarvänliga element som LED-lamporna. Jag har dock tre mindre klagomål. För det första kan du inte ändra LED-färgen, så jag hoppas att du gillar rött. För det andra, som jag nämnde ovan, är den begränsad till HDMI 2.0. Eftersom du inte kan ändra färgen på lysdioderna är de lite meningslösa; Jag vill definitivt att Monoprice ska ignorera dem och lägga till HDMI 2.1 eller en annan snygg funktion.

Och för det tredje har den inte inbyggda högtalare. Även om de flesta spelare förmodligen använder dedikerade spelheadset, är högtalarna fortfarande fantastiska när du vill titta på videor på YouTube eller Twitter utan headset.

Display och prestanda

När du tänker på datorskärmar kanske du har hört termer som IPS. Denna display är IGZO-skärmen, som står för indiumgalliumzinkoxid. Vad betyder det? varför behöver du vård? I huvudsak är den här materialkomponenten designad för att använda mindre ström, öka pixeltätheten och ha en snabbare och skarpare panelrespons; den används ofta med nyare OLED-TV-skärmar.

Dark Matter-skärm när du spelar videospel, med lysdioder på framsidan som reflekteras från bordet

Så jag är inte förvånad över att se hur bra den här skärmen ser ut i aktion. När jag testade monitorn noterade jag dess prestanda när jag tittade på onlinevideor, redigerade foton och (naturligtvis) spelade videospel. Jag har spelat en mängd olika spel, allt från klassiska videospel till massor av AAA-titlar, och Dark Matter-skärmen hanterar dem alla som ett proffs. Enkelt uttryckt: rörelser ser jämna ut, färgerna ser exakta ut (och fantastiska), kontrasten är skarp och bildhastigheterna är konsekventa. Det finns inte mycket du kan begära där.

Denna 27-tumsskärm har en upplösning på 2560 x 1440p (QHD), vilket gör den till ett perfekt mellanklassalternativ för den vanliga användaren. Du kommer att kunna njuta av tydliga, skarpa bilder samtidigt som du njuter av de få hundra dollar du sparar genom att inte spilla ovanpå 4K-skärmar. Den har också en anständig uppdateringsfrekvens på 165Hz. Återigen, detta är i nivå med andra skärmar i denna prisklass, och det är tillräckligt bra för alla casual gamers. Du kan också överklocka den vid 180Hz, om du vill skulle det vara trevligt att ha mer… allvarlig spelsession.

Sammantaget verkar dess upplösning och uppdateringsfrekvens balansera väl vid testning. Uppspelningen är smidig och ser bra ut, och har supersnabba svarstider tack vare stöd för adaptiv synkronisering (förlåt, G-Sync-fans, ni har inte tur här).

Baksidan av Dark Matter-skärmen, med dess vackra stativ och LED-lampor, på bordet bredvid kontrollern, tangentbordet och plantorna

Behöver du göra några justeringar på skärmen? Monoprice lade till en liten ratt på baksidan av skärmen på höger sida. Personligen föredrar jag knapparna på framsidan, eftersom de är lite lättare att använda, men fyrvägskontrollplattan är användbar och jag vande mig ganska snabbt. Med den kan du slå på och stänga av monitorn, justera RGB-intervallet, välja genvägar i scenläge och växla GamePlus hårkors.

Epilog

Monoprices Dark Matter-spelmonitor är ett stort värde, och om du letar efter din nästa budgetspelmonitor är det här. Även om det kanske inte är den valda monitorn för eSports creme de la creme-spelare, är det allt som någon av oss kan önska eller behöva. Ditt spel kommer att se bra ut på det, och det kommer lätt att komma ikapp med alla speläventyr du kastar på det. För under 400 $ är det ett stort värde, så unna dig själv. Din spelkonfiguration kommer att tacka dig.