Nokia XL specifikationer recension: Stor skärm billig Android-telefon

Den finska tillverkaren har varit välkänd på mobiltelefonmarknaden ett bra tag nu, och Nokias telefoner hävdas säkert av många som har använt dem som “hållbara” och “hållbara”. Efter den senaste tidens uppsving för smartphones har Android- och iOS-smarttelefoner suttit framme med Windows Phones ikapp precis bakom dem och Blackberry släpar tyvärr efter. Nyligen har Nokia köpts upp av Microsoft och mjukvarujätten tillsammans med den finska hårdvarutillverkaren kan snart göra en lovande smartphone. Möjligen liknar Windows ECO System det som Apple har gjort hittills.

Tja, medan de flesta telefontillverkare använder Googles Android-operativsystem med öppen källkod, valde Nokia att gå med Microsoft Windows Phones. Nokia hade dock en plan att bryta sig in i Android-regionen och det gjorde de. De prisvärda Android-telefonerna Nokia X och Nokia X+ lanserades nyligen. Nu har Nokia gått ett steg längre med lanseringen av storskärmen Nokia XL (som verkar vara favoriten hos de flesta smartphonejägare).

Nokia XL är en Android-telefon med stor skärm som ser ut och känns som de flesta Lumia-telefoner där ute. Designen är fantastisk med attraktiva färgvariationer. Telefonen ser bra ut från alla vinklar du tittar på den, men lite skrymmande än vanliga 5-tumssmarttelefoner – tack vare den 10,9 mm tjocka ramen och 190g-chassit.

Skärmen är en 5-tums LCD, men ingen hög upplösning, bara 480×800 pixlar. Det står inget om skyddsskiktet för skärmen, så vi antar att det är det vanliga repskyddet. Det finns inga fysiska knappar förutom den kapacitiva hemknappen längst ner på skärmen. Hörluren, sensorn och den främre kameran är placerade på toppen. På höger sida hittar du volymreglaget och strömbrytaren, medan ljudjacket och microUSB-uttaget är placerade längst upp respektive under telefonen. Tyvärr finns det ingen fysisk kameraavtryckare på den här telefonen. En 5 MP-kamera finns på baksidan med en LED-blixt precis ovanför. Längst ner finns högtalargrillen. Dra av baksidan och undersidan hittar du ett löstagbart batteri, med två dubbla SIM-kortplatser och en micro SD-kortplats precis bredvid.

I grund och botten verkar Nokia XL ha en anständig hårdvara, men förvänta dig inte för mycket till det här priset. Nokia XL är byggd med Qualcomm MSM8225 Snapdragon S4 Play-chipset. Den har en 1 GHz dual core-processor med 768 MB RAM och Adreno 203 GPU. Skärmen är en 5-tums TFT LCD med en upplösning på 480×800 pixlar och en pixeltäthet på 187ppi. Det interna lagringsutrymmet är 4 GB, delat mellan firmware och applikationsminne, och resten av det tillgängliga utrymmet är öppet för användardata. Detta kan utökas till 32 GB med micro SD-kortplatsen.

Användargränssnittet på Nokia XL är sida vid sida, vilket gör att det ser ut som en blandning av Android och Windows, men mer som en Windows Phone Feel. Källor från internet säger att det sida vid sida gränssnittet har en flimrande rörelse när man sveper runt och det kan bero på lågt RAM-minne.

Skärmen är stor, men upplösningen är låg. Detta minskar det totala pixeldjupet (187 ppi), vilket påverkar kvaliteten på skärmen. Visningskvaliteten är dock inte lika dålig som ljudet här, så du kan vara säker på att du kommer att få en trevlig upplevelse när du spelar spel eller tittar på film.

Om man jämför kamerans prestanda (Tack vare input från GSMArena) har Moto G en bättre kamera än den på Nokia. 5MP-kameran på Nokia XL verkar överskärpa bilder som standard, vilket tenderar att förstöra den övergripande kvaliteten.

Allt som allt är Nokia XL en av de billigaste Android-smarttelefonerna med stor skärm att hitta på marknaden. Närmaste konkurrent i samma prisklass är Motorola Moto G. Nokia XL lyckas trots sin stora skärm inte imponera hårdvarumässigt. Enligt onlinekällor kommer Moto G att föredras framför Nokia XL av skäl som högre RAM, bättre bildkvalitet, snabbare prestanda, högre intern lagring, USB OTG, Android-uppdateringar och datorkraft. Tillgängligheten av Play Store-appen.

Men om du föredrar en större skärm med ett rejält chassi, så är Nokia XL ett bra val. Nokia XL är tillgänglig för ett gatupris på 11 500 Rs, vilket är cirka 1 000 Rs mindre än Moto G. Om du vill ha bättre skärmkvalitet, något bättre prestanda, senaste Android-uppdateringar, obegränsad appgräns och högre intern lagring, bör Moto G vara högst upp på din lista.

. .