Not Tonight: Take Back Control Edition, snabb recension

Fantasin för spelutvecklare idag är häpnadsväckande. Ibland gör de spel som får dig att delta i saker du kanske aldrig har tänkt på eller föreställt dig. Exempel på detta är det nya erbjudandet från Nintendo Switch från utvecklaren PanicBarn och förläggare Inga fler robotar. Ett nostalgiskt och mångfaldigt erbjudande i Not Tonight: Take Back Control Edition är en off-beat RPG i dess kärna. I Not Tonight är du ett “nummer” som tvingas bli en vakt för att överleva. Detta är vår korta recension av Not Tonight: Take Back Control Edition.

Det debiteras politiskt
Inte ikvälls karaktärskapning

Jag går för den blondhåriga mannen med en hästsvans naturligtvis!

Not Tonight kallar sig spelet “post-Brexit management”. Eftersom jag kommer från Amerika måste jag verkligen leta efter “Brexit”. “Brexit” är lös är definierad som “Storbritanniens tillbakadragande från Europeiska unionen”. Nej. I kväll händer det i “alternativa” Storbritannien (många flersättningar?) Där Brexit-samtalet misslyckas och extremhögra regeringarna har kontroll. Människor symboliserade som arvet från “européer” har arresterats och förvisats.

Du flyttas till “Relocation Block B” som är ditt nya hem. Efter att ha gjort ett urval av pixelerade manliga avatarer och valt från en serie konserverade berättelser från vilka vår berättelse börjar. Den roll / position du utser är “Bouncer”. Du vet, vilken typ av människor som arbetar på dansklubbar? Arbeta hårt, håll dig borta från problem och du kanske kan bo i Storbritannien.

Ironiskt förtjusande
Bokstavligen din hemskärm

Bokstavligen din “hem” -skärm och höga dialog för vissa människor?

När jag bestämde mig för att delta i det här spelet, låter hela förutsättningen konstigt, ironiskt nog när jag engagerade mig och spelade “Bouncer” var det verkligen kul.

Spelanvändargränssnitt, t.ex. Vad du ser på skärmen, uppdelad i två rader. Den översta raden är där äventyret för närvarande äger rum. Det är här du flyttar din karaktär, interagerar med objekt, kommunicerar med icke-spelare karaktärer (NPC), etc.

Snälla, en efter en

Snälla, ID! Åh något för mig? Blinkning! Blinkning!

Den nedre raden är indelad i tre kolumner. Den mellersta kolumnen innehåller din kalender / telefon (hemma) eller ditt urklipp medan du arbetar.

Grundläggande spel

Detta spel spelas på en daglig cykel. Genom “spelveckor” besöks du av typen “parole officer” som övervakar hur produktiv och integrerad du är med samhället. Du bör läsa nyheter om den nuvarande politiska situationen, svara texter och titta på “BouncR-appen” vill ha annonser.

Att arbeta med dialog (eller “köa” som de kallar det i Storbritannien) på nattklubben är ironiskt nog kul. Ju längre du kommer in i spelet, desto svårare är det att kontrollera din identitet. Utmaningen kommer i form av att lägga till fler krav till vem som får delta. Gör ett antal misstag så får du betalning och sociala slag. När du fortsätter i din Bouncer-roll kommer du till och med att människor försöker besticka dig och göra några etiska val.

Dialog i spelet är all text och karaktärer “talar” men det är nonsens, vilket är ett språk som skapas universellt. Ironiskt nog kan du välja ljudet för din karaktär så jag är ledsen att se det bara för att göra ditt “grymt” ljud annorlunda.

Du kommer att utvärderas och belönas!
Bra jobbat

Ärligt arbete. Betygsatt “C” för den natten.

När natten är över får du en lön och social poäng baserat på hur mycket du går till klubben och hur många misstag du gör. Sedan i spelet kan du uppgradera din utrustning och lägenhet.

Det finns några låga poäng i spelet. För det första kan en viss taktlös dialog verkar olämplig för vissa människor. “Parole officerare” använder missbrukande språk och slangord som kanske inte passar alla. Det finns också problem att i handhållet läge är en del pixelerad text en utmaning att läsa, t.ex. födelsedatum på ID. Den dagliga skärmen verkar flimra snabbt. Detta var ett problem vid mitt första jobb eftersom jag glömde vilket år och det fanns ingen plats på skärmen för att hitta den informationen. Så tyvärr lät jag ett antal mindreåriga komma in eftersom jag glömde att det var januari 2018.

För skivan innehåller denna Nintendo Switch Edition också Not Tonight: One Love DLC. Den här DLC är ett fullständigt kapitel, tillägg som följer av den huvudsakliga historien om Not Tonight. I det här kapitlet är din karaktär ganska levande och hanterar, engelska. Huvudmannen har beslutat att packa upp och flytta till Frankrike i hopp om att hitta sann kärlek.

Jämför med: Papers, snälla

Obs: En Nintendo Switch eShop-kod tillhandahålls för denna granskning.