OXXO Review – “Glidande och snyggt skjutpussel”

Om du har spelat ett av spelen från Michal Pawlowski (Hamster on Coke) så vet du att utvecklare gillar att undervisa de vanliga pusselförväntningarna, och att de också vill göra det på ett minimalistiskt sätt i ljusa färger. Och om du har spelat och haft en av dem är OXXO perfekt för dig.

För dem som inte har spelat en av dem – Zenge, Scalak eller en av många andra – då är OXXO en bra poäng att komma i styrelsen som det är. I lekmannens termer är det utvecklingen av ett glidande pusselspel; Skriv där du spela objekt runt varandra för att få block till nätet ut. Men OXXO arbetar istället på blockpar genom manipulation, rotation och sammanlänkning. Detta fungerar också på montering istället för en enkel utgångsplatta.

Så här är det. OXXO är i grunden roligt, och – jag har felaktigt tänkt på det – det har inte ett tillstånd av misslyckande trots uppträdanden. Gameplay är så enkelt som att skjuta block med fingret, till att börja med korsar det bara en plan yta, men sedan kommer du in i en ytterligare dimension för att komplicera saker. Du måste använda ett statiskt objekt (medan städa väggen) för att rotera objektet, och sedan kommer andra element att spela upp, t.ex. teleporteringsrum, kablar och färgade och formanslutningar.

Det jag gillar mest med Hamsters i Coke-spelet är den fantastiska konstdesignen. Heta neon, bleka färger och enkla konstdesignar säkerställer att du alltid fokuserar på det aktuella problemet. Nästan allt framkallar också symmetri, vilket ger undermedvetna tillfredsställelse. Som sagt betyder en hyper-“ren design” inte att förtvivlan och frustration bildas snabbt när du har glidit ut ur lösningen.

OXXO Recensioner -

Allt känns som att du deltar i att bygga optiska illusioner, och om du stirrar för länge på det börjar bakgrunden att effekten blir densamma som Penrose-stegen. Kombinera med en fantastisk kombination av omgivande musik och OXXO för att bli en nästan perfekt upplevelse.

Så vad är problemet? Då OXXO verkligen började värmas upp (och även om det var över 100 nivåer var det ganska snabbt) slutade det plötsligt. Även om detta pusselspel är väldigt intuitivt och lätt att förstå, finns det inget ledtråd eller tutorial-system av något slag. Den största kontrapunkten för behovet av tutorials är vanligtvis att det försenar framsteg i spelet, och att OXXO lär ut nya mekanik på ett snabbt och smart sätt. Men när en spelare sitter fast eller inte fortskrider på ett tag kommer en enkel fingerglidande animation att vara mer än tillräckligt för att lägga om eller engagera spelaren igen. Den här typen av animering är inte för invasiv och kommer inte att störa utvecklarnas ädla ambitioner att släppa spel som inte har språkkrav.

Som sagt, det finns mer än tillräckligt med innehåll värt £ 1,99, och det är omöjligt att förneka hans stil.

Se vårt granskningsavsnitt för att hitta de senaste och bästa spelen.