Philips Fidelio M2L / 00 hörlurar med Lightning adapter recensioner

Apple vill stänga av 3,5 mm-ljuduttaget, eftersom det är en av flera begränsande faktorer som hindrar smartphones från att bli tunnare. Företaget hoppas göra detta med hjälp av Lightning-porten istället, och den första tillverkaren som går med är Philips. Fidelio M2L släpper 3,5 mm-uttaget för Lightning-kabeln, vilket innebär att det är väldigt begränsat för iOS-enheter och till och med lägger till sin egen digitala till analoga omvandlare (DAC) för att ge ljud av högre kvalitet än Apple Mobile och surfplattor kan komma ur lådan.

Fidelo M2L är fysiskt nästan en exakt kopia av befintliga Fidelio M1 mk2, med samma svarta öronkoppar av aluminium, pannband i svart läder och öronkoppar fyllda med minneskum vilket gör det mycket bekvämt att bära. De sitter på dina öron, inte ovanför dem och gör tätningar som är ganska täta, som blockerar de flesta av yttre ljud men fortfarande låter dig höra folket bredvid dig. Det finns också en liten ljudläcka vid hög volym, så dina nära grannar kan höra dina pinsamma musikval på bussen.

Philips Fidelio M2L öronglasögon

Den enda verkliga skillnaden är Lightning-adaptern i slutet av kabeln och volym- och uppspelningskontrollerna i det högra öronkoppen. Uppspelningskontrollerna är ganska lätta att nå, med justering av volymjustering av jog-ratten och en stor knapp som spelar, pausar eller hoppar över spåret beroende på om du är singel, dubbelklick eller trippel. Du kan också svara på samtal, men utan en mikrofon installerad i öronkoppen måste du fortfarande ta telefonen ur fickan för att prata igen.

Med frustration kan du inte använda Fidelio M2l på andra Apple-produkter, t.ex. MacBook eller iMac-skrivbordet, eftersom de båda inte har en Lightning-port. Effektivt är du begränsad till iPad och iPhone, vilket är mycket frustrerande när du spenderar £ 200 för ett par hörlurar. Vi samplade våra recensioner på utlandsresor, men var tvungna att utbyta med olika par för att se filmer på flygningar.

Du måste också ta hänsyn till batteriets ålder. M2L drar ström från din iOS-enhet för att driva den interna DAC, vilket innebär att du kan komma ur juice snabbare än du använder ett traditionellt par hörlurar. Vår iPhone 6 använder cirka 20% mer batteri när du lyssnar på musik tre timmar via M2L som när du använder ett standard hörlurar.

Philips Fidelio M2L iPhone

Det är inuti att M2L är helt annorlunda än M1 Mk2. De har båda samma 40 mm neodym-drivrutin, med lättare ljudrullar än den ursprungliga Fidelio M1 för att förbättra bastonen och den totala ljudnoggrannheten, men på M2L är de anslutna till en speciell 24-bitars DAC. Digital till analog konvertering, som vanligtvis hanteras av din iOS-enhet, nedgraderas faktiskt till hörlurarna själva, vilket teoretiskt kommer att minska störningarna eftersom den konverterade analoga signalen inte behöver resa så långt innan den når hörlursdrivrutinen. 24-bitars M2L DAC kan också spela ljud med en högre bithastighet än iPhone eller iPad, vilket betyder högre ljudkvalitet.

Att avbryta Apple begränsar sin musikapplikation (och iTunes på skrivbordet) till 16-bitars ljud, vilket innebär att du måste använda en tredje parts musikapplikation för att spela 24-bitars spår på M2L. Vi använder Onkyo HF Player, en gratis nedladdning med ett köp i appen för £ 8 för att möjliggöra högupplöst uppspelning, men även de hårda gränserna i Lightning-specifikationen betyder att du är begränsad till 48 kHz 24-bitars ljud. Högre bitrate-spår kommer fortfarande att spela, men du får inte full effekt.

Onkyo HF Player

Huruvida du verkligen kan se skillnaden beror på dina öron. När man jämför 24bit FLAC-filer med AAC-spår av högsta kvalitet som iTunes tillåter och fortfarande kan spelas på en iOS-enhet, är det svårt att säga i blindtest som är en version med högre upplösning. Växling mellan M2L (som är oberoende av ljudkällan hanterar fortfarande all signalbehandling) och ett par vanliga hörlurar som är anslutna till 3,5 mm-ljuduttaget avslöjar mer exakta och mer inneslutna high-end ljudsteg. Om ditt musikbibliotek för närvarande består av MP3-filer med låga bitrater kan skillnaden vara upplysande, men naturligtvis måste du spendera pengar för att först öka din musik till 24 bit.

Den övergripande ljudkvaliteten är i linje med tidigare Fidelio-hörlurar, vilket innebär en varm signatur med snäv och lättjusterbar bas. Dans, elektronik och rockspår är de mest fördelaktiga, men vi kan fortfarande lyssna på mjukare musik och uppskatta subtila toner.

Om du bara lyssnar på musik på din iPhone eller iPad, eller snarare har ett separat par hörlurar att lyssna på hemma och lyssna på resan, kanske du kan motivera kostnaderna. Emellertid, tills Apple lämnar 3,5 mm-ljuduttaget helt, tror vi att du skulle vara mycket bättre på att köpa ett vanligt par hörlurar som Philips M1 mkII – vilket kostar £ 55 billigare.

HårdvaraKöp information
Undertyp för hörlurarHörlurar i örat
HörlurarStängd igen