PocketBook 632 Aqua-recension: en ultrakompakt 6-tums flaggskeppsläsare med vattentät

Vattenskydd är för närvarande en av de viktigaste trenderna inom bärbar elektronik. Många smartphones är inte rädda för vatten. Det finns tabletter som också är likgiltiga mot vätskor. Troligt kommer du i framtiden att se en bärbar dator utan “rädsla för vatten.” Och det finns elektroniska läsare med skydd mot H2O. Och bara för läsarna är detta skydd mycket relevant. Vem av oss läser inte vid frukost eller lunch? Så mycket synd. Och var är frukost eller lunch – det finns te och kaffe, gröt och soppa. Dessutom läser några av oss i badrummet, på stranden, vid poolen. I alla dessa fall är vattenskyddet mycket fördelaktigt. Sprays och till och med en droppe läsare i vatten orsakar inte obehagliga konsekvenser. Du behöver inte köpa en ny enhet, inte behöva reparera gamla. I allmänhet måste en bra universell läsare (för att läsa var som helst utan begränsningar!) Skyddas mot vatten.

Den mest skyddade läsaren i världen är hitmodellen PocketBook 641 Aqua 2. Den har varit i försäljning sedan 2017 och är fortfarande inaktuell. Denna läsares specificitet är att den är skyddad med avstämningsmetoden. Och PocketBook 641 Aqua 2 är den enda läsaren på marknaden med detta skydd med denna extrema inställning. Med andra ord, alla kroppsdelar är närmast varandra. Inuti fallet finns en gummipackning som fungerar som en ytterligare barriär mot vatten. MicroUSB-porten är ansluten. Knapparna på frontpanelen är gjorda i form av en enda platta utan luckor – så, igen, vatten rinner inte. I allmänhet kan PocketBook 641 Aqua 2 jämföras med ubåtar. 100% täthet, tillförlitlighet, oförstörbar.

Det finns dock andra sätt att göra läsarna säkra. Han är mindre lyxig, men har fördelar. Denna metod innebär att behandla insidan av läsaren med en vattentät gel. Det finns inga pluggar, obekväma knappar eller något liknande! Denna metod (gelskydd) gör det möjligt att få en läsare som ser helt normal ut men med vattenskydd. Ja, du kan inte simma med en läsare i timmar, men han kommer lätt att överleva den kortvariga nedsänkning i badkaret eller poolen. Som att plaska vatten, tvätta även under kranen. Men gröt, soppor och andra organiska ingredienser är fortfarande kontraindicerat för sådana läsare. Eftersom flytande organiska produkter flödar in i kroppen (till exempel genom MicroUSB-porten) och kan börja blomma och ruttna där. Det dödar inte läsaren utan kan orsaka obehagliga lukter.

I allmänhet, varför mig? 2017 upprepar jag, PocketBook 641 Aqua 2.-modellen släpptes och detta är fortfarande den enda läsaren i världen med skydd med inställningar. Men 2019 beslutade PocketBook att ta ett steg i en annan riktning. Detta företag släppte PocketBook 632 Aqua. Och detta är också en skyddad läsare. Men vattenskyddet realiseras inte längre med hjälp av justeringar, utan med hjälp av en gel. Därför är ingen utåt i PocketBook 632 Aqua vattentät. Tja, kanske bara vackert blått. Tydligen är det lite havvågor. Annars är PocketBook 632 Aqua verkligen lik den flaggskeppsmodellen för PocketBook 632. Måtten är desamma. Samma knapp. Samma öppna microUSB-port. Generellt sett är designen och ergonomin för PocketBook 632 Aqua exakt densamma som i en oskyddad plånbok. Och detta är ett mervärde för den nya modellen. PocketBook 641 Aqua 2, som är densamma som alla dess charm, kan inte kallas ideal när det gäller ergonomi. En plugg i porten, en knapp som är lite stram under en plastplatta … Men PocketBook 632 Aqua, däremot, är väldigt bekväm. Men det är inte särskilt skyddat. Å andra sidan kommer det att finnas ganska mycket av det vanliga “gel” -skyddet. De som vill ha en riktig “ubåt” kommer att kunna köpa PocketBook 641 Aqua 2. Denna modell finns kvar på marknaden och kommer att säljas parallellt med PocketBook 632 Aqua.

Prata om pris. PocketBook 632 Aqua uppskattas till 13 900 rubel. Prototypen – PocketBook 632-modellen utan vattenskydd – kostar tusen rubel billigare. Det är 12 900 rubel. Så för skydd måste du betala bara tusen rubel. Jag anser att förslaget var mer än intressant. Och ja, bara i fallet: PocketBook 641 Aqua 2 beräknas till 10 900 rubel. Hur är det – varför är säkrare läsare billigare? Och allt är väldigt enkelt. PocketBook 632 Aqua – med maximal teknik och chipset. Medan PocketBook 641 Aqua 2 fortfarande är en medelklassmodell.

I allmänhet, låt oss se vad PocketBook 632 Aqua är. Vad är kapabelt, vad är inte, vad är fördelarna med denna produkt och vilka är nackdelarna.

Utseende

Som jag sa ovan ger ingen vattenskydd till PocketBook 632 Aqua. Detta är den sista generationens 6-tums fickbok som är lätt, tunn, liten.

På bilden nedan finns PocketBook 632 Aqua och PocketBook 641 Aqua 2. i närheten. Ser du skillnaden i dimensioner? Nådde cirka 20%. Dess vikt är också mycket annorlunda. PocketBook 632 Aqua väger 155 g och PocketBook 641 Aqua 2 – cirka 180 g.

Kort sagt, den nya Aqua känns mindre och lättare än den gamla. Men PocketBook 641 Aqua 2, med alla dess fördelar, är fortfarande en läsare av den tidigare generationen. Med en bredare ram runt skärmen. Med ett bredare “skägg” längst ner på skärmen. PocketBook gör ett bra jobb med att minska sina läsare. Förresten, fyra enheter är direkt bland dagens ultrakompakta modeller: PocketBook 616, 627, 632 och 632 Aqua. Allt är fet och “vackert”. PocketBook 632 Aqua kan enkelt hållas genom att hålla handen bakom. Det är bekvämare att hålla den i hörnet på fodralet, eftersom läsaren är tunn och lätt.

Och PocketBook 632 Aqua passar lätt i jeansens bakficka. Samma PocketBook 641 Aqua 2 passar i samma väska särskilt frivilligt.

Externt skiljer sig PocketBook 632 Aqua från den vanliga PocketBook 632 endast i färg. Den nya vattentäta modellen är blå. Medan vanliga 632 utan vattenskydd är bronssvart. Båda färgvalen har rätt till liv. Den första, säg, är mer romantisk. Den andra är ljusare och mer premium.

Fodral Fodral PocketBook 632 Aqua – sammetplast. Mycket trevlig att ta på. Detta är inte hårt glänsande plast, som är plast med damm. Det är sant att han också har brister. Du bör inte ta PocketBook 632 Aqua i handen, till exempel efter en oljig smörgås. Men om du gör läsaren smutsig kan du enkelt tvätta den under kranen.

Läsarkontroller tilldelas pekskärmen och knapparna under skärmen. Det finns fyra. Två som standard är för att vända sidor. En – för att ringa sammanhangsmenyn, den andra – för att lämna huvudskärmen. Tja, plus för alla knappar kan du konfigurera och tilldela åtgärder för långa tryck.

Jag upprepar igen. Knapparna på PocketBook 632 Aqua är separata. Det vill säga var och en är gjord av separat plast. Skillnaden mellan dessa knappar och den allmänna panelen på PocketBook 641 Aqua 2 är betydande – PocketBook 632 Aqua är betydligt mer bekväm.

Skärmen på PocketBook 632 Aqua har traditionellt varit dold i ett fodral för PocketBook-modeller. Således, när “medsidan nedåt” faller, kommer läsaren att träffas inte av skärmen utan av frontpanelen. Det kan finnas repor eller till och med sprickor, men skärmen kommer att hålla kvar. Och detta är det viktigaste.

Längst ner i fallet finns MicroUSB-strömportsknappen. Slutligen uppmärksammar jag er, har inte en stubbe. Vilket är mycket bekvämt efter PocketBook 641 Aqua 2, där det finns tomma. Men – jag upprepar: PocketBook 641 Aqua 2 är 100% vattentät, men PocketBook 632 Aqua är bara skyddad från vatten. Detta är ett annat koncept. För att täta behövs en plugg, men när du applicerar “grunt” skydd på vatten utan en plugg kan du enkelt klara utan det.

Vattenskydd

Det viktigaste med den vattentäta PocketBook 632 Aqua sa jag ovan. Ändå upprepar lite det förflutna. PocketBook 632 Aqua är skyddad med HZO Gel. Han behandlar den elektroniska laddningen av läsaren. PocketBook 641 Aqua 2 har också gelbearbetning, men det finns bara ytterligare skyddsåtgärder (huvudstorleken är tuling – en fullständig fodertätning). Men i PocketBook 632 är Aqua gel den största och enda storleken. Så den 632: e “Aqua” är inte bara rädd för vatten, utan vätskor mättade med organiska föreningar – gröt, juice, soppa – är kontraindicerade.

En viktig punkt måste betonas. Vattenavvisande gel är mycket annorlunda. Ofta används vissa kinesiska geler i vattenskyddade läsrum. Vad de egentligen är, hur pålitliga de är – Gud vet. Var det PocketBook 632 Aqua: den här läsaren använder den ursprungliga gelén från HZO. Vilket slags företag är det här? Till exempel gelén som hällde insidan av en Dell militär bärbar dator. Eller, säg, ett Nike-fitnessarmband. Och också – Motorola sport-hörlurar. Kort sagt, HZO är den mest pålitliga gel-märket och verkligen den högsta kvaliteten i sitt slag.

Jag tvättade PocketBook 632 Aqua under kranen, doppade den i vatten, sprayade den – i allmänhet genomförde jag en serie praktiska “lätta” vattentester. Ingenting händer med läsaren alls. Det fungerar exakt som innan du simmar.

Ja, och jag kommer att lägga till ett lite komplicerat index. PocketBook 632 Aqua uppfyller IPX7 säkerhetsstandarder. Detta innebär att enheten inte är tät, men ändå kan falla till ett meters djup under en kort tid utan allvarliga konsekvenser för sig själv. Det vill säga, falla i vattnet, förstå, läsa vidare. Men i jämförelse uppfyller PocketBook 641 Aqua 2 IP57-standarden. Sju betyder samma dyk till ett meters djup. Men alla fem berättar att 641 är nästan 100% lufttätt. Och han kan ligga under vatten i minst en timme. Damm och smuts kommer inte heller in i fallet.

Skärm och bakgrundsbelysning

PocketBook 632 Aqua har en skärm som är exakt samma som den “vanliga” PocketBook 632. Det är det bästa för 6-tums läsare. Varför är han den bästa? Eftersom upplösningen är så hög som möjligt – 1448 x 1072 pixlar (och bokstäverna, så tydliga som möjligt). Tja, plus den senaste skärmtekniken – E Ink Carta. Det visar sig att bilderna på PocketBook 632 Aqua-skärmen är visuellt samma som texten i en pappersbok av hög kvalitet.

Utåt är det ingen skillnad, beroende på dess inverkan på ögonen också. När allt kommer omkring är E Ink-skärmen, om någon inte vet det, helt ofarlig att titta på. Detta är inte utseendet på smartphones, surfplattor och bärbara datorer, från avläsningar som kan skada dina ögon då och då. Pocketböcker – dessa böcker är i allmänhet för dem som läser mycket, men vill hålla synen i orörd skick.

Som nämnts ovan är skärmen på PocketBook 632 Aqua känslig för beröring. Dessutom finns det nycklar. Så du kan styra även från skärmen, åtminstone med knappen. Eller kombinera den här metoden. En sådan flexibilitet är en viktig fördel hos PocketBook-läsarna. Eftersom det oftast inte finns några hårdvarukontrollknappar i läsare med pekskärmar.

Med hjälp av multi-touch PocketBook 632 Aqua kan du ändra textens skala. Fingrarna är spridda över skärmen – och bokstäverna blir större. De satte ihop fingrarna och bokstäverna minskade. Skärmkänsligheten är mycket bra, liknar moderna smartphones.

Fristående är ett bakgrundsbelysningssystem. Det verkar, vem kan bli förvånad av läsarens bakgrundsbelysning under 2019? Men nej, i PocketBook 632 Aqua är bakgrundsbelysningen inte standard. Ljus är inte bara vitt, utan också gult och orange. Vetenskapligt kallas detta “justering av färgtemperatur.” Vad är den här funktionen för? Varma nyanser kan aktivt koppla av vårt nervsystem och ögon. Därför är det lämpligare att läsa, inte med en vit bakgrundsbelysning, utan med gul eller orange innan du sover. Och PocketBook 632 Aqua (som vanligt 632) låter dig göra detta. Och på eftermiddagen kan du läsa i vitt – trots allt på eftermiddagen kommer vi oftast inte att sova!

För att förstå: i de flesta andra läsare (inklusive samma PocketBook 641 Aqua 2) finns det bara en vanlig vit bakgrundsbelysning. Detta är bättre än ingenting. Och ögonen på bakgrundsbelysningen på E Ink-skärmen är inte trötta (till skillnad från bakgrundsbelysningen på smartphones och surfplattor). Men! Gula och orange färger gör fickböcker mer bekväm att läsa. Detta är faktum. Detta kontrolleras själv.

Och det finns andra saker som måste kännas och komma ihåg. På marknaden finns läsare från andra tillverkare med färgtemperaturjusteringar. Men i denna funktion implementeras den annorlunda – med billig kinesisk teknik. Vad ges och hur påverkar det? Och för batteriets livslängd! Läsare med kinesiska “flerfärgade” bakgrundsbelysning fungerar en tredjedel mindre än samma, men med vita bakgrundsbelysningar. Men i PocketBook-modeller (inklusive Aqua 632) används det exklusiva system för justering av färgtemperatur från E Ink. En som producerar en skärm för läsaren. Och med autonomi är allt mycket bra med en plånbok: PocketBook 632 Aqua skiljer sig inte i driftstid från en modell där det finns en vanlig vit bakgrundsbelysning. Som du kan se, där många andra läsartillverkare försöker ersätta avancerade komponenter med kinesiska komponenter, använder PocketBook “firmU”. Detta gäller HZO-gelén (se ovan) och bakgrundsbelysningssystemet.

programvara

Värt att börja med det faktum att PocketBook inte passar in i utbrett läge på Android. Linux har alltid varit och används i poketbookläsare. För användare, rent visuellt, är det ingen skillnad mellan Android och Linux. Samtidigt ger Linux mycket lägre strömförbrukning. Eller med andra ord lönsamhet. Du kan säga något liknande. PocketBook 632 Aqua tack vare Linux, fungerar offline i upp till två månader. Och om Android finns i den här läsaren kommer den att fungera i högst tre veckor. Men snarare till och med två.

Gränssnittet på PocketBook 632 Aqua är ganska bekvämt. Det kan ses att när det skapades inspirerades utvecklarna lite av samma Android- och iOS-logik. Läsaren har en slutare med en strömbrytare och aviseringar (till exempel INFA om ny firmware visas där). Det finns ett avsnitt om inställningar. Det finns en huvudmeny med ett ikonruta – som på de flesta Android-bakgrunder.

Men huvudskärmen på den ursprungliga Poketboken. Den visar bland annat öppna böcker och de senaste tilläggena. Detta är ett logiskt steg: slå på läsaren – och se omedelbart vad du sätter på den för – litterära verk.

Avsnittet för lagring av böcker kallas “Bibliotek”. Det har många alternativ för att sortera filer, liksom alternativ för att visa dem. Från små ikoner till stora bilder.

I böcker kan du ändra teckensnitt, slå streck på och av, göra teckensnitt fet och kursiv, justera stilar och så vidare.

Liksom alla andra PocketBook-modeller är denna recensionhjälte en “vän” med 18 filformat. Nämligen med PDF, PDF (DRM), EPUB, EPUB (DRM), DJVU, FB2, FB2.ZIP, DOC, DOCX, RTF, RRC, TCR, TXT, CHM, HTM, HTML, MOBI och ACSM. Det är mycket genomförbart att betona stöd för FB2 och DJVU. Inte alla läsare kan arbeta med dem. Medan FB2 finns i Ryssland och OSS-länderna med Ukraina, som anslöt sig till dem, i allmänhet det mest populära elektroniska bokformatet. Men: 18-format är en post för alla läsare från alla tillverkare.

Dessutom har PocketBook 632 Aqua ett gyroskop. Text på skärmen kan roteras automatiskt beroende på läsarens läge i rymden.

När du läser kan du använda en ordlista. Det finns fyra av dem på PocketBook 632 Aqua, inklusive engelska-ryska och tyska-ryska. Välj ord i texten med fingret – och omedelbart i ett separat fönster får vi en översättning. En användbar funktion, särskilt för dem som lär sig främmande språk genom att läsa böcker från utländska författare i original.

Dessutom kan du lägga till andra ordböcker i DIC-format. På Internet är en sådan ordlista full, liksom installationsinstruktioner.

PocketBook 632 Aqua är en mycket sofistikerad webbläsare enligt E Ink-läsarstandarder. Webbläsaren fungerar verkligen mycket snabbt – särskilt jämfört med tidigare generations läsare. Det viktigaste i webbläsaren är möjligheten att spara webbplatsen som en bok. De laddar ner den här eller den sidan med artiklar hemma vid frukosten – och tittar sedan på den i tunnelbanan på väg till jobbet (eller någon annanstans där det inte finns internetåtkomst) som en vanlig bok.

Det finns många sätt att ladda upp böcker till PocketBook 632 Aqua. Det första och mest uppenbara är från en dator via kabel. Men det finns flera metoder online – de fungerar med Wi-Fi. Till exempel genom alternativet “Boka via e-post”. Varje Wi-Fi Pocketbook har sin egen speciella e-postadress. Vi skickar boken från en dator – och så snart PocketBook 632 Aqua är ansluten till ett Wi-Fi-nätverk kommer filen att ligga i läsarens minne. På samma sätt fungerar nedladdning via den berömda Dropbox-molntjänsten. Vi kopierar filen till Dropbox-mappen på datorn – och efter några sekunder ligger arbetet i läsaren.

Jag kan inte köpa PocketBook 632 Aqua på BookLand.com. Det här är ett kryptera i russiska online-katolska ögonblickiga bananer – cirka 3,5 miljoner euro på 17 år.

Вишенкой же на торте можно назвать облачный бук-шеринговый сервис PocketBook Cloud. Ота оц п о ль о на ю о För att stänga av dem, måste du trycka in dem med skrivarna med bläck E Ink. Но не всегда это возможно. ННририНри в, в в в е в ри а в а а а а ве а а а а а а а а а ае а а а а а а а в а а а в а а а а а а а в а а в а а а а а в а а в а а а ае а в а в ад а а а а а в Jag är också i soparmaxtera л п п и п п п п и – и – – – в в в в в в в

Tack för att få PocketBook Cloud? Он ин с в у в в в к к к к к к к к к к к к к к к к к к к с Lägg till PocketBook-läsare, наCOMпь птере читать придется через браузе. Логика примерно такая. Ачали читать на пккетбуке – продолжили с MESTA STUDIER PÅ SUMARTTFON – –ото в в в в в на на на п на п на п на п Последовательность устройств kan komma att byggas ut. Главное – ы к на ом м м м м м м м м м м м м м м м м м м м м м И ровно ту же книгу. Закачивать вее вое ваши гаддееты не придется – оо то то за за за за за за за за за к ль к к к к Överför PocketBook Cloud. И сделает хорошо – Jag måste inte hålla жжедневно тестировал PocketBook Cloud, och jag kan inte hämta det.

Järn

Vill du läsa om PocketBook 632 Aqua, för att inte lägga ut, inte kommer från “fri” PocketBook 632. Är du inte den här versionen? А вот что: процессор Allwinner B288 с двумя ядрами и 512 Мб оперативной памяти. Не морщите носики! Для какого-нибудь смартфона или планшета это, конечно, мало. Дляо для ридеров с ркранами E Ink, де еще и с Linux, так о на на к на на на в в в в в в в в в в в в в в в в Достаточно сказать, что у читалок предыдущего поколения. И он,, En PocketBook 632 Aqua мощнее их, грубо говоря, вдвое!

Jag har gjort ett antal spritt работы проявляется in следующем. Alla PDF-filer som publiceras av webbplatsen kommer att ske för 5 sekunder, och inte för 10. Sekretesspolicyer är tillgängliga för att få tillgång till. Включается ридер för 6 sekund, och inte för 15. иу и n’t далее. Словом, увеличение производительности действительно есть. И он о о о з з з он он он… Особенно если, например, денек попользуешься старым покетбуком, потом перейдешь на PocketBook 632 Aqua.

И о встроенной памяти пару слов. По меркам ридеров с E Ink у PocketBook 632 Aqua памяти довольного много – 16 Gäster hittar 8 Гб. Из 16 Гб пользователю доступно около 15,5 Гб. Остальное пространство занимают прошивка и системные файлы. I Femte 15,5 gbb kan gå igenom kaka-то тьму тьмущую книг. Tidigare 20 börjar på nätet – Skaffa FB2 utan karaktär eller med miniatyr och klyftor. Поэтому переживать б т о ст о к к к к к к к к к к к к к Вго в PocketBook 632 Aqua нет, но он и не нужен.

Автономная работа

PocketBook 632 Aqua работает без подзарядки около двух месяцев. И э э ре а::::: д: ри ри ри ан ан ан ан ан ан ан ан ан ан ан ан О каких условиях идет речь? Яркость подсветки выручена процентов на 30, Wi-Fi отключен, читаете по 2-3 часа в день. В этом случае да, будет два месяца. Сделаете подсветку ярче – A Minskt еееее, будете пользоваться интернетом – Güro Govörie, Budden. Det här är bara ett par gånger, det vill säga att det inte är något annat än det här.

Гла ола ocket ocket P P ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ocket ст a ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст ст Он экономичнее тех чипов, что использовались в ридерах раньше.

Paketpaket

Комплект поставки у PocketBook 632 Aqua традиционный для покетбуков. Ничего лишнего и очень уж особенного в нем нет. Имеются только кабель, инструкция, брошюрка с советом купить фирменный чехол да гарантийный. Именно последний представляет особенный интерес, бо на г г г г п п п п п п с п п с о о п п с EN ELLER KOMMER ATT FÖRSTA I FIEMMUNNUM INNтернет-магазине – FÖRSTA TRE. Для сравнения: бб и и на и в в

И да, здесь же добавлю, что покетбуки вообще устройства долгоиграющие. Три, пять, а то и семь лет работы – для них не предел. Это не смартфоны, которые спустя пару лет и выглядят как полное старье, и работать начинают медленно и нестабильно.

Итоги

Компанию PocketBook можно поздравить. С чем? С тем, что компания PocketBook с минимальными затратами расширила модельный ряд и получила еще одну интересный флагманский продукт. Ведь PocketBook 632 Aqua – это тот же PocketBook 632, но в романтичной голубенькой расцветке и с защитой от воды. Нас – покупателей – тоже можно поздравить. Если бы новый флагманский водозащищенный ридер разрабатывали с нуля, то он бы стоил совсем других денег. А так разница между PocketBook 632 Aqua (с защитой) и PocketBook 632 (без защиты) составляет всего 1 тысячу рублей. Первая модель стоит 13 900, вторая – в 12 900. Такой небольшой разницы удалось добиться именно благодаря унификации устройств.

Преимуществ у PocketBook 632 Aqua, на мой взгляд, с избытком. Батарейка аж на два месяца работы, суперский экран с регулировкой цветовой температуры подсветки, высокая скорость работы благодаря двухъядерному чипу… Ну и плюс ко всему ряд фирменных фишек от PocketBook: поддержка аж 18 форматов книг и документов, дружелюбный интерфейс, облачный сервис для бук-шеринга, гарантия на 2 или даже 3 года. В общем, отрадно, что новый водозащищенный ридер построили именно на базе флагманского продукта. Модели PocketBook 632, собственно, до полного счастья не хватало именно водозащиты. Пусть даже и в таком вот «лайтовом» варианте, способном предохранять от брызг и краткосрочных погружений. Чтобы мы могли сказать: «Да, в этом ридере есть вообще все, что только можно придумать и захотеть». И вот в PocketBook 632 Aqua защита от воды появилась. Идеальный ридер? Вполне возможно.

Ну а для тех, кто хочет прямо вот чтоб совсем максимальной защиты, есть герметичная модель PocketBook 641 Aqua 2. Она не такая современная, не такая маленькая, не такая быстрая – но все равно более чем достойная. И уникальная в своем роде. А еще – заметно более дешевая: если PocketBook 632 Aqua стоит 13 900 рублей, то PocketBook 641 Aqua 2 можно взять за 10 900.

• Кстати, на Telegram канале TechnoReview интересные технические устройства, новинки от Xiaomi и скидки на них появляются ещё быстрее, поэтому подписывайтесь, чтобы узнавать обо всём первыми.
  • Для тех кому неудобен телеграм, также есть паблик TechnoReview в VK, там много необычной техники, новостей из мира техники и технологий и новинки от Xiaomi, поэтому подписывайтесь, чтобы не пропустить.