Realme XT recension: 64MP Goodness

Betyg:

Realme sålde nyligen slut. Varumärket började med att leverera mycket värde till prisvärda enheter och ett år senare etablerades de i mellansegmentet. Nu producerar de sin egen ljudutrustning och börjar även gå in i det övre mellansegmentet.

Företaget skapade rubriker när det lanserade Realme X med en popup-kamera för månader sedan. Sedan tog de fyrkamerauppsättningen till många människor med Realme 5. Genom att lägga till en 48MP-sensor och en bättre chipset till en redan bra enhet fick vi Realme 5 Pro. Och nu har vi Realme XT, den första telefonen som lanseras kommersiellt med Samsungs nya 64 MP kamerasensor. Med nyheten att varumärket sakta tar sig in i flaggskeppssegmentet och till och med snart kommer att ha ett eget användargränssnitt, älskar vi verkligen riktningen och hastigheten som Realme fortsätter att välja.

Realme XT recension

Tillbaka till telefonen till hands, Realme XT fungerar på den beprövade, testade och framgångsrika modellen av Realme 5 Pro. Telefonen är i huvudsak en 5 Pro, med en 64 MP huvudkamerasensor och några mindre specifikationsändringar här och där. Vi dyker in i enheten och alla dess möjligheter för att avgöra om varumärket verkligen har lyckats producera ännu en fantastisk enhet under samma månad som Realme 5 och 5 Pro.

Design och konstruktion

Om vi ​​var tvungna att beskriva utseendet på Realme XT med ett ord, skulle vi definitivt kalla det underbart. ‘Pearl White’-enheten kommer med en vit glasbaksida med lätta blå och lila fläckar på kanterna. Den silverfärgade kameraramen sticker ut från den övre vänstra sidan av baksidan och den förkromade metallramen som löper runt enheten ser väldigt elegant ut.

Realme XT recension

Framsidan av telefonen är nästan helt av glas, förutom daggdroppsskåran och den något tjocka bottenramen. Det finns ett externt högtalargaller, en USB-C-port, en mikrofon och ett hörlursuttag i botten, och det finns bara den sekundära mikrofonen ovanför. Den vänstra sidan har SIM-facket och volymreglaget medan den högra sidan av telefonen har strömknappen med gula accenter.

Realme XT recension

Realme XT recensionRealme XT recension

Realme 5 ser inte bara bra ut, utan den känns förstklassig i handen, och texturen kommer säkerligen att hjälpa. Enheten är precis lagom i storlek, inte för stor eller liten enligt smartphonestandarder 2019. Den kompakta storleken är också ett bra plus jämfört med den totala storleken. Telefonen är också Realmes första erbjudande med Gorilla Glass 5 på framsidan såväl som baksidan. Allt detta leder till en enhet som du kan använda med tillförsikt när du är ute i den urbana vildmarken.

Skärm

Skärmen på Realme XT känns precis som 5 Pro, vilket inte är en dålig sak eftersom 5 Pro har en ganska anständig skärm. 6,4-tumsupplösningen på 1080×2340 känns skarp vid 403ppi och färgerna ser djupa ut tack vare AMOLED-panelen. Maximal ljusstyrka är tillräckligt bra för att göra text läsbar utomhus, och betraktningsvinklarna är också bra.

Realme XT recension

Längst ner på skärmen finns en extremt snabb och exakt fingeravtrycksläsare. Förmodligen en av de snabbaste fingeravtrycksläsarna i sin klass, skannern kunde inte känna igen våra fingrar ens en gång under vår över en veckas testning.

programvara

Liksom Realme X, 5 och 5 Pro körs Realme XT också på ColorOS 6 och även om vissa kanske gillar det, gör vi det inte. Ja, vi är partiska mot en ren, minimal och nära lager Android-upplevelse, men även om man håller det åt sidan finns det andra anpassade Android-skins som är lättare och erbjuder mycket fler möjligheter. mer anpassning — De två huvudpelarna som anpassade Android-skins är baserade.

Bilder tagna av Realme XTFoton tagna av Realme XTRealme XT kommer med Color OS 6

ColorOS är inte dåligt på något sätt. Den är enkel, full av funktioner, färgstark och framför allt lätt att anpassa. Det finns små dolda funktioner som gör livet enklare, till exempel en lysande överlagringsindikator på vardera sidan av skåran som talar om hur många enheter som är anslutna till din hotspot och hur mycket de förbrukar. hur mycket data, allt medan du är upptagen med att arbeta på andra appar. Dessutom är de flesta tjusiga saker som telefoner kan göra valfria, och skal överväldiga dig inte med för många saker samtidigt.

Foton tagna av Realme XTBilder tagna av Realme XT

Men det finns fortfarande mycket att göra. Till exempel låter temabutiken dig ändra “temat” men justerar inte viktiga element som meddelandefältet och snabbväxlingsknappar. Fortfarande inget mörkt läge även om telefonen har en AMOLED-skärm. Bloat är minimal på enheten och vad som kan avinstalleras, förutom märkets egen otäcka appmarknad som lägger till några mappliknande ikoner till din applista som du inte kan bli av med .

Kamera

Detta är det, enhetens USP. Realme XT kommer med den första 64 MP-kameran på en smartphone. Inte nog med det, den har också en fyrkamerauppsättning på baksidan som består av en primär lins tillsammans med en 8MP ultravid lins, en 2MP djupsensor och ett 2MP supermakroobjektiv. Den främre kameran är en 16 MP-shooter.

Realme XT recension

Bilder tagna av Realme XT

Bilder tagna av Realme XTFoton tagna av Realme XT

Föga överraskande tog huvudlinsen fantastiska bilder. Även om exponeringen är korrekt balanserad, verkar färgerna lite matta i miljöer där du kanske vill ha levande bilder. Det är där chroma kommer in i bilden och ger dig otroligt levande bilder med livfulla färger. Kameragränssnittet har alltid varit bra i Realme-telefoner och det är inget undantag här. Olika fotograferingslägen är snyggt gömda i hamburgermenyn på vänster sida. Ett av lägena är super 64MP-läget som låter dig ta stora 64MP-bilder, vilket kommer att överraska dig med mängden detaljer de kan fånga. Fokuseringen är också ganska snabb och mycket exakt.

Bilder tagna av Realme XTRealme XT:s ultravida lins gör underverk

Det ultravida objektivet är inte det bredaste som finns men gör ett bra jobb med att fånga en stor scen i en bild. Det finns ingen programvara för att fixa krökningen som du ser på kanterna av ett foto. Men när det gäller detaljer och färg är bilderna ganska bra.

Bilder tagna av Realme XTRealme XT supermakroprov

Foton tagna av Realme XTRealme XT supermakroprov

Supermakroläge, även om det är användbart, kan vara svårt att använda till sin fulla potential eftersom det kräver att dina makroobjekt är på anständigt avstånd. Inte bara det, även den minsta rörelse kommer att förstöra skottet, och det inkluderar din andning.

Bilder tagna av Realme XT Foton tagna av Realme XT Bilder tagna av Realme XTRealme XT:s främre kamera är ganska bra men fungerar bäst utomhus

Den främre kameran är bra, men inte exceptionell. Även om utomhusbilderna är riktigt bra, är exponeringen ibland överexponerad i måttligt upplysta miljöer. Foton tagna i artificiellt ljus och inomhusljus hade bra färger men tappade en del detaljer trots att det var 16MP. Tack vare användargränssnittet erbjuder det många förskönande effekter och filter för att ändra ansiktselementen. Det kan göra din näsa mindre, dina ögon större och mer.

Prestanda

Realme XT hämtar sin kraft från Snapdragon 712 och det gör den tillräckligt snabb för att inte se någon form av stamning eller eftersläpning i hela gränssnittet. Varianten vi har har också 8GB RAM och det betyder i princip att användaren kan köra flera appar samtidigt samtidigt som den kan växla mellan dem smidigt och utan att starta om.

Foton tagna av Realme XTRealme XT:s Antutu-poäng

Telefonen fick också en Antutu-poäng på 181 569, vilket är ett bra betyg.

Spelande

Telefonen drivs av Snapdragon 712, 8GB RAM och Adreno 618 för spelprestanda och erbjuder en bra spelupplevelse. Medan spel som Mini Militia och Bombsquad lätt kan spelas med full grafik, kommer PUBG att köras med höga bildhastigheter på HD-grafik och Ultra-bildhastigheter på balanserad grafik. Spelet är smidigt och det förekommer inga frekventa ramfall.

Realme XT recensionRealme XT recension

Telefonen värmer inte heller särskilt mycket när man spelar, och den goda batteritiden gör det bra för en enda session innan man ska ta tag i laddaren. Kompakt formfaktor gör spelandet enkelt.

Batteri

Realme XT har en kapacitet på 4000mAh och kommer med snabbladdning i form av företagets VOOC 3.0-teknik. I grund och botten betyder det att Realme XT enkelt kan hålla en dag med måttlig användning, och med lätt användning kan lätt hålla upp till en och en halv dag. VOOC 3.0 erbjuder bra hastigheter och telefonen laddar nästan 50 % från noll på 30 minuter.

Identifiera

Realme XT är en bra enhet även utöver dess utmärkta kameraprestanda. Vi skulle till och med säga att den enda besvikelsen för oss är att Color OS är lite stela 6-gränssnitt. Bortsett från det har telefonen bra specifikationer, batteritid, prestanda, AMOLED-skärm med snabb fingeravtryckssensor i displayen, premiumutseende och naturligtvis den bästa bakre kameraprestanda i segmentet.

Även om det kanske inte är den bästa övergripande smartphonen i sub-20k-segmentet, har den verkligen en av de bästa kamerainställningarna i sortimentet. Till 18 999 Rs är telefonen ett gediget mellanklassval för tillfället. Och om du inte behöver extra RAM och massiv lagring finns det två billigare varianter till försäljning med en 4GB + 64GB variant som säljs för Rs 15,999 och en 6GB + 64GB variant som säljs för Rs 16,999.

. .