Recension av avsnitt ‘Loki’ 5: Gods, Frogs, ‘Missing’ Smoke Monster and Filler

Obs: I nästa ämne du kommer att läsa kommer du att lära dig om: Recension av avsnitt ‘Loki’ 5: Gods, Frogs, ‘Missing’ Smoke Monster and Filler

Loki logotyp omgiven av 5 Entusiast logotyp recension

Välkommen tillbaka till vår veckovisa recension av Loke, vilket visar att tyvärr inte kan hantera mycket på ett konsekvent sätt. Efter överraskningsavslöjandet av flera Lokis-varianter förväntar vi oss ett avsnitt som tar fart. Och tyvärr är vi raka motsatsen – ett underavsnitt.

Varning: Det här är en recension av en tv-serie som pågår och kommer att ha sina destruktiva delar.

Sista gången in Loke

Morbius är omgiven av värdefulla informationspärmar som läser stulen information.

I avsnitt 4 förändrades allt. Under avsnittets gång fick vi reda på att de magiska rymdödlorna inte styr TVA, att beskärning av människor inte dödar dem, och vi har till och med sett bekräftelser på att varje agent i TVA verkligen är en variabel kropp.

Men det hela slutade “tragiskt” när pseudo-rymdödlorna halshöggs och avslöjade att de var dockor, och både Loke och Morbius trimmades. Sylvie fångar Renslayer, kräver att få berätta sanningen, och Loki hamnar… någonstans? Omgiven av fler Lokis. Den magra scenen efter krediter gav gott om hopp om ett femte avsnitt med storsäljande film.

Lokis, Smokemonsters och Lögner

Fyra Lokis står i en ödslig värld

Och om du hoppades att vi skulle börja med alla Lokis var som helst, är jag ledsen att bli besviken. Ja, vi har ett snabbt skott med Loki-laget, men vi går snabbt vidare till Sylvie och Renslayer. Det är svårt att säga vad som händer med Renslayer; hon hävdar att hon inte vet vem som ligger bakom TVA, men hon ljuger mycket under hela avsnittet.

Hon lurar Sylvie att tro att hon kommer att hjälpa, men den verkliga planen är att återerövra Sylvie. Det var ett speciellt ögonblick att se Sylvie lita på sina fiender och lura. Du kan låsa in det i såret av att se Loki sönderfalla mitt framför hennes ögon och löftet att han fortfarande kan vara vid liv, men jag kallar det för bekvämligheten med konspirationer.

Det mest intressanta under min tid på TVA var Miss Minutes. Miss Minutes är en artificiell intelligens som syns här och där genom hela serien och i denna får vi veta att hon kan ljuga. När det stod klart att Sylvie inte längre använde Renslayer och skulle döda henne, kom Miss Minutes på en falsk historia om ett Void Spaceship. Hon stannade bokstavligen i tid medan fler agenter förberedde sig för att lägga Sylvie i bakhåll. Senare, när Renslayer bad Miss Minutes att hitta information för att avslöja vem som verkligen låg bakom TVA, svarade Miss Minutes på ett sätt som verkade ganska misstänkt.

Sylvie beskär sig och skickade henne till samma ställe där Loke gick, där vi tillbringade större delen av avsnittet. Spring från ett gigantiskt suggestivt rökmonster Gå bort, men den här gången med ett ansikte. Rökmonstret, Alioth, äter upp allt i sikte. Och ger oss också massor av påskägg att titta på.

Påskäggsladdningsinnehåll

Flera Lokis står på en manlucka.

Det här är mitt främsta kött med det här avsnittet. Den hinner med massor av påskägg, främst för att den behöver mycket fyllmedel. Hej, titta, en Thanos Copter! Ja, Thano har en helikopter i serierna. Åh, se, Thor Frog! Varför är Thor en groda? Vem vet. Det kan vara ett samtal tillbaka till tiden då Loke förvandlade Thor till en groda (nämns i Åskguden 2), men vi har också en krokodil Loke. Avengers-byggnaden? Det är en Qeng-byggnad, som i Kang the Conquerer. Missa inte Golden Jacket-hjälmen, The Living Court eller något av dussinet andra påskägg.

Och jag älskar också påskägg som alla andra Marvel-fans. Men det är verkligen sub, liksom så många avsnitt. Loke, Classic Loki, Kid Loki, Alligator Loki (ja, verkligen!), och Loke flyr stolta bort från rökmonstret Alioth. De gömmer sig under jorden och utbyter historier. Vissa historier är meningslösa, som skrytfulla Loke, fyllda med lögner. Eller Alligator Lokis nexus händelse — han åt grannens katt av misstag.

Samtidigt önskar jag att vi hade hört mer om Kid Lokis historia. Se, han är världens kung just nu. Varför? Jag är inte säker, men du bör respektera honom. Hans nexushändelse inträffade när han dödade Thor. Berätta mer! Men vi förstår inte den historien.

Den klassiska Loke-berättelsen är fascinerande. Richard E. Grant ger en fantastisk åktur i avsnittet och lyckas på något sätt få “gubben i en fånig kostym”. Denna Loke levde som den ursprungliga Loke vi känner till, tills Thanos dödade vår Loke. Men denne Loke har skapat en mycket övertygande fantomklon; till och med Thanos blev kär i den. Medan Thanos “dödade” illusionen gömde sig Classic Loki i skärvor och drog sig sedan tillbaka till en avlägsen värld. Han bestämde sig för att han bara tog sin smärta med sig vart han än gick, så han gömde sig i en avlägsen värld länge.

Till slut kände han sig ensam och bestämde sig för att hitta sin bror. I samma ögonblick som han började gå dök TVA upp och trimmade honom. Loke var tänkt att vara död, och genom att undvika dem alla orsakade han inte en enda gren. Det var tills han var på väg att avslöja hur han undkom döden: det fångade TVA:s avsikter. Som Classic Loki uttrycker det, “vi har bara en roll – de utstöttas gud.”

Vi får också några snabba bilder med president Loki, kampen mellan massor av Lokis och Mobius (som är vid liv!) för att rädda Sylvie från Alioth. Loki övertygar de andra att slåss mot Alioth för att ta reda på vem som ligger bakom TVA, bara för att genast inse att det är en hemsk idé. Men det är okej, Sylvie har nästan samma men bättre plan – hon kommer att älska det.

Vi har en plan och mycket mer

En krokodil Loke

Du läste rätt. Sylvie och Mobius dyker upp och förklarar Lokis idé som fruktansvärd. Hon säger självsäkert att hon kan förtrolla Alioth, och det gjorde hon nästan när hon först kom. Dessutom har hon en TemPad för Mobius att slå tillbaka till TVA. Det är en bättre idé än Loke men lika mild.

Och efter att med tillförsikt förklarat den planen, följt av att de samlat armén, fortsatte de att inte göra någonting. Det är extremt svårt att förstå. Föreställ dig en film där generalen håller ett stort tal precis innan det stora slaget och sedan stannar de för lunch. Det är i princip vad som händer här.

Sylvie och Loki sitter i gräset för att prata om hur de inte älskar varandra (ja, det gör de), medan Mobius och den andra Lokis tittar på långt ifrån. Det är inte som att de utarbetar detaljerna i planen eller behöver tid för att samla in förnödenheter. Det är bara ett samtal. Och vad stör mig egentligen? Både Sylvie och Loke klagade över att de var kalla och hopkurade under en duk, ursäktande filt. De myser och kommer nära och insisterar inte för att de är kära utan för att de är kalla.

Loke och Sylvie är isjättar. De blir inte kalla. Jag vet inte vem de försöker lura, inte publiken och inte varandra. De hör ihop och vet att de inte kan vara kalla. Och samtalet var ingenting och går ingenstans. Det är bara filler.

Äntligen poängen

Klassisk Loki i gul och grön outfit

När vi närmar oss slutet av avsnittet, där väldigt lite händer, kommer vi äntligen till punkten med avsnittet. En kamp med Alioth hoppas att det kan leda till att Loki och Sylvie blir de riktiga hjärnorna bakom TVA. Varför bara Loke och Sylvie? Ja, Mobius går tillbaka till TVA för att bränna den (rättvist nog). Och de andra Lokis är för smarta för att slåss mot en dödlig rökjätte som bokstavligen slukar en båt full av människor på några platta sekunder.

De lämnar inte heller tomrummet, av någon anledning. “It’s Home” är en ganska svag ursäkt, när “hem” är där du måste gömma dig eller dö. Avsluta bara med Mobius. Men det är också samma sak, eftersom Sylvies plan går fel förutsägbart, och Alioth försöker genast döda henne.

Tack och lov blev Classic Loki kvar för vi fick se Richard E. Grant verkligen glänsa. Klassiska Loki skapar en otroligt realistisk illusion av Asgard, ja, allt är Asgard. Till och med Loke och Sylvie var imponerade, och det borde de vara. Bakom kulisserna vet vi att Grant står i ett grönt rum med instruktioner som “posera som din magi!” Men vet du vad? Det ser väldigt bra ut; han drog ut den. Du kan se spänningen i att väcka Asgard till liv och känna hur hans magi sipprar ut. Det räcker för att distrahera Alioth medan Sylvie ger Loki förtrollande lektioner. De två lyckas ta över Alioth, men inte innan rökmonstret dödar Classic Loki. Spridning.

Och i sina sista ögonblick öppnar Alioth för att avslöja ett slott. Vilket slott? Ta en gissning eftersom Marvel har massor av slott att välja mellan. Det ser ut som en korsning mellan Doctor Doom och Kangs slott. Men båda dessa saker är osannolika. Eftersom Doctor Doom är en skurk i Fantastic Four har de inte gjort sin MCU-debut än. Och också därför LokeDirektören för har bekräftat att den stora dåliga saken inte är Kang.

Suck: Jag tvivlar på att det är Loke. Inte den Loki vi har sett sedan avsnitt ett. Men någon Loki-variant. Jag hoppas att jag har fel. För det skulle göra en tråkig avslöjande. Det får vi veta nästa vecka. Förmodligen.