Recension av Dicey Dungeons

Det är länge sedan den kommersiella spelindustrin hörde från Terry Cavanagh (personen bakom VVVVVV 2010 och Super Hexagon 2012), men verkligen värt att vänta. Den nyaste titeln, Dicey Dungeons, troligen det bästa arbetet. Vanligtvis kallad en roguelike däcktillverkare som använder tärningar med kort, och eftersom jag inser att halva publiken bara drar sig tillbaka från att läsa beskrivningen, måste det betonas att det finns mycket mer att njuta av här än rullande tärningar. Detta är en mycket original och fängslande titel som har en sällsynt överlappning mellan klok strategi och blixtnedslag.

Detta liknar mest Slay the Spire, men det är fortfarande en otillräcklig jämförelse. För en sak, med undantag för en av de sex spelbara karaktärerna (som alla är antropomorfiska tärningar, naturligtvis), har användningen av “kort” sålt mycket. I spelet benämns kort mer exakt utrustning och kan installeras i ett sexdelat rutnät för att bilda en statisk “hand” tillgänglig vid varje tur – inte mycket annorlunda från ett småskaligt RPG-lager system, verkligen. Varje kort har en plats för tärningar som rullas varje tur, vilket avgör deras effektivitet och beteende. De flesta utrustningar kan bara användas en gång per varv, medan andra kan återanvändas för att dra nytta av de extra tärningarna som ges vid utjämningen.

Från den intressanta baslinjen exploderade Dicey Dungeons kreativt. Varje karaktär har en unik vilolimit och speciella förmågor som sträcker sig från världsliga (anpassning av det döda värdet) till kaotisk (mångsidig utrustning till en “pryl” en gång per runda med olika användningsområden). Som ett resultat spelar varje karaktär dramatiskt olika från varandra. Förutom människor som behandlar utrustning som kortet de antar, finns det också personer som manuellt rullar tärningarna med blackjack, får bonusar för att landa optimalt och förlorar utrustning på grund av erfarenhet av det. Den svåraste karaktären använder en sex-slot-spellbok för att lagra sin utrustning, som måste kallas till en fyrdel med en viss rulle mögel innan den kan användas.

Recension av Dicey Dungeons 1

Standardeffekter för RPG-status finns närvarande, ofta snyggt lindade runt tärningens mekanik för att utgöra en integrerad del av stridssystemet. “Frozen” returnerar tärningarna till 1, “blind” döljer sina värden och “chockad” inaktiverar slumpmässig utrustning, för att nämna några. Kanske viktigast är att utrustning inte bara definieras av hur den används, utan av när. Starkare verktyg kräver vissa värden, som ligger inom ett visst intervall, eller endast jämna eller udda siffror. För att tillgodose detta finns det flera verktygsposter som utför uppgifter som att duplicera eller dela tärningar. Att bygga en hand som synergiserar väl och minimerar tärningar som inte används i så många rullkombinationer som möjligt är en oväntad spänning för det strategiska sinnet, och det avslöjar spelets verkliga geni.

Trots sitt namn och bokstavligen allt om dess beskrivning, är Dicey Dungeons faktiskt inte baserat på slump. Att manipulera möjligheter är en kärnmekaniker, så ett scenario där du blir förvirrad enbart eftersom otur bara kommer att hända ibland. Dessutom, medan roguelike delvis definieras av semi-slumpmässig generation, är den ännu mer “semi” här än vanligt. Spelet är uppdelat i avsnitt med olika regler – sex för varje karaktär – och inom varje ändras bara evenemangets ordning, medan den tillgängliga utrustningen och fienderna som möts alltid är identiska. Detta är inte ett idealiskt system, eftersom det berövar kvaliteten på den mest beroendeframkallande roguelike (“kanske är jag väldigt lycklig med att köra det här”), och om du fastnar i ett avsnitt kommer det att bli inaktivt snabbt. Ändå undviker han många frustrationer som många anser inneboende i genren, så att det är en förståelig avvägning.

Recension av Dicey Dungeons 2

Vid första anblicken kan svängbaserade strider tyckas vara en stor förändring från det retro ryckande spelet i Cavanaghs mest berömda verk, men det är inte så drastiskt som du kan förvänta dig. Dialog- och stridsanimationer levereras snabbt, och atmosfären känns ofta som en avsiktlig övergivelse av surrealism med titlar som Earthbound och Super Mario Bros. Den stygga känslan av humor och de olika stilarna för konstnärer Marlowe Dobbe förstärker detta och föreställer sig den titulära fängelsehålan som en evig spelshow vars invånare inkluderar igelkottallergier och dammsugare av levande saker. Dessutom återvände kompositören Niamh “Chipzel” Houston, och bidrog med ett antal ljudeffekter som var något repetitiva men istället enades om ett eklektiskt soundtrack som varken motsvarade hans stjärnas verk från Super Hexagon.

Dicey Dungeons kommer att få dig att känna att du har upplevt mycket på mycket kort tid. Det finns så många varianter för denna mekaniker, som alla utforskas och körs så snabbt som möjligt. Och det är innan du ens kommer till episoden “parallellt universum” där utrustning och statuseffekter alla fungerar annorlunda. Det finns tillräckligt med idéer här för tre kompletta spel, och ingenting verkar offras för att genomföra dem. Det har drabbats lite av lyckedilemmaet och repetitionen av roguelike, men det är inte tillräckligt för att hindra att det är ett av årets bästa spel.

Denna recension är baserad på PC-versionen av spelet. En kopia tillhandahålls av Dicey DungeonUtvecklaren.