Recension av Dirk Gently, Holistic Detective: Absurdly Fantastic

Mild Dirk

Mitt hjärta är som bitar. Jag har precis börjat skriva den här kolumnen Dirk Gentle, Allround-detektiv som kom tillbaka till mig dagen när jag fick veta om hans oprovocerade mord, i slutet av hans andra säsong. Jag kommer, trots allt, göra mitt bästa för att du ska vilja se den.

Följ med dig för att läsa den här artikeln med musiken i serien:

Dirk Gentle, detektiv förbannad

Ärligt talat, jag tror aldrig att jag har varit så irriterad när jag skrivit Screen Watcher.[s]. Flera faktorer gör upp Dirk Gentle, Allround-detektiv bara, och jag är inte säker på vad jag borde eller inte borde berätta om henne.

Den första punkten som jag till slut bestämde mig för att avslöja från de allra första raderna var att BBC America-showen brutalt avbröts i slutet av sin andra säsong. Det spelar ingen roll om den senare delen avslutas ordentligt, men skribenten lämnar ändå några frågor obesvarade och tvekar inte att introducera nya moment i form av Klippa särskilt salt, vilket får fans (och mer så många människor att försöka rädda genom att begära) av sin hunger.

Så var beredd på en viss besvikelse, som kan vara oöverkomlig för vissa. Ni kommer att förstå, det här är inte mitt fall och jag tror att trots det smärtsamma slutet så är resan som är både kaotisk och sammanhängande som återberättas under dessa två säsonger definitivt värd det.

Har jag någonsin gett dig definitionen av galenskap?

Å andra sidan är den andra punkten mer känslig att hantera: om du skulle avslöja innehållet i Dirk Gentle, Allround-detektiv för att få dig att vilja titta utan att avslöja för mycket om programmets detaljer? Tillfredsställelse med absoluta minimikrav kan räcka för vissa, som kommer att finna det roligare att upptäcka detaljerna och överraskningarna på egen hand (t.ex. mitt fall), medan andra kan vara mer motiverade om jag lägger in lite mer detaljer, utan att avslöja hela manus. Därför kommer jag att bygga min krönika i två faser.

Gentle Dirk 2

Låt oss stanna på ytan för att börja. Dirk Gentle, Allround-detektiv inspirerades av romanen med samma namn av Douglas Adams (även författare till The Galactic Traveler’s Guide) och följer Todd (spelad av Elijah Wood, från Sagan om ringen), en trettionde förlorare som kommer att möta den improviserade excentrikern Dirk Gently (Samuel Barnett, särskilt i Hemska Penny, och jag avundas ais färgglada skinnjackor). Han kallar sig själv” omfattande detektiv “, förklarar att han inte riktigt följer etablerade fall, att han föredrar att låta sig bäras av universum, vilket ger ledtrådar på vägen till att lösa utredningar, utan att faktiskt göra det. hitta dem och försvara det” Allt hänger ihop “.

Min egen Frodo

Denna osannolika duo är, föga överraskande, på väg till ett konstigt fall, och Todd kommer att sluta följa Dirk, mer eller mindre mot hans vilja. Efterföljande händelser kommer att följa, desto mer Vad i helvete den ena över den andra finner tittarna sig snabbt som stackars Todd: helt överväldigad och vilse när det gäller vad som pågår. Saker a priori galning (oroa dig inte, allt slutar genialiskt).

Men Dirks energi – som blåser in en lysande rytm i avsnitten –, den godhjärtade atmosfären som nästan alltid råder i serien trots enstaka utbrott av blodigt våld, viljan att förstå varför och hur, eller intressanta relationer mellan karaktärer, klicka för att fortsätta titta. Och detta utan att nämna showens grymma humor!

Gentle Dirk 3

“Utan att tveka är det här en av de längsta och mest färgstarka serier jag någonsin har sett.”

Dirk Gentle, Allround-detektiv är en rolig serie, om man verkligen har en viss böjelse för absurditet och nonsens, när det kommer till manus och dialog, och man accepterar, som Dirk, att låta sig ryckas med.efter vad som är på gång. Det tvekar inte, med Utopi (de två serierna råkar dela samma kompositör, jag döpte till Cristobal Tapia de Veer, inte av en slump) tillhör en av de mest färgstarka och imponerande serier jag någonsin sett, och möjligheten att delta Det finns, tror jag, motsvarande.

Du kan inte heller låta bli att ta av hatten för castingprocessen som har en historia på 200 % och deras arbete säkerställer att helhetens alkemi fungerar utmärkt. Det skulle inte heller vara rättvist att glömma de perfekta kvinnliga skådespelarna i dessa upprop, till att börja med Hannah Marks (tolkaren till Amanda, Todds syster, som lade till ett trevligt lager av dramatik. manus) och Fiona Dourif i en formidabel roll som jag inte kommer att avslöja. På samma sätt måste jag välkomna utmärkta skurkar, på grund av rollen har jag en verklig svaghet och identiteten hos en person som jag är väldigt begränsad i att avslöja för dig.

Välkommen till SPOILER-området

Nu när grunderna har återupptagits, och jag tror att jag har sagt tillräckligt för att få de som inte vill veta för mycket att vilja se programmet, ska jag nu ta itu med den mest nyfikna och cyniska frågan själv. Så om du vill behålla överraskningarna inom, inbjuder jag dig att inte läsa resten och till och med, varför inte, inte se trailern. Jag hoppas att du kommer att gilla Dirk Gentle, Allround-detektiv Så mycket som jag och jag ber på förhand om ursäkt för känslan av deprivation och ångest du kan känna i slutet av säsong 2.

För alla andra, få inte panik, jag kommer inte att avslöja nyckelelementen i manuset! Jag kommer helt enkelt att berätta om de två tillagda genrerna som är komedi, som förblir fokus i serien. De två säsongerna är faktiskt ganska olika, eftersom den första tenderar att vara sci-fi med tidsresor (enligt min ödmjuka mening den bästa, men var beredd på några vändningar), medan den andra delen (lite för lång, men fortfarande utmärkt) är mer av en fantasi (med magi och allt).

Detta kan motivera/driva dig till dina preferenser och förväntningar. I båda fallen kommer det att bli nödvändigt att vänta några avsnitt för att börja förstå manuset, men de faktorer som nämns ovan gör att programmet alltid går som vassle. Tja, bråka inte, BBC America eller Netflix, när är säsongen? 3?!

Två säsonger av Mild Dirk (8 respektive 10 avsnitt) finns på Netflix.