Recension av Metal Wolf Chaos XD – A Dull Experience

Metal Wolf Chaos XD är en återutgivande av mech-action-spelet som släpptes av FromSoftware i Japan för den ursprungliga Xbox, som en del av Microsofts ansträngningar att göra bättre i detta land (ja, det var en gång då Microsoft verkligen försökte marknadsföra Japan). Vid den tiden utfärdade FromSoftware, som var känt för deras Armored mech-actionspel, en ny IP-meche-åtgärd för Microsoft-system. Och eftersom Microsofts konsol är amerikansk älskar de alla smaken av Amerika i spelet.

Bortsett från den amerikanska estetiken för detta spel kom den aldrig riktigt ut från Japan. Ändå växte det kult utanför Japan. Meme tog äntligen sitt eget liv, när Digital Devolver, den älskade indie-publiceringsetiketten, tillkännagav lokaliseringen av spelet för det nuvarande gensystemet. Och för att få spelet till ett slut har de multiplicerat idéer som är överdrivna i spelet, med röstuppträdande som låter som ett TV-shier-drama i B-nivå, och att skriva för att följa det.

Det finns en anledning till att jag ger dig den här historielektionen, och det beror på att om du kommer in i Metal Wolf Chaos XD utan att veta att denna utgåva egentligen är gjord för fansens favoritmem, kommer du att bli tyst och stansad. Det skrivande och skådande ljudet är väldigt dåligt, och grafiken är helt klart PS2 på en låg budget (även om den ursprungliga titeln kommer ut på Xbox som är mycket starkare, det känns som om det inte har så mycket effekt på den kraften), att du kommer att undra om universum gör något slags komplicerat skämt.

Metal Wolf Chaos XD (2)

“Det skrivande och skådande ljudet är väldigt dåligt, och grafiken är helt klart PS2 på en låg budget (även om den ursprungliga titeln kom ut på Xbox som är mycket starkare, det känns som om det inte har så mycket effekt på den kraften), du kommer att undra om universum gör något slags komplicerat skämt. “

Jag kan inte betona det tillräckligt – produktionens kvalitet i detta spel är fruktansvärt. De är onda. På ett sätt är det poängen, med tanke på att spelet har valt att gå med estetiken och tonen i riktigt dåliga TV-filmer som du av misstag kan möta på söndagseftermiddagen. Spelet inser hur illa det ser ut och hur det låter, och att det verkligen gillar skamlöst. Och för deras uppskattning lät röstskådespelarna som om de verkligen kunde tillfälligt hålla tillbaka och hålla tillbaka deras skratt åt hur illa allt detta var.

Detta låter i princip som en fan-dub från ett anime, och jag är riktigt dålig med en fan-dub när jag säger det. Skrivandet är verkligen hemskt, och voice over är en annan dos av den fruktansvärda showen ovan. Nu, ännu en gång, förstår jag att det är poängen. Det här är en B-besparande film som kommer till liv i videospelguiden, Rocky Horror Picture Show eller The room of the video game. Och det fungerar bra, men om du går till detta och förväntar dig ett videospel som faktiskt är bra, kommer du inte att hitta det här, utan att bli bedövad “detta är väldigt dåligt, det är nästan ett bra” sätt.

För att vara helt rättvist mot spelet, med tanke på titelns verkliga premiss, är förmodligen det rätta steget att gå för en estetisk med en begränsad budget. Spelet startas 2025, när intern oro och civil konflikt orsakar ett uppror som störter regeringen och friheten för folket (det här spelet är mycket stort på ordet frihet). För att rädda Amerika och göra det till ett fritt land igen bar USA: s president en mekanisk kostym som utvecklades i hemlighet av militären och rasade över hela landet för att få revolutionen ned.

Mycket dumt, och helt klart en stolt Hollywood-stereotyp, jag tror att mina hjärnceller dör bara genom att överväga.

Metal Wolf Chaos XD

“Det … är verkligen där. Du springer och skjuter, och ibland spränger saker runt dig eftersom explosionen av PS1-eran är intressant att titta på på ett visst sätt.”

Jag har pratat mycket om hur spelet ser ut och låter (och jag vill spendera mer tid på att prata om det, för egentligen, vad är det här?), Men det är inte som att det faktiska spelet här är mycket bättre. Du kör en mekanism med olika typer av vapen laddade i den, där du kan använda båda på en gång. Du springer bara och skjuter allt framför dina ögon, i en spelmiljö som tillfälligt kan skada mycket grundläggande och standardnivåer.

Det är … verkligen där för det. Du springer och skjuter, och ibland spränger saker upp omkring dig eftersom PS1-era-explosionen är intressant att titta på. Ibland har du ett sekundärt mål, som kräver att du skjuter på en viss sak med ett av sex vapenstyper som du kan utrusta åt gången, och ibland får du i uppdrag att föra ned svampkulansboss, men det är sant -Det är sant. Detta är i grunden ett helvetet kulspel. Detta spel uppmuntrar uppdragsuppspelningar eftersom poängsystemet är i slutet av varje nivå, och att försöka få en högre poäng är det enda du vill köra på en mycket enkel nivå igen. Det och kanske kasta några bonusdroppar som spelet har på en förutbestämd plats, eller få pengar, som du sedan kan använda för att undersöka bättre förbättringar av din mekanism.

Spelcirkeln är mycket grunt. Egentligen är det förvånande hur oattraktivt det är, utanför du kommer bara in i en slags dimma, när du håller i avtryckaren och skjuter allt, hänger munnen halvöppen. Men genom att säga det finns det en viss tillfredsställelse som kan erhållas från nivåerna och uppdragen som upprepas utförs i spelet, om bara på grund av känslan av att jaga poäng.

Till 30 dollar bör Metal Wolf Chaos XD-halva priset vara en relativt enkel rekommendation – och om du väljer att köpa det för mem, vet du att underhållningen du får från det är mer än en variation av “mycket dåligt är bra”, för vilket spel inte är för speciellt att kompensera för hur spelet medvetet sätter de värsta framskämt, ja, det är faktiskt ganska roligt i hur dumt och hyperboliskt dåligt det är, med konstigt intressant speltid och ibland skarp spelintelligens som en extra fördel för inköp. Men om du spelar det här spelet förväntar du till och med ett genomsnittligt mech-actionspel? $ 30 känns fortfarande för hög för det.

Detta spel granskas på PlayStation 4.