Recension av Raiders of the North Sea – “Rekrytera, raid, förfina”

Dire Wolf Digital är inte främling för den mobila marknaden eftersom han tidigare arbetat med flera anpassningar av brädspel inklusive Lotus och Lanterns. Raiders of the North Sea är emellertid full av kvalitet så det känns som en ny milstolpe för utvecklare.

Raiders of the North Sea är ett intressant spel att titta på från bordsskiva till digitalt eftersom det är en central del i trilogin. Trio-brädspel, från Garphill Games, kretsar kring vikingarna när de tävlar om att bygga starka fartyg (skeppsbyggare från Nordsjön), förstöra och ta lite byte (Raiders of North Sea) och plotta och kräva nytt land (North Sea Explorer). Detta får definitivt den mest attraktiva premissen för de flesta.

Det levereras komplett med ett 10-uppdrag kampanjläge, AI vs stridsläge samt lokal (pass och spela) och online-multiplayer. Eftersom detta spel är turbaserat är det mycket passande att spela och spela, och det faktum att online-multiplayer kan vara direkt eller förskjuten (asynkron) är ett mycket bra tillägg.

När man trycker på för att driva är Raiders of the North Sea ett spelarbete för arbetare. Du spelar rollen som fartygets kapten som måste rädda, organisera och använda deras fartyg för att stjäla de flesta varor och härlighet. Detta spelas eftersom varje omgång spelare får dem att placera ett symbol och ta bort det andra från den placerade poolen – ta emot tokens och kort baserat på plats och typ av arbetare. Det här arbetstagertoken börjar som ett lågt värde, men när du fullbordar en framgångsrik attack kan du öppna en alternativ version som ger dig olika belöningar för vissa arbetarplaceringsåtgärder. Det finns dock andra alternativ för att placera och göra anspråk på arbetstagertokens – du kan invadera, men vi kommer att diskutera dem senare.

Raiders of the North Sea Reviews -

Det viktigaste lekområdet är byn. Den innehåller åtta olika platser där arbetare kan placeras med flera av dem som har mer än en plats för att placera arbetare. Det finns platser som Mill, som erbjuder spannmål eller statskassa, där du kan byta kort från din hand mot mynt. Det finns också The Longhouse där du kommer att handla mynt och vinna från attacker för att få extra vinnande poäng.

Förutom byn finns det en lång flod som har en hamn, utposter, kloster och befästningar, det här är vad du kommer att försöka attackera. Det finns en naturlig utveckling där lättare mål (som kräver mindre militär makt för att besegra) ger lägre priser och erbjuder färre potentiella vinnpoäng. När belöningen ökar gäller också krav, där vissa kräver besättningsmedlemmarnas död som en del av erövringen.

Varje besättningskort har flera användningsområden, med vissa som erbjuder passiva bonusar till din besättning, vissa ger belöningar när de dör i strid, och andra ger större belöningar för dina inhemska ansträngningar.

Att få nya besättningsmedlemmar är lika enkelt som att spendera arbetare för att samla in nya kort och sedan besöka kasernerna för att rekrytera från ditt däck. Det är här spannmål och mynt multiplicerar sina effekter eftersom varje besättningsmedlem har kostnader att rekrytera. Detta säkerställer att det finns ett smart drag i spelet, eftersom de som attackerar för giriga kommer att hitta sina besättningar och kister tomma, vilket kommer att kräva flera omgångar för att bygga om.

Raiders of the North Sea Reviews -

Besättningen konstverk är lätt att belysa spelet och medan vissa människor kan hävda att när du arbetar med ett prisbelönt system, är det svårt att ha fel. Direwolf Digital har gjort ett bra jobb med sina anpassningsinsatser. De kunde lätt göra mycket mindre ansträngningar än de gjorde med sin anpassning av Raiders of the North Sea, men – även i den utsträckning att besättningen anlitade travar framför varandra – det blödar försiktighet.

Det enda negativa för mig är hastigheten på vissa animationer. Det finns flera alternativ för att påskynda fiendens rundor, som är välkomna (och borde vara i fler spel) men vissa spelspel kräver fortfarande tid att spela, dra spelningstider längre än de borde.

Raiders of the North är nu tillgängligt i Play Store och App Store. Du kan också hitta den på Switch och PC.

Se vårt granskningsavsnitt för att hitta de senaste och bästa spelen.