Recension av Slay the Spire: mitt favoritspel förlorar

Recension av Slay the Spire: mitt favoritspel förlorade 2

Att övervinna möjligheter och lära av konstant misslyckande är essensen i Roguelite. Att vinna är mycket få och sällsynta, och glädje finns i kampen för att anpassa sig till det ständigt föränderliga spelet. När jag började spela Döda Spire, Roguelite Deck Building är nu tillgänglig på Windows-datorer, jag antar att spelet kommer att följa samma typ av utveckling. Men efter 10 timmar lärde jag mig att behärska det Döda Spire inte komma genom att lära mig spelsystemet, utan genom att ta bort mina antaganden om hur allt fungerar.

I Döda Spire, Jag spelar som en av tre unika karaktärer, för att slåss genom slumpmässigt genererade kartor fyllda med strider, skattkistor och sammankomster som RPG. Strid liknar turn-baserad RPG, men istället för att välja attacker och trollformler från menyn, drar jag kort från en speciell uppsättning kort för varje karaktär. Dessa kort tillåter mig att attackera, försvara, kasta trollformler eller använda speciella förmågor. Varje karaktär har sin egen uppsättning kort, vilket gör deras spelstil mycket annorlunda.

I början av varje spel är allt jag har ett generiskt kort, fyllt med grundläggande attackkort, försvarskort och vissa färdigheter. Men varje gång jag besegra en fiende får jag möjligheten att lägga till ett av tre nya kort till min kortlek, som dras från en stor pool med möjliga kort tillgängliga för varje karaktär. Dessa kort kan låsa upp nya och specifika färdigheter, och låter mig bygga en mängd olika däckstilar med generiska kort som grund.

Jag trodde att jag förstod allt detta till en början; När allt kommer omkring är jag van vid att spela kortspel och roguelike. Men även efter några timmar förlorade jag hela tiden och gjorde inte mycket framsteg. Detta är ovanligt vid roguelit, och när jag har roligt känner jag fortfarande att jag måste tappa något, för jag kämpar mycket. Jag antar att varje klass har ett ganska enkelt tillvägagångssätt för att bygga däck: Ironclad som är som soldater är väldigt skadade kämpar, Tyst är en gift-strimlad jävel, och Disability är en robot som producerar magiska orbs. Men efter att ha upprepade gånger misslyckats visste jag att jag behövde ta en annan inställning.

Ett av de första misstagen jag gjorde var att lägga till för många kort på min kortlek. Eftersom det inte finns några begränsningar, fortsätter jag att lägga till kort som ser intressanta ut. Till exempel kan funktionshinder kasta fyra olika typer av bollar för att återuppliva sig själv. I min naiva fortsatte jag att ta kort för att lägga till alla fyra typer av kort till mig, och insåg inte att de verkligen inte blandade bra.

Kill Spire - en serie kort Med så många kort att välja mellan kan detta vara fantastiskt till en början. Mega Crit-spel

När jag går djupare in i spelet vill jag verkligen använda alla de nya korten jag får på vägen. Det visar sig att ju fler kort jag har, desto mindre troligt är det att jag drar mina kort som är viktigare. Detta är däckbyggnad 101, men det var lätt för mig att falla i denna dåliga vana när jag först började spela spel som detta. Efter att ha läst några riktlinjer från spelets första åtkomstfas tog jag några nya taktiker.

En av de viktigaste rekommendationerna – och motsatt – är att bli av med mitt grundläggande attackkort. Under hela spelet kunde jag springa över butiksägare längs ett av de många slumpmässiga spåren. Bland deras varor är alternativet att mata ut kort från ditt däck till ett pris. Ursprungligen antog jag att jag skulle använda detta för att bli av med de negativa korten jag fick slumpmässigt, eftersom de kunde skada mig när jag drog dem, eller bara värdelösa kort som tar upp värdefullt utrymme på min däck.

Vad jag snart fick veta var att jag kunde betala butiksinnehavaren för att radera Övrig “Negativt kort” – det vill säga mitt generiska attackkort. Även om detta är bra för tidigt spel, när det var mitt enda attackverktyg, så blev mina karaktärbaserade kort så småningom ett mer intressant och effektivt sätt att hantera skador. Snart tog de grundläggande attackkorten till slut utrymmet jag var tvungen att beställa för starkare och högre värde kort. Denna lilla förändring gjorde en stor skillnad för mig när jag kom längre in i spelet, där fienden slog hårdare. Om jag fortfarande litar på grundläggande attackkort är det inget sätt jag kan matcha deras styrka. Men om jag tar ut korten för att göra bättre, kan jag enkelt släppa dem.

Slay Spire - butikshållare som visar upp sina varor Butiksinnehavaren säljer kort, varor och möjligheten att utfärda kort. Mega Crit-spel

Jag lärde mig också att slåss mot mina förhoppningar för den typ av däck jag var tvungen att bygga. Nyckeln till spel som spelar däck är att bygga tematiska däck där varje kort kompletterar de andra korten. I kortspel som Magisk förening, detta är ganska lätt att göra, eftersom du gör all planering före spelet – inte på samma gång, som i Döda Spire. Eftersom jag fick en uppsättning slumpmässiga kort för att bygga ett däck från slutet av varje möte, kunde jag inte delta i att utföra vissa mål för däckframställning. Jag var tvungen att snabbt besluta om en långsiktig däckdesign baserat på vilka kort som var tillgängliga för mig efter striden. Vägen med Döda Spire är att tänka mer kreativt och proaktivt än mitt typiska kortspel.

Till exempel har min favoritdäck för användning med giftdragande bastarder ingenting att göra med dess förmåga att infektera fiender. Jag har ett roligare och framgångsrikt sätt att använda kort för att kalla ett obegränsat utbud av kastknivar. Min mest effektiva däck för funktionshinder, en magisk robot, har inte heller något att göra med hans medfödda talang. Det förlitar sig på flera fysiska attackkort vars styrka bygger sig upp när jag använder dem.

Kill Spire - välj ett av tre kort Kortet du väljer i början av spelet kan bestämma hela processen. Mega Crit-spel via Polygon

Roguelit-folk undervisar sina lektioner på sätt som ofta är förödande och Döda Spire ingen skillnad. Varje ny körning kan känna sig straffande och ibland orättvis. Det var först efter att jag fick lära mig att minska fett och producera motsatta däckidéer, jag började verkligen bli kär i spelet. Nu när jag har några knep i ärmen kan jag inte vänta med att experimentera med dem tills jag kan köra dem perfekt.

Döda Spire har granskats på en Windows-PC; nu tillgänglig kl Ångaoch en Nintendo Switch-version kommer i början av 2019. Du kan hitta ytterligare information om Polygons etikpolicy här.