Recension: I ‘Doctor Who: Lonely Assassins’ blinkade jag och det är över

Obs: I nästa ämne du kommer att läsa kommer du att lära dig om: Recension: I ‘Doctor Who: Lonely Assassins’ blinkade jag och det är över

En telefon med spel

I alla moderna Vilken läkare?, “Blink” är fortfarande ett av de mest ikoniska avsnitten, även 14 år senare. Som fan känner jag mig tvungen att köpa Doctor Who: Lonely AssassinEtt Hitta telefonstilsspelet som fungerar som en slags uppföljare ASAP. Tyvärr, det är ett väldigt kort spel som kräver mer innehåll.

Om du är en jätte Vilken läkare? fans, ni kommer inte bli helt besvikna Doctor Who: Lonely Assassin. Men du önskar nog att det var längre. Spelet är ett äventyr i stil med “hitta telefonen” som du kan gå med i – bra. Handlingen får dig att “leta efter en telefon” och besluta dig för att leka med den.

Om du bestämmer dig för att köpa $4-spel (på iOS och Android), låt mig ge dig ett jättetips som förvirrar många. Den första delen av spelet introducerar dig till en mönstrad upplåsningsskärm. Prova bara vad som helst, oroa dig inte för att ta reda på vad koden ska vara.

Efter tre misslyckade försök kommer “telefonen” att återställa sig själv och äventyret börjar. I Doctor Who: Lonely Assassin, du är precis den typ av person som doktorn (med röst av Jodie Whittaker) skulle vända sig till om hon inte fanns i närheten för att skydda jorden. Eller det är åtminstone antagandet.

Du förstår, efter att “telefonfabriken” återställt sig själv, hackade en medlem av United Intelligence Task Force (UNIT), Petronella Osgood (spelad av Ingrid Oliver), telefonen och försökte återställa den, dess dataåterställning. Hon var inte helt framgångsrik, men var tillräckligt för att återställa några av den tidigare ägarens senaste foton, textmeddelanden, e-postmeddelanden och webbhistorik.

Vem var den tidigare ägaren? Larry Nightingale (spelad av Finlay Robertson) i filmen “Blink”, en före detta Doctor and the Weeping Angels. När Osgood får reda på att du inte är Larry och doktorn “ordnade” så att du skulle hitta telefonen, börjar äventyret rätt.

Du kommer att tillbringa några nya timmar med att gräva igenom Larrys textmeddelanden, webbläsarhistorik, e-postmeddelanden och foton efter ledtrådar kring hans plötsliga försvinnande. Längs vägen kommer telefonen att bete sig konstigt som om något är emot dig; Du kommer att få mystiska samtal från okända enheter och till och med några videosamtal från personer som letar efter Larry.

Osgood dyker upp personligen här och där, men för det mesta kommer du att prata med henne via textmeddelande med förifyllda textpromptalternativ. De olika valen du kan göra i dessa chattar verkar inte riktigt påverka resultatet, även om vissa kanske kan påskynda berättelsen eller skicka dig intressanta spår om påskägg.

Du är en Vilken läkare? fläkt? Bra, för du kommer att få många små blinkningar från vissa Vilken läkare? filmavsnitt. Majoriteten av dem kommer från “Blink” av uppenbara skäl. Spelet fungerar som ett kärleksbrev till fans av Russel T. Davies-eran. Det är en välsignelse och en förbannelse. Å ena sidan är det roligt att fånga alla nickningar och rop, “Jag förstår den referensen!” Å andra sidan behandlar spelet dig som om du inte har någon kunskap om doktorn och förklarar dig begrepp som du helt och hållet kan förstå.

Vet du hur det är att se hur Bruce Waynes föräldrar eller Peter Parkers farbror dödas för att fullborda handlingen för elfte gången när han åldras? Du kommer att uppleva lite av det här. “Vem är doktorn?” du kommer att vara Osgood, vilket får henne att förklara all information du redan vet i verkligheten.

Men det är inte mitt största klagomål om spelet. Nej, det skulle vara längden. Jag slog det på en dag. Och då räknas inte de gånger jag tar regelbundna pauser eftersom jag har annat att göra. Allt som allt tog det mig nog tre timmar att komma till slutet av berättelsen. Och så vitt jag kan säga kan du inte förlora matchen. Det är antingen att jag briljerar och klurar ut varje pussel med lätthet OCH fattar alla rätt beslut vid första försöket.

En ängel gråter på en kyrkogård.

Pusslen är ganska enkla, och det är möjligt att även ett litet barn kommer att kunna lösa dem utan större svårighet. Det svåraste är när du måste rota igenom din telefon för att hitta korrupta data. Det kräver att du ser varje webbläsarfönster, varje textmeddelande, varje e-postmeddelande, varje e-postbilaga och varje foto. Så det är inte svårt; det är intetsägande.

Och tyvärr har spelet ingen omspelbarhet. Du kan spela om kapitel, men jag är inte säker på varför du skulle vilja det. Det finns ett valfritt minispel “hitta varje TARDIS-referens”, men jag provade det inte första gången jag spelade spelet. Vilket Nail Making-spel är gränssnittet för Vilken läkare?. När änglarna dök upp var de fortfarande lika läskiga som tidigare Ett ögonblick och jag hoppade mer än en gång. Det var ett nöje att se Osgood igen.

Så om du letar efter ett spel som du kommer att spela om och om igen under de närmaste veckorna, är det här inte spelet för dig. Men om man tänker efter Doctor Who: Lonely Assassin som ett enda avsnitt du kan komma in i är det inte så illa. Jag betalade mer för ett avsnitt av Vilken läkare? som gör mig mindre nöjd (jag tittar på dig, “Kärleken och odjuret.”

Men om du inte är en Vilken läkare? fans, ni borde hoppa över den här. Du kan förstå historien, men du kommer förmodligen inte att uppskatta historien fullt ut och den är superkort. Om du är en Vilken läkare? fläkt, då ska du nog köpa den. Så länge du är nöjd med ett spel är du klar på några timmar.

Du kan köpa Doctor Who: Lonely Assassin idag på iOS och Android.

Ladda ner på Apple App StoreLadda ner på Google Play