Recensioner – Catherine: Whole Body

Geniet bakom

Under det sista steget av att utveckla Persona 4 som känns igen, ett spel som kan göra denna serie mer än en spin-off från Shin Megami Tensei, Katsura Hashino och hela teamet från Atlus 2 Creative Production Department, gav de hjälp att arbeta för att komma igång med projektet verkligen nya som tilltalar en lite mogenare publik och samtidigt flyttar bort från den klassiska mekaniken i RPG: er för att ge plats för dem som har intressanta pussel, naturligtvis, för att bevara alla delar av förhållandssimuleringen. Således föddes konceptet Catherine, en titel som ursprungligen släpptes 2011 för PS3 och Xbox 360 som i februari i år har en uppgraderad version för Japan under namnet Catherine: Full Body och som äntligen har nått vårt territorium på PS4

Catherine, som ett videospel, är ett riktigt konstigt och mycket japanskt experiment, men på något sätt har hon hittat en passionerad nisch för fans på denna sida av världen. Troligtvis har detta att göra med genierna bakom skapelsen, för förutom att ha Hashino i produktionsavdelningen har vi också Shigenori Soejima, Persona-karaktärdesignern, och Shoji Meguro, samma sagakomponist. Atlus RPG. Vid den tiden ignorerade många det och nu står vi med Catherine: Full Body inför en ny möjlighet att gå igenom detta bisarra videospel som är ytlig, kan verka ganska dödlig och utan stor ambition, men tro mig när jag säger er att vi är inför mycket starka upplevelser i alla delar är det mycket komplicerat att släppa handen så fort du tar den.

Är det Catherine?

Innan jag fortsätter med att berätta mer om förändringar och nya saker som Catherine har: Hela kroppen om den ursprungliga versionen, tror jag att det är viktigt att beskriva dig kort hur det fungerar som ett videospel, eftersom vi som jag sa i början av denna recension är på produkten vilket är ganska konstigt vilket kan orsaka mycket tvivel. Om du kan njuta av det då, föreslår jag att du hoppar över den här delen och går vidare till nästa.

Är du fortfarande med mig? På ett mycket allmänt sätt kan jag säga att Catherine är ett pusselspel med många inslag av social simulering. I den spelar vi Vincent Brooks, en 32-årig man som är mitt i en personlig kris, både i sitt yrkesliv och i sin kärlek. Hans flickvän, Katherine – ja, Katherine med K – har lagt mycket press på äktenskapsproblem, problem som sätter vår huvudperson under mycket press. En dag, efter en natt med att dricka, kraschade han in i en mystisk tjej och innan han insåg det hade han en kamp med henne och var otrogen mot sin nuvarande partner, vilket fick honom att känna sig värre än han hade känt. .

Catherine: Full Body_20190907104323

Innan denna händelse hade Vincent en mystisk dröm där han var tvungen att klättra i en serie fallande balkar och naturligtvis få honom att känna sig i fara för döden. Nästa morgon fick han veta att en av hans bekanta hade hittats död i sin säng utan någon uppenbar anledning, så han började misstänka att något var fel. När de första dagarna äger rum i spelet börjar fler fall som tidigare dyka upp och rykten sprids om att förbannelsen föll på otrogna människor där de var tvungna att undkomma döden varje natt.

När det gäller strukturen som Catherine har som videospel, säger jag er att den är separerad i vad vi kan betrakta som två mycket markerade avsnitt. Den första är när vi är i drömvärlden. Här är vårt jobb att hjälpa Vincent fly från döden och var spelets kärnmekanik är. När jag sa till dig att vi stod framför ett pussel sa jag det för att i det här avsnittet måste du beskriva sättet att fly. Vår huvudperson kan flytta enskilda balkar för att bygga trappor att klättra. Vissa av dem har speciella egenskaper som att bryta om du står på den, tyngre eller har en fälla.

Att bekanta dig med nivålösningarna är lite konstigt och som i ett bra pussel måste du förstå väl i språket spelet uttrycker med sin mekanik för att gå framåt. Till exempel får dessa block inte överskrida de andra innan de faller. Genom att de rör vid hörnen med något fast, kommer de att behålla sin position. På samma sätt kan Vincent stanna på kanten för att röra sig och nå nya poäng. Det finns flera tekniker som lärs ut när du går framåt, för det är uppenbart att det blir svårare att veta hur man gör en väg. Detta är en mekaniker som kan verka enkel, men när du tar spelet förstår du varför det är så roligt och till och med beroendeframkallande.

Catherine: Full Body_20190905183752

Naturligtvis om du har spelat någons titel, kommer du att hålla med mig om att de flesta av dess charm förhindrar oss från att få oss att känna oss som en del av en grupp vänner som lever ett ganska vanligt liv i Japan. Catherine har samma DNA. När Vincent vaknar tillbringar han vanligtvis sin tid i en lokal bar med sina vänner. Här kan du umgås och verkligen se hur spelets historia utvecklas. Förutom att du kan prata och dricka har du en mobiltelefon som också fungerar för att interagera när du tar emot och svarar på e-post och meddelanden. Var försiktig, eftersom sättet du interagerar med någon ändrar den karmiska mätaren som i slutändan har en direkt inverkan på hur berättelsen beter sig.

Naturligtvis var Catherine’s manus skriven väldigt konstigt och oavsett hur kort ett samtal var, fanns det alltid något intressant för oss spelare, förutom att han kunde välja fraser för att komponera ett komplett meddelande, hade han en charm som var svår att förklara. Det är värt att nämna att varje åtgärd du gör i baren kommer att göra att tiden körs och därför tar historien sin egen kurs. Tid är viktig, men inte lika mycket som i Person. Jag vill också nämna att några av berättelserna berättas genom vacker anime-kinematik och är väldigt välgjorda, vilket säkert kommer att överraska dig för deras stora antal, eftersom vi verkligen talar om spel som inte överstiger 15 timmar.

Catherine: Full Body_20190905180724

Catherine har många aspekter och fördelar i vad som representerar kärnspelet och alla delar av de sociala interaktioner som jag pratar om. Det jag kan säga är att alla dessa delar fungerar perfekt och uppnår vad de ställer in, för förutom att vi har ett mycket solidt pussel har vi en mänsklig relationssimulator som är väldigt rolig och fungerar bra. Det är konstigt hur det ursprungliga och färska konceptet har landat på ett så subtilt sätt. Jag upprepar att detta interna Atlus-team har något speciellt som vi inte alltid behöver se i det.

Nyheter och förbättringar

Nu tror jag att du redan har en klarare uppfattning om vad Catherine är, jag tror att det här är en bra tid att berätta vad Catherine har: Hela kroppen, kom ihåg att vi pratar om någon slags bättre version eller remake it . 2011-titeln släpptes ursprungligen på PS3 och Xbox 360.

Det viktigaste tillskottet som Full Body förde till den upplevelse som Catherine representerade som videospel var Rins övergrepp som karaktär i berättelsen. Denna flicka representerar ett tredje kärleksförhållande för vår huvudperson – som om den fattiga Vincent behövde fler problem. Presentationen är mycket mystisk och sanningen är mycket mer involverad i berättelsen än som vissa människor kan föreställa sig. Det intressanta med denna karaktär är att hans förhållande till Vincent är ett helt annat sätt för hur det hände med Catherine och Katherine, som från första minuten gjorde dig intresserad av att veta mer om honom.

Catherine: Full Body_20190905170601

På grund av ovanstående utvidgades den filmiska presentationen av spelet också betydligt i Catherine: Full Body. Nu har vi 20 nya anime-stildelar som stöder hur denna berättelse presenteras, för att inte tala om de fem nya avslutningarna vi nu får tack vare Rin och naturligtvis kommer att öppnas enligt de beslut och dialogalternativ som vi väljer under äventyret.

Från det faktiska grafiska temat är att du inte kan se mycket skillnad med avseende på det ursprungliga spelet 2011. Naturligtvis kan vi nu njuta av det i original 1080p och uppskatta att en del av strukturerna är omarbetade för att se bättre på denna upplösning, men i verkligheten ser du praktiskt taget inte många förändringar. Animering hämmas när titeln körs i realtid och modellen är inte så detaljerad jämfört med nuvarande standarder, är saker som definitivt kommer att hoppa framför dig om du spelar den ursprungliga Catherine eller inte.

Catherine: Full Body_20190905153649

När det gäller förändringar i spelnivån säger jag er att Catherine: Full Body kommer med en ny svårighet som kallas Safety Mode, där inget spel överskrider tidsgränsen i pusselsektionen, som förresten, du kan hoppa med en knapptryckning , naturligtvis, om du bara vill uppleva berättelsen. Dessutom lades remix-läget till nivån, vilket förändrade sättet för den ursprungliga designen. Det sistnämnda tycker naturligtvis för dem som tyckte om Catherine då.

Mer än 500 steg – duplicera originalet – ändra effekterna av vissa artiklar, kan se när tekniker lärs av andra får, möjligheten att nu kunna rotera kameran för att se nivån där du befinner dig, och online kampläge för konkurrenskraftiga, ytterligare som du hittar i Catherine: Full Body.

Catherine: Full Body_20190905154012

Sanningen är att vi inte kan klaga på ytterligare innehåll. Jag tror att Rins rena angrepp som karaktär och naturligtvis Katarinas nya filmiska anime-stil: Full Body, gör det ganska intressant även för dem som spelar original. Naturligtvis skulle jag vilja ha en del med konst och musik, men inte allt kan erhållas. Jag vill också betona den vackra fysiska utgåvan av spelet. Både specialutgåvan och lanseringsutgåvan är riktiga smycken för de av oss som gillar att samla videospel på detta sätt.

Tillbedjan per definition

Recensioner - Catherine: Whole Body 1

Mitt råd bör inte styras av utseende. Catherine: Full Body är ett mycket solidt spel i var och en av dess delar och berättar ganska intensiva berättelser som berör komplicerade ämnen som alkoholism, otrohet och mer, något som inte ofta ses ofta i mitten. Naturligtvis, om du är Catherine-fan, är du mer än intresserad av att se alla de förändringar Rin medför i berättelsen. Om du aldrig har upplevt den här graden, kommer jag att säga er att det är rätt tid att göra det. Jag kan försäkra er att det kommer att vara mycket värdefullt.