Recensioner – Doraemon Story of Seasons

Fantastiskt videospel. Denna virtuella upplevelse tillåter oss att uppleva ofattbara äventyr, befria landet långt ifrån det onda, vi kan bli den legendariska hjälten vi verkligen vill, rädda prinsessan eller bara leva ett lugnt liv på en gård som elimineras från alla problem i det moderna samhället. Konstigt nog har jordbruksspeletgenren en ganska livlig nischspelare. Trots att dess historia går tillbaka till förra århundradet var det förrän för några år sedan som några simulatorer sprutade in nytt liv i dessa titlar.

Emellertid uppstår en fråga: hur man gör jobbet roligt? Inte bara servera några få växter. Det är livet. Från att ta hand om djur, överväga olika typer av frukt, grönsaker och deras derivat enligt säsongen, att balansera allt detta med extra aktiviteter, som att skapa relationer med andra karaktärer, tillgodose deras behov och få resurser för att få en bra livsstil. .

Om du letar efter ett episkt äventyr hittar du det inte. Med ett exempel på det gamla Harvest Moon-spelet finns det alltid ett tydligt mål, antingen att återställa kraften i en magisk enhet, eller att rädda folkets ekonomi. Det var åtminstone förut. Idag har vissa utvecklare något förändrat utvecklingsfilosofin och har valt att ge en upplevelse som, om spelaren önskar, aldrig kommer att sluta.

På så sätt kommer vi till Doraemon: Story Of Seasons, ett spel skapat av Marvelous som försöker erbjuda lite av dessa två filosofier. Även om det finns tydliga mål, som du måste uppnå för att avsluta berättelsen, bestämmer du när det kommer att hända. Men hjälper Doraemons egendom eller hindrar dess genomförande? Erbjuder denna leverans en anständig blandning av två utvecklingsmönster? Men framför allt, kan jag ägna hela mitt liv åt det här spelet? Ta reda på allt detta och mer i denna Atomix Review

Historia? Varför då?

Doraemon är ett vilda djur i Japan. De kanske inte tror det, men manga- och anime-serien älskas av japanska medborgare och har vuxit upp med sina lyssnare, eftersom det här är en generation. Så det låter inte konstigt att se någon form av samarbete mellan den här egenskapen och något liknande Story of Seasons, som också har en entusiastisk fansgrupp i regionen. Men även om övergången kanske är ganska intressant för vissa människor, kan de som inte riktigt gillar Doraemonkonsumenter kännas något främmande från berättelsen.

I början av spelet har Nobi och hans vänner uppdrag med ett sommarprojekt som innebär att ta hand om frön, som på grund av sin otur, visar sig vara en mystisk enhet som växer snabbt och flyttar barn och Doraemon in i det förflutna. Under processen är alla tekniska och magiska artefakter från robotkatter borta och nu måste de hitta ett snabbt och säkert sätt att återvända till sin historiska period.

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 1

På detta sätt når de en liten stad där mänskliga rättigheter fortfarande inte är lagliga och nästan alla barn tvingas utföra olika landsbygdsuppgifter. Snart gick Nobis vänner med på att arbeta utan någon form av betalning på olika platser, till exempel sjukhus och träverkstäder. Efter en lång introduktion kontrollerade vi Nobi och blev belastade med stora markområden, hus och uppgiften att missbruka den lokala ekonomin för att bli det viktigaste sättet att få vissa resurser för befolkningen.

Strukturen är enkel. Det finns ingen tidsgräns för att uppfylla huvudmålet, och förutom vissa interaktioner med Doraemon, finns det inget behov av att vara involverad i berättelsen alls. Men om du vill kan du göra det. Vid flera tillfällen kommer den sceniska scenen att inträffa utan föregående meddelande, vilket kommer att erbjuda dig en bit information för att få tillgivenhet från invånarna i staden, och därmed få dem att ge dig några Doraemon-verktyg, som behövs för att återvända till vår historiska period

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 2

Utöver detta kommer du att kunna ta reda på några detaljer om människorna i staden och deras förhållande till andra invånare, så länge du har en god vänskapsnivå med dem. Titeln skadar inte formen och den grundläggande berättelsen. Vilket i detta fall är bra. Du spelar inte Story of Seasons for history, utan för den lugn och avkoppling som den erbjuder och tillfredsställelsen med att göra ett bra jobb. Liksom många delar av spelet är historien långsam, och dess utveckling beror helt på dig. Så ta dig tid att utforska olika områden i staden, träffa invånare, skapa ett monopol på bönder och fokusera på att ha ett bra liv. Återvända hem och tillhandahålla läxor kan vänta.

Vilken trevlig överraskning

Ett element som förvånade mig var visuellt. Jag förväntade mig inte så mycket uppmärksamhet på detaljer och vacker konstnärlig stil. Varje säsong och typ av väder har sin egen belysning och karakteristiska element som alltid påminner dig om att du är i en liten stad. Från körsbärsblad som faller på våren till snöflingor på vintern. Men övergången mellan olika typer av väder är så plötslig att de kan göra mer än ett dyk.

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 3

Alla har små vita ramar som i kombination med konstnärlig stil verkar vara barnhistorier. På samma sätt påminner trädets placering och rörelse mig om många popup-böcker. Denna och mer detalj lyckades utan tvekan skapa en ganska imponerande skillnad i den här genren.

Karaktärdesign, som historien, är särskilt tilltalande för fans av anime och manga, men det betyder inte att de är fel, tvärtom. Både 3D-modeller och 2D-bilder har flera uttryck som effektivt förmedlar känslor av karaktärer i vissa situationer, även om detta betyder att de faller in i deras personligheter.

Fältljudspår

Ljudavdelningen är ett liknande fall. Bra produktionsnivåer återspeglas, men är nere på offentliga platser. Men något som gör mig ganska lycklig är att beroende på säsong kommer musikgenren på din gård att förändras, till exempel under sommaren kan du höra låtar som liknar bossa nova. Ljuddesign har också full uppmärksamhet på detaljer, vare sig ljudet av vatten när fisken närmar sig kroken eller från olika jordbruksprodukter som du samlar in.

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 4

Det enda som kommer att göra denna avdelning bättre är tystnad. Inte absolut eller som något som kan placeras och raderas på en meny, men som ett element där du helt enkelt kan höra ljudet av regn som faller. I allmänhet finns exceptionella kvalitetsseglingar överallt i visuella och ljudpresentationer. Ibland kan det vara väldigt enkelt, men allt fungerar enligt spelets stil.

Monopolisering av barnarbete

Spelets huvudmål är att få de olika föremål som Doraemon förlorade i början av spelet, att återvända till vår historiska period. Allt detta tar mycket tid och du har lyckats monopolisera nästan alla möjliga ekonomiska aspekter, inklusive jordbrukssektorn, såväl som fiske, gruvdrift och skogsbruk. Dessutom måste du få tillgivenhet från nästan alla invånare i staden.

De flesta spel i denna genre kan göra dina dagliga aktiviteter till ett hårt jobb. Vilket är meningsfullt, eftersom du driver en gård, för att få pengar och ha ett bra liv. Doraemon: Story of Seasons är en annan historia, eftersom upplevelsen inte är för stressande. Allt om denna jordbrukssimulator handlar om att gå i din egen takt, producera en mer avslappnad titel, som har en atmosfär som andra liknande upplevelser kanske inte har.

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 5

På samma sätt finns det flera aspekter som du måste tänka på varje dag. Från vilka grödor som är i enlighet med säsongen, vad kommer fördelarna med skörden att vara och hur lång tid tar det att växa, liksom tiden för att öppna vissa platser och befolkningens dagliga rutin. Varje föremål som du samlar har ett syfte, både grönsaker och frukt som du har sparat för att göra gourmeträtter, eller olika ingredienser som du får från gruvan för att förbättra din utrustning och ditt hem.

Ett element som kan bryta spelet för vissa människor är Nobis uthållighet. Nästan varje åtgärd förbrukar energi, som enligt min mening överlämnas snabbt. För att kompensera för detta finns det tre sätt att undvika trötthet. Den första är att köpa en uppgradering som permanent kommer att öka din kraftgräns. Den andra är att konsumera mat för att återställa den. Den tredje är en tupplur. Det här sista alternativet kan vara mycket användbart om du inte vill slösa tid på att vänta på att butiken ska öppna sin dörr eller se en viss karaktär någonstans, eftersom du väljer hur länge du ska sova.

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 6

Detta är ganska unikt, särskilt om din erfarenhet av den här genren är med äldre frakt, där när du är tom för energi och inte har tillgång till andra sätt med egenskaper som kan återställa uthållighet, är ditt enda val att sova tidigt och fortsätta ett mer dag. Här behöver du inte oroa dig för de sakerna. Du kan få Nobi att ta ett ögonblick för sig själv och återvinna sin energi.

Ett avslappnat steg åtföljt av ett antal hälsosamma helgdagar i Doraemon: Story of Seasons. Det finns vanligtvis fyra per säsong, som sträcker sig från enkla fester till tävlingar som involverar vissa produkter eller djur som skördas. Staden rör sig ständigt och det är kul att se att det tar tid att koppla av.

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 7

Eftersom gårdar ger den största mängden inkomst kan man tänka att det inte är vettigt att göra andra typer av aktiviteter, men detta händer inte. Varje sektor erbjuder fördelar utöver monetära. Som jag nämnde kan vissa objekt förbättra flera verktyg och behövs för att få ett bättre hem och för att bygga nya byggnader; medan andra hjälper till att skapa relationer mellan spelare och medborgare. Alla aktiviteter lyckades skapa en god balans i den dagliga rutinen.

Andra huset

Recensioner - Doraemon Story of Seasons 8

Doraemon: Story of Seasons är ett bra avkopplingsverktyg. Även om start är långsamt, efter att du anpassat dig till kontroll och mekanik, kommer du att ha framför dig erfarenhet som sällan beslutar att stoppa dig. Spelet är fullt av överraskningar och mysterier som kommer att ta tid att dechiffrera. Du kan enkelt tillbringa timmar i denna lilla stad och därmed skapa den bästa gården och bli vänner med alla invånare.

Det handlar mer om att skapa minnen och njuta av upplevelser, snarare än att rusa dag för dag så att du kan bygga din gård och få mer pengar så att du kan återinvestera och bli större och mer lönsam. Du har alla tillgängliga verktyg för att göra detta möjligt om du vill. Men för det mesta känns det som ett klokare jordbruksspel som lever i ögonblicket, snarare än att vara det bästa.