Recensioner: Grå iOS | Digital Escape

Jag är en fan av vackra bilder, så när det gäller trailers GRÅ av Nomada Studio lanserades för första gången 2018, jag avundas alla som kan spela den på plattformen efter eget val. Jag hoppas att den en dag kommer att nå en mobil enhet, men jag vet att plattformsspel inte alltid gör en bra övergång till pekskärmen och utvecklare kanske tror att det inte är värt att göra. Så när iOS-porten tillkännagavs för några veckor sedan, var jag glad och lite orolig för att kontrollerna kan förstöra upplevelsen.

GRÅ Börja med en ung kvinna som tappar sin röst. Alla färger flyter från världen och allt blir grått, vilket också är definitionen gråpå vissa språk är själva berättelsen ganska vag och öppen för tolkning, främst för att det inte finns några ord.

Men du kan härleda från scenen, liksom några GameCenter-prestationer, som handlar om förlust och smärta. Gris började resan för att läka och återställa färgen i sin värld. Därför namnges varje kapitel efter färgen, som läggs till som akvareller för att droppa på duken. Detta innebär att även om spelet har varit fantastiskt från början blir det vackrare med framsteg.

Jag kan verkligen inte göra rättvisa i spelet som försöker beskriva dess konstnärliga stil, så bara titta på skärmdumparna och GIF. Jag tror att de talar för sig själva. Och lägg till det mest imponerande soundtracket jag någonsin har hört i ett spel.

Detta spel är ett plattformspusselspel, som i de mest grundläggande termerna betyder att hoppa över luckorna och avsluta det som måste göras därefter. Du börjar bara med förmågan att röra sig och hoppa, men när du fortskrider läggs nya färdigheter till.

Lyckligtvis är kontrollen helt rörelsebaserad. Tryck var som helst på vänster sida av skärmen för att flytta och öppna den flytande joysticken som inte döljer något från åtgärden. Klicka var som helst på höger sida av skärmen för att hoppa. Så enkelt som det. Och om du tar bort fingret från skärmen försvinner användargränssnittet, så ingenting blockerar scenen.

Efter att ha spelat en del av det föregående spelet, vet jag att den första färdigheten du får är att bli en tung kub. Innan jag ens fick det märkte jag att när du glider ner finns det prickade linjer.

Sedan förutspådde jag att det skulle vara en signal att använda den förmågan. Och tydligen hade han rätt. Det känns väldigt intuitivt att glida ner, eftersom du använder den förmågan att lösa saker. Sedan kan du hoppa två gånger genom att peka på skärmen igen i luften. Återigen väldigt naturligt. Den sista skickligheten, som jag inte kommer att förstöra för dig, är svep.

Detta innebär att alla åtgärder kan utföras utan att titta på fingrarna eller oroa dig för var de landar på skärmen. Kom bara ihåg att svepa upp eller ner efter behov och när jag är intuitiv tycker jag att det är lättare än att spela med controller.

Och om det inte räcker för att visa att utvecklaren kämpar för att skapa en lämplig port, använder spelet iCloud-synkronisering så att du kan växla mellan din iPhone och iPad. Det har också det bästa sättet att spara iCloud, eftersom det ger dig kontroll över spelaren. Dina framsteg skickas automatiskt till molnet, men vid varje start frågas du om du vill ladda upp från molnet eller spara din lokala lagring. Många spel eliminerar det alternativet, och det betyder mycket att återställa det. Och eftersom de gestbaserade kontrollerna behöver du inte oroa dig för att knapparna är obekväma på den stora iPad-skärmen.

Det finns svarta staplar i toppen och botten, men jag kan inte skylla dem för det eftersom spelet inte är designat för iPad-dimensioner. Det är tydligt med varje liten detalj att detta inte bara är en billig hamn för att pressa extra pengar från en ny publik. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara mer perfekt för en mobil enhet om den var designad för plattformen från första dagen.

Spelet i sig är varierat och användbart. En del kan handla om att hoppa över plattformar mellan sandstormar, medan en annan har det framför en jättefågel. Det finns fjärilar som får dig att flyga i luften, golv kollapsar, vattniga träd där du kan simma och till och med vända tyngdkraften. Jag uppskattar hur tidigare färdigheter aldrig har glömts, men smart kombineras med nya. Detta spel uppmuntrar också utforskning. Varje kapitel är förgrenat i en annan riktning så att du kan leta efter stjärnor som låter dig låsa upp nästa område, och kanske till och med nya färdigheter. Det finns också valfria stjärnor som fungerar som samlingar och ger dig speciella prestationer om du hittar dem alla.

De är roliga att leta efter och vissa kan vara mycket svåra att komma med. Lyckligtvis kan du gå igenom alla kapitel efter att du har slutat spelet, så du behöver inte oroa dig för mycket om att hitta allt i din första körning. Jag missade några extra, men jag är glad av en anledning att återvända till spelet. Detta är en audiovisuell orgasm.

Kortfattat, GRÅ Det är ett mästerverk. Jag kan inte tänka på en anledning att inte spela det. Även om du tenderar att undvika plattformar och reflexbaserade spel kan du prova det. Ibland kämpar jag med det, men med strikta och lyhörda kontroller och smarta pusseldesigner känner jag aldrig för att ge upp.

Detta är ett spel som erbjuder utmaningar utan att vara sadistiska. Och för dem som vill ha mer är valfria samlingar ofta svårare att nå. GRÅ Detta är ett nöje för alla sinnen, ett av de sällsynta spelen, som kombinerar allt i ett paket. Och viktigast av allt är iOS-porten helt perfekt. Du känner inte detta. Ladda ner GRÅ och se hur detta är verket av sann kärlek.