Recensioner: RAD – En gnarly Rogelike som är besviken av prestanda och balansproblem

Granska RAD - Screenshot 5 of 5

Att bara komma till slutet av RAD betyder inte prestation, men det finns en liten mängd annat innehåll som får dig att spela i timmar. För det första finns det många tips att titta på, av vilka många har konfidentiella krav, och de bestiära mutationer, fiender och ständigt växande kunskapsuppgifter ber dig fylla i dem i sin helhet. Om det inte räcker, finns det också topplistor som visar dina prestationer i förhållande till dina vänner och resten av världen, och detta kompletteras av en global “dagskörning” som ger dig en chans att nå så långt du kan i en fast värld. För er som är mycket sårbara för de lockande knepen i roguelike-genren finns det mycket att komma tillbaka i tiotals timmar.

RAD visar en stil med neonsyrakonst som är väldigt snygg för att följa 80-talets estetik, men tyvärr är det inte tillåtet att helt lysa på en enkel hårdvaruskontakt. Att spela i dockat läge ser bra ut, men när du väl går in i bärbart läge börjar dynamisk upplösning att störa synligheten. Suddiga linjer och färger genomsyrar varandra, vilket gör en miljö som ibland gör det svårt att skilja var du, din fiende eller andra intressanta objekt är på skärmen.

Det kan inte spelas på något sätt, men det är långt ifrån idealiskt; vi känner att vi missade några hemligheter och tog några fler träffar än vi skulle göra om upplösningen var högre. Avvägningen härifrån är att prestandan hålls ganska stabil – dockad eller handhållen – vilket är viktigt för tunga titlar som detta där ett enda misstag kan kosta en timmes framsteg. Valde du att köpa detta på internet? Omkoppling eller på en rivaliserande plattform beror sannolikt på hur mycket du värdesätter förmågan att spela när du reser, men observera att den totala upplevelsen i handhållen läge är medioker. Om du kan, föreslår vi att du spelar detta på TV.