Recensioner: Varelser i brunnen

Jag gillar inte sand …

Det finns ett säkert sätt att få mig att uppmärksamma ditt kommande spel: bara säga att det är något jag gillar med flippboll. “Detta är metroidvania … med pinball!” Tänk på den fysiska utgåvan som köpts. “Hans Senran Kagura… med pinball! “Lägg till i min samling nu. “Hans Metroid… med pinball! “Jag skulle köpa en DS bara för att spela den. Jag har inte sett något i kombination med pinball som inte gör att jag genast börjar kasta pengar på skärmen, som barnen säger, så när Varelser i brunnen kastade som “flippboll med ett svärd”, den gick upp till toppen av den mest eftertraktade listan.

Det visar sig, lika intressant som den beskrivningen, det målar inte en korrekt bild av spelet. Det här är inte pinball med ett svärd, men Bryta ut med ett svärd. Och faktiskt kan det vara en bättre kombination.

Varelser i brunnen (PC, Switch (granskad), Xbox One)
Utvecklare: Studio Flight School
Utgivare: Studio Flight School
Släppt: 6 september 2019
MSRP: $ 14.99

Sitt staden Mirage vid foten av ett lugnt berg i en sandstorm. Tidigare hade den livliga lilla hamnen dött långsamt i årtionden på grund av en oändlig sandstorm. Människor i denna stad förutspådde att en storm skulle komma och planerade att bygga en stor maskin som skulle göra det möjligt för dem att kontrollera vädret och förhindra katastrof. Så på det berget byggde de sin motor; komplexa och olika faciliteter och många Android Bot-C-enheter för att underhålla den.

Men vad folk inte förväntar sig är att berget redan har sina invånare. Varelser, titulära varelser, som inte är vänliga nog för sina ansträngningar för att undvika denna väderkatastrof. Drivet av mörker förstörde odjuret Bot-C-enheter placerade i motorn, vilket gjorde att Mirage visnade och dör i mitten av denna robusta öken. Människor tappar hoppet. Arbetet med att återställa strömmen till maskinen fortsätter att hindras av varelsen. Den enda räddaren för människor i denna ensamma stad är den enda Bot-C-enheten som undviker varelsens vrede. Med en pinne i handen återvänder den andra androiden till maskinen för att andas liv i denna stad igen.

Den maskinen, uppenbarligen byggd av någon vars enda referenspunkt i livet är Yankees och Arkanoid, har åtta olika nivåer som är indelade i flera pusselrum som måste återuppbyggas av Bot-C-enheten. För att göra detta måste spelaren slå energibollen mot en serie moduler som tillhandahåller el. Varje pusselrum har sin egen mekanism för att ge spelare en boll av energi, antingen placera den som stilla som ett T-bollspel eller kasta den mot dig med dödlig noggrannhet. Att rensa alla moduler som behövs i ett rum ger mer än tillräckligt med el för att öppna dörren till nästa del av nivån, hela vägen tills du når “bosskampen” för scenen.

Allmänt spel från Varelser i brunnen mycket lysande. Bot-C-enheten har två verktyg som kan användas. En av dem är ett strejkverktyg, något som en basebollträ som används för att slå bollen. Det finns olika typer av strejkare som finns i spelet, inklusive stora krukor, blixtnedslag som implanterar bollar med statiska laddningar och axlar som delar bollar i mindre energikulor. Den andra är en laddningsanordning som används för att samla in eller fånga energikulor som studsar och fyller dem. Att använda dessa två verktyg tillsammans representerar en grundläggande vinnande strategi för Varelse: samla bollar med din laddare och attackera dem med vilken anfallare du har.

Blockbrytarmekaniken här är mycket tillfredsställande även om utmaningen aldrig riktigt strövar in i hjärnbustningsregionen. Pussel testar dina logikfärdigheter eller din hastighet och syftar med strejkare. Vissa pussel kan vara svåra att lösa utan rätt verktyg, och på så sätt, Varelser i brunnen har en Mega man vibe för det. Nivåerna på maskinen spelas inte i en specifik ordning. Du låser upp det första, sedan de två nästa, sedan de nästa fyra. Varje nivå innehåller verktyg som inte bara är användbara för att slutföra det steget utan kan vara en fördel i andra steg som du ännu inte har kommit över. Det behöver inte slå Crashman för att slå Flashman, men det uppmuntrar till experiment med de olika strejkarna och laddarna du samlar in.

Att försöka hålla alla bollar studsande i hela pusselrummet är en absolut glädje över att det är lätt att ignorera hur ofta pusselformeln upprepas. Det är vettigt ur ett världsbyggande perspektiv eftersom det är omöjligt att ha unika rum i alla dessa anläggningar. Men ser det som något som inte finns i den verkliga världen, det finns för många fyllmedel för min smak. Även om det bara är cirka fem timmar kan några av dessa onödiga rum skäras utan att skada den slutliga produkten.

Recensioner: Varelser i brunnen 1

Men åh, den fantastiska slutprodukten. När AAA-utvecklarna fortsätter det realistiska grafikarmsloppet är indiescenen redan i sin egen lilla “art race” för det vackraste spelet på marknaden. Titel gillar GRIS och Obra Dinns återkomst har satt nya riktmärken för konstriktning i media och svartinspirerade affischer Varelser i brunnen riskerar hans anspråk som den vackraste delen av programmeringen som finns tillgänglig. Varje nivå i maskinen utstrålar en stil med en färgpalett som ger upphov till psykedelia på 70-talet samtidigt som de hyllar spelet som verkligen inspirerar skapandet. Kanske är det den näst sista nivån som jag spelade, men North Star Conduit från Varelse ge mig en stark nivå-9 Legenden om Zelda vibration. Medföljande den spännande konstriktningen är ett dämpat ljudspår som ger en kortfattad känsla till varje plats du besöker.

Förutom bristen på variation i pusseldesign, det enda andra problemet jag har Varelser i brunnen svårigheterna och hur man ska hantera döden. Ja, du kan “dö” i det här spelet. Du har en energimätare och om du tar för mycket skador från energistrålen, lydig ton eller lysande orange boll som gör det rakt till din Bot-C, kommer varelsen att ta din lilla android och kasta den ur brunnen på kanten av Mirage. Därifrån måste du ladda din energi i energipoolen och sedan återgå till det pusselrum som slår dig. Lyckligtvis behöver du inte lösa pusslet som du har löst.

Liksom liknande utrymmen i hela maskinen förstår jag varför detta designval gjordes. Varelsen gjorde narr av Bot-C under vägen och retade att han så småningom skulle ge upp. Varje gång du beseglas av ett pussel – eller mer troligt i en av “boss-slagsmål” – slår du tillbaka i det och bevisar att varelsen är fel. Detta är en kraftfull skildring av Bot-C: s aldrig ge upp attityd som kan förvandlas till en olägenhet om du befinner dig fast i ett pussel som fortsätter att slå dig. Första gången det misslyckades, var detta ett pinsamt sätt, en möjlighet för mig att reflektera över hur jag gjorde det. Ungefär femte gången ett pussel har varit det bästa för mig, bad jag om ett snabbstartalternativ.

Recensioner: Varelser i brunnen 2

De flesta nivåer och pussel borde inte ge spelare mycket problem när de dör. Men en stridande chef, som är en serie med tre till sex pussel som du måste lösa i en sekvens eftersom varelsen gör vad som kan stoppa dig, kan ge smärta. Från min erfarenhet visade sig dessa två slagsmål vara ganska besvärliga och resulterade i många resor till brunnen. Problemet är att dessa nivåer inte är i slutet av spelet där du skulle tro att den svåraste utmaningen skulle ligga. En av dem är, men den andra är faktiskt den andra nivån som jag spelar och producerar upplevelser som inte känns som om de har någon form av svårighetskurva. Andra spelare kanske inte möter samma svårigheter som jag stött på i detta pussel – i själva verket kanske de kämpar med pussel som jag mer eller mindre vandrar igenom – men har svårt att toppa och sedan verkligen kratrar så tidigt i spelet får mig att fråga om den andra etappen inte borde närma sig slutet.

Flight School Studio har skapat en extraordinär värld att utforska Varelser i brunnen. Extremt intressanta konstdirektiv som förför spelare till ett unikt pusselspel som känns mycket som en historielektion på själva mediet. Den kombinerar idéer och koncept som finns i hela spelet till en dynamisk upplevelse med den minnesvärda antagonisten som tittar på varje rörelse. Jag gillar det verkligen, men jag inser att det finns utrymme för förbättringar. Med lite mer variation i design och väljusterade svårighetskurvor, kunde det ha varit lämpligt för gamla dagar.

(Den här recensionen är baserad på spelhandeln som tillhandahålls av utgivaren.)

Recensioner: Varelser i brunnen 3

Du är ute. Logga in | Lista