Resa till Savage Planet Review

Resan till Savage Planet förstår glädjen med att skanna saker. Det får mig att undra varför varje spel inte har den typen av system – att upptäcka vanor hos oväntade varelser i en modig ny värld är alltid intressant.

Det visade sig först i det ursprungliga området, där jag blev introducerad till en svullna ugglarter. Jag tyckte att de var söta men helt lydiga – min huvudtankeprocess var tills jag slog alfa och det brände precis framför mig, strippade mig från köttpåsen och sprider de insamlade resurserna i vinden. Det var många tillfällen som det under mina sju timmar att spela.

Animationsteamet förtjänar mycket beröm för att väcka världen till liv. Små uggeldinoser strövar bland högar med mat och abborre i förpackningar – jag svär att jag inte kommer att döda dem om jag inte är medveten om den haptiska spänningen av en kraftslag, det första sättet som Savage Planet låter dig interagera med världen.

Så småningom fick du ett vapen, men det var helt viktlöst och hade ingen chock överhuvudtaget – den enkla kraften i den oväderliga resan till Savage Planet Journey under hela äventyret som en av dess bästa funktioner, fick mig att skicka berusade utlänningar som flyger och förvandlade de förblir en klibbig massa användbara resurser.

Relaterat: The Walking Dead – Saints and Sinners

På väg tillbaka från min roliga dans med döden upptäckte jag en av de bättre speldetaljerna. Du kan skanna ditt eget lik och begrava det och göra det till en numrerad monolit som påminner dig varje gång du gör ett stort misstag – det är en lysande tur. På samma sätt är anslagstavlan på ditt skadade rymdskepp fylld med vykort beroende på var du var, när du frustrerat letade efter en väg hem från denna okända och fientliga miljö.

För att ge dig den magra är detta ett äventyrsspel med öppen värld med flera metroidvania-element. Denna karta är relativt liten men döljer en hemlighet som du behöver veta senare efter att du fått och lära dig om förbättringar. Du får detta från sidojakterna och ingredienserna som du får genom att eliminera de särdragen hos utlänningar som gömmer sig i grottor, träsk och himmel svamp som är spridda över hela världen.

Utjämningen uppnås genom att hitta och ta in “Orange Goos”, av vilka hundra är spridda runt spelkarta. Det är inte viktigt att du hittar dem alla för att slutföra spelet, du behöver bara vissa godtyckliga förbättringar för att tränga in i nya områden – en av de kompromisser som utforskningen har gjort för att driva dig genom hubbvärlden.

Varje område har dumma namn och konstiga djur som du normalt möter när du rör dig, förbättrar utrustningen och katalogiserar flora och fauna. Varelse- och växtdesign är ofta intressant – en av mina favoriter är Bombodoros, en högväxt växt som tappar stora tomater på huvudet om du inte går förbi dem.

Relaterat: Kommande PS4-spel

Res till Planet Savage

Många av samma djur återanvänds i olika områden, men det kan finnas olika typer av varelser beroende på var du hittar dem, till exempel de zombifierade eller pansrade versionerna av svullna ugglor som ber dig att kasta sura växter på dem för att göra dem sårbara, bland dem. andra saker. Detta är relaterat till ett av dina huvudmål – du kommer att få i uppdrag att stabilisera några av de ursprungliga bitarna som du hittar för att göra dem till utrustningar för att fortsätta.

Det är en leksak med en smart idé att låta dig leka med världens gränser genom att ge dig en gungplattform som kan kastas, men jag tror inte att Journey to the Savage Planet tar hänsyn till det faktum att det här helt annat än förstör spelet – med lite fart som är hjärta- Hjärtan Det finns många sätt att övervinna några pussel senare, men när fienden slutar svara och jag inte kan fortsätta söka, inser jag att spelet inte kan förklara vad jag har gjort – vilket är pinsamt.

En mer holistisk inställning till den öppna världen av sandlådor kommer att driva detta spel till att vara mindre linjärt, mer ambitiöst och värt din tid. Jag är säker på att sprinters kommer att ha kul att slutföra den här på mindre än tio minuter.

Journey To the Savage Planet erbjuder en feedback-loop som vi har sett många gånger tidigare, men naturligtvis är den oskadad och behöver inte fixas. Att vandra runt på kartan, låsa upp ny rörelseteknologi och håna goo för att förbättra utrustningen är ganska roligt, även om den obetydliga undersökningen som jag har gjort under första halvåret äntligen får mig att falla och får mig att vilja göra rubriker.

När vi talar om historier, är humorn i Journey to the Savage Planet baserad på odödlighet och erbjuder ett arrogant (ofta ironiskt) antiföretagssystem som är banbrytande och sålt av Borderlands – det är en hög med flera hemlösa anteckningar i The Outer Worlds nyligen. Ordlista över kapitalistiska skämtvillkor. Det här är ett slags genialt tillvägagångssätt i Oddworld-spelet i slutet av 90-talet, men nu ger det samma känsla som att smutta apelsinjuice efter att du bara borstat tänderna. “Eftersom kapitalismen” är ett äkta skämt, tro det eller inte. Det finns några goda skratt – manus kan fungera när de inte bluffar, skrattar bara hur många av dessa pusselspel är, som känns som en enorm, egen besittning.

Relaterat: Tsushimas spöke

Res till Planet Savage

Med tanke på att detta var ett spel i öppen värld och ett gemensamt spel vid den tiden, tog det rätt beslut genom att inte lägga den för tjock med berättelsen (stirrade på dig, National Anthem) men naturligtvis kan det använda några samtalstunder. Det finns inga NPC: er att prata med, så du lämnar på grund av barmhärtigheten med din AI-motor som träffar eller missar gagpartner och annonser och överföringar från ditt skepps dator – om du håller den i sikte.

Efter att du kommit igenom de tre världsnaven i Savage Planet, vänder spelet sin historia under den senaste halvtimen och ger en “åtal” som är värdig att avdunma rymdkolonisering och kapitalism genom de fysiska manifestationerna av girighet – jag vet inte varför jag avstår från att förstöra det, men kommer ihåg vad vad du blir ombedd att göra under hela spelet, det här är nästan lika platt som en Coke-vecka.

Lekningssystemet är ganska konstigt – fienden återvänder så länge du inte ser det, och det finns många föremål som kan fyllas på för att se till att svårigheten aldrig spikas för högt, vilket kan hända en dag.

Ett sorgligt vapen, utan feedback eller vibrationer och smidiga fiender att skjuta, verkligen tröttande att försöka döda varelser som flytande maneter och Pikamander, som har en liten hitlåda på sin öppna svans. Jag är säker på att det kan vara enklare med en mus och tangentbord men även med den automatiska inriktningen och konsolstyrenheten till hands kommer du att undra varför någon inte visar hur tråkiga vapnen är.

Relaterat: Yakuza 7

Res till Planet Savage

Mycket plattform är tillfredsställande, men de pussel som kräver uppgradering kan mest spelas om du vet var du ska lägga bouncy gelén. Efter några få delar blir uppdraget oskarpt – alla nya områden som inte behöver vara svåra att utforska, en svampkulahandske för att nå en ny monolit med kristaller, där du placerar en spruta eller borrar så att du kan stödja den uppgraderade juicen slumpmässig. Jag utforskade mycket och slutförde många sidouppgifter, men ändå var jag tvungen att kämpa mot instinkterna för att springa förbi alla fiender för att nå min destination när spelet fortsatte.

Utan lite svårighet, vad är poängen med att vara involverad? Lyckligtvis delar stridschefen varje del av spelet väl och ber dig överväga vad du har lärt dig att besegra dem, så det finns en liten chans att döda. Dessa betraktas som produktionsvärden i de flesta lustiga spel.

Med tanke på att det har ett Dark Soul-stilåtervinningssystem (som ofta går sönder och kan få ditt kit utanför gränserna) är jag förvirrad över varför de inte gick långt och gjorde striden ganska utmanande. Kanske var det så att de kunde nå så bred publik som möjligt utan frustration, men jag hade problem att tänka på den unika försäljningsplatsen för ett spel som var så löjligt och lätt.

Relaterat: Allt vi vet om PS5

Res till Planet Savage

Jag vet inte vad som gör att Journey to the Savage Planet sticker ut på en marknad fylld av spel med öppen värld. Detta arrangemang är inte något nytt och känns som slitet under det senaste året. Kooperationen i sig är ganska lätt att bilda men är full av konstiga beslut. Dina framsteg spårar inte mellan spel, inte ens till uppdrag, men du kan fullfölja uppdrag och skapa utrustning för din partner om du vill. Detta är ett konstigt arrangemang som förstör det potentiella uppspelningsvärdet.

Det vore trevligt att dyka in i mina vänner spel med några fler förbättringar för att hjälpa dem med en chef eller ett nytt område, men igen, när svårigheterna är borta, känns min närvaro i deras värld meningslös. Att plattforma är ganska roligt och feedbackslingan fungerar, så till en prisbar punkt, om du vill att något i en dumma ska spelas som bakgrund för att jaga samtal, så naturligtvis, men mer än så … kanske inte värt de sju till tio timmarna för att lös det.

Inlägget Journey to the Savage Planet Review först visades i Trusted Reviews.