Retro recension: Badland

Retro recension: Badland 2

badland kanske inte det äldsta spelet i App Store, men det är definitivt ett av de bästa. Detta spel släpptes ursprungligen 2013 för Android- och iOS-plattformarna. Framgången ledde till att Badland blev Apples iPad-spel i år 2013 och har sedan dess släppts på andra plattformar, som konsoler och datorer.

Det här spelet var fantastiskt vid den tiden. Nu kan det till och med ignoreras på grund av uppföljaren själv och Brawl-spelet som inte har mycket gemensamt med den ursprungliga titeln. Så om du inte har spelat det här spelet och du tror att om det fortfarande är möjligt att köpa det är jag här för att hjälpa när vi granskar Badland för iPhone och iPad retro.

Badland – Ha kul med kloner

Retro recension: Badland 3

Badland är ett äventyrsspel vid sidan utvecklat av Frogmind Games. Du kontrollerar klonerna, svarta runda varelser som kan flyta i den vackra skogen där de bor. Men något är fel med skogen och det är ditt jobb att komma igenom en hel del hinder, maskiner och pigga föremål för att ta reda på vad problemet är. Spelet fokuserar dock inte på detaljerade berättelser. Det handlar om att ge dig en fantastisk sidrullningsupplevelse, annorlunda än vad du normalt spelar på en mobiltelefon.

Och vilken erfarenhet får du från det här spelet. Lätt att spela, du behöver bara använda ett finger för att flytta din klon genom nivån. Du hittar många hinder längs vägen. Vissa kan döda din klon, och andra kommer bara att sakta ner dig så att en rörlig skärm dödar den.

Du kommer inte att vara ensam, eftersom du kan klona din klon. Det finns många förbättringar som hjälper dig på varje nivå. Varje power-up ger dig unika förmågor. Du kommer att leka fler kloner, du kommer att hålla fast eller skaka, bli stor eller liten, förr eller senare. Du får idén. Vissa krävs för att besegra vissa delar av nivån, medan andra är mer frivilliga men de kommer att göra det lättare för dig.

Erfarenhet – uppslukande

Retro recension: Badland 4

Detta spel har mycket att erbjuda inom musik- och grafikavdelningen. Ljud och bilder är inte gamla. Detta spel ser ut och känns lika bra som tidigare. Om du använder hörlurar kommer du att känna att du befinner dig i en skog full av ljusa färger och unika varelser.

Gameplay, å andra sidan, är inte lika unikt. Som jag nämnde tidigare är det lätt att plocka upp och spela. Du kommer att leda din klon genom nivåer med hjälp av fingret och fysikspelet för att gå upp eller ner för att undvika hinder. Fysiken är bra, men ibland hjälper eller påverkar du dig utan uppenbar anledning.

Ibland vill du ha mer kontroll över dina kloner eftersom vissa dödsfall lätt kan undvikas om du kan gå åt vänster eller höger. Men detta är en av spelets utmaningar. Dessutom är det mycket förlåtande eftersom det ger dig en kontrollpunkt efter nästan varje avsnitt på nivån. Så om du upplever en frustrerande död på den hårda sidan, är chansen stor att du inte tappar mycket framsteg.

Spelläge

Retro recension: Badland 5

Badland har mer än 200 nivåer i kampanjer med en spelare. Men om du har slagit dem alla, eller om du vill prova något annat, finns det andra lägen för dig att välja mellan. Det finns co-op-lägen, kontra läge, du kan skapa nivåer, spela nivåer gjorda av andra, inklusive nivåer på en vecka för enstaka spelare och kontra lägen. Kombinera detta med 621 uppdrag och 79 medaljer som du kan fullfölja och resultatet är mycket spel under mycket tid.

Slutsats

Badland är en fantastisk upplevelse som gör att du vill ha mer. Även om vissa nivåer kan döda dig utan anledning, kommer det bara att göra att du vill spela tills du lyckas. Detta är ett spel som du måste spela idag, även om du har spelat det tidigare. Oavsett om du letar efter ett avslappnat spel eller ett spel med många nivåer att spela kommer Badland inte att svika dig.

badland tillgängligt i App Store för $ 0,99. Om du har spelat det här spelet tidigare och vill ha något nytt, eller vill börja med det senaste Badland, kan du prova uppföljaren Badland 2 för också $ 0,99.