Sacred Games 2 Review: Indiens första Netflix-serie mer reflekterande och brådskande när den återställs

Efter sin debut förra året vann Sacred Games stöd av de flesta indiska tittare, som tror att de äntligen fick en lokal originalserie som försökte följa fotspåren från den prestigefyllda TV-eran som har lett till en ny era av gyllene tv i USA. (Det måste finnas några misstag, som vi har dokumenterat tidigare.) Trots att den globala framgången kan diskuteras eftersom Netflix rankningsavdelning inte har en öppen dörrpolitik, är Sacred Games helt klart ett fenomen i Indien. I sin tur innebär det att det finns ett större tryck på skådespelarna och besättningen att ge showen återkomst, med Sacred Games säsong 2 som kommer ut vid midnatt på torsdag.

I de tre första avsnitten – det är vad Netflix gav tillgång till kritik – från Sacred Games 2, är det tydligt att det inte är något problem att stimulera fram och tillbaka. Det stöds delvis av det faktum att det finns färre dagar för inspektör Sartaj Singh (Saif Ali Khan) att motverka en kärnkraftsattack i horisonten. (Fyra dagar går under de tre avsnitten som öppnas.) Netflix-serien flyttar sig snabbt från en scen till en annan, men vet också när man ska andas och dröja lite. Det är när interaktioner mellan karaktärer spelar in, och det finns några roliga i säsong 2, tack vare nya och återkommande karaktärer. Och det gör det också lätt att växla mellan flashbacks och nutiden genom att väva ihop en tråd.

Berättande delades evenemanget. Å ena sidan var han villig att ge plats för att utforska Sartajs skuld över döden av sin vän och kollega konstabel Katekar (Jitendra Joshi) under den första säsongen, och den inverkan det hade på andra Katekar-familjemedlemmar. Några av dem berör korlektorer och hinduisk nationalism kort, uppdaterar boken Vikram Chandra och gör Sacred Games mer relevant för nuet. Samtidigt vänder berättelsen om Ganesh Gaitonde (Nawazuddin Siddiqui) rattet i inledningsepisoden. Naturligtvis är det fortfarande tittat på då och då, men det känns som en upprepning från början av bågen från första säsongen. Det är nästan som om Gaitonde-spåret har fastnat så att Sartaj-spåret kan komma ihåg.

För vad det är värt, det finns lite spänning som kan hittas längs vägen – utöver konversationen som nämns ovan – med Sacred Games som en meta i början av säsong 2. Det finns en genomgripande rekreation av några minnesvärda säsong 1-ögonblick, som fungerar på två olika nivåer. annorlunda. Det här är en tydlig tång-i-kind-åtgärd och tar också Bollywood-banden med undervärlden i Mumbai. Intressant nog låter denna självreferensstrategi annorlunda i samband med säsong 2 som slutar Gaitonde-historien i bokens slutförande, vilket avslöjades av skaparna av Sacred Games. Ser ut som ett sätt att bära hela cirkeln på hans båge, antydde starkt att Siddiqui kanske inte skulle ha någon roll att spela om det fanns en tredje säsong, vilket Netflix definitivt skulle vilja få showens popularitet.

Sacred Games 2 börjar ganska mycket där vi slutade, med Sartaj & Co. började utreda fallna skydd och deras innehåll: Trivedi som var död (Chittaranjan Tripathi). Kärnplottet är kopplat till Hizbuddin, en fiktiv terrordräkt som har länkar till en Shahid Khan (Ranvir Shorey) – upprepade gånger omnämnda men inte sett i början av säsong 2 – som tros ligga bakom allt, från Bombay-bombningen 1993 till 1999 Piracy of Kandahar, per inspektör Majid Ali Khan (Aamir Bashir). Som en del av det nya utredningsteamet avgår sedan Sartaj och Majid för att hitta Shahid Khan, medan den förra gräver Guruji (Pankaj Tripathi), en andlig lärare som Gaitonde refererar till som “den tredje fadern”.

Det involverar Gurujis långvariga följare, Batya Abelman (Kalki Koechlin), som övervakar Mumbai ashram, och är en av flera nya kvinnliga karaktärer i Sacred Games säsong 2. Det finns en mycket större roll – åtminstone i de första avsnitten – för RAW-agenter, Kusum Devi Yadav (Amruta Subhash), den könsrelaterade karaktären i denna bok. I början av säsong 2 kontaktades Gaitonde av Trivedi och Yadav för att arbeta för dem i Mombasa, Kenya. Naturligtvis vägrade han erbjudandet eftersom det bara var en sak i hans sinne: att återvända hem och hämnas på Suleiman Isa (Saurabh Sachdeva), som nästan fick honom dödad i fängelse, med Gaitonde som knappt kunde fly med sitt liv.

Men många saker har förändrats drastiskt. I Bombay knakade polisen på gäng efter upploppen 1992-93, medan Isa klättrade uppför trapporna efter att ha flyttat basen till Dubai. (Parallellt med Dawood Ibrahim, som karaktären bygger på, fortsätter.) Gaitonde är sparsam och hjälplös, och utan några kort kvar att spela accepterar han Yadavs erbjudande om att bli en statlig bonde. Att arbeta för honom betyder att lyssna och kompromissa, vilket i slutändan förstör Gaitondes ande. Så det är inte förvånande att en man som inte tror på Gud vänder sig till en lärare – med Trivedis insisterande – inte har de svar och kontroll som han letar efter.

När man bygger Gurujis introduktioner från alla sidor indikerar Sacred Games 2 också glatt bokstavlig potential – men för nu, metaforiskt – kastas kärnmoln på alla genom att ge Tripathi-linjer som “Radioaktiv tid.” Med att Tripathi har fått en större närvaro under andra säsongen kan huvudförfattarna Varun Grover och hans nya författarlag Dhruv Narang (Gormint), Nihit Bhave (Hey Prabhu!) Och Pooja Tolani – utöka den hinduiska mytologiska synvinkeln på historien. Sacred Games 2 drev också andra världar genom att inkludera en serie drömmar i de tre första avsnitten, vilket gjorde att karaktärernas djupaste rädsla och bekymmer kunde dyka upp.

Pankaj Tripathi som Guruji i Sacred Games 2
Fotokredit: Zishaan A. Latif / Netflix

Det hjälper till att undvika exponering, även om det inte alltid är effektivt någon annanstans. Lyckligtvis gör dynamiken mellan skådespelarna – och svar som är laddade med ord mellan karaktärerna – det lätt att se. Det är särskilt sant för samtal mellan Gaitonde och Yadav, och Gaitonde och Jojo Mascarenhas (Surveys Chawla), älskarinna till “talangschef” som dödades under öppningsstunderna av säsong 1 men hade en mycket större närvaro under säsong 2. Båda kvinnorna var inte rädda för Gaitonde, som bidragit mycket till dynamiken. Och det görs ännu mer intressant genom att antyda mörkret i varje värld, vare sig det förflutna djävulen eller otur på hörnet.

Utöver det vilar mycket humor i Sacred Games säsong 2 på berättelsen om Gaitonde (allvitande), som hände under säsong 1. Det finns en sällsynt vy på andra sidan skärmen i säsong 2, vilket ger oss en glimt av hur Gaitondes män uppförde sig och reagerade mot chefens brott när han inte är i närheten. Och det finns en liten extra komedie som kommer från naiviteten hos droghandlare med babyer som Gaitonde förvandlas till en medbrottsling.

På filmskapande sida är det mest intressanta i början att ta en slående minut som är en del av jaktsekvensen och innebär att gå upp i en fyra våningar. Men samtidigt gjorde Sacred Games 2 också flera faktiska, logiska och kontinuitetsfel. Medan de flesta av dem är små och förlåtbara – att hoppa runt i flera år felaktigt, döda mindre karaktärer och flytta möbler – är den största och dumaste av de andra Sartaj själv. I intervjun avslöjade Khan att han tappade vikt för att upprepa sin roll i säsong 2, vilket alls inte gav mening från berättelsens synvinkel. Serien tog exakt var vi lämnade den, så när tappade Sartaj all denna vikt?

Det kommer inte att vara ett problem om säsongen är intressant och övergripande användbar, men det är inte något vi kan säga med säkerhet med tanke på att Netflix bara ger oss tillgång till mindre än hälften. (Det finns åtta avsnitt totalt.) Det är som att döma en film två och en halv timme under den första timmen. Netflix vill inte låta kritiker se säsongen full av nyfikenhet och känna påminnelse LeilaSäsongens första och andra delar är polära motsatta. Det är osannolikt att Sacred Games 2 kommer att dela detta öde, men det är omöjligt att säga hur bra det kommer att betala för den historia som drivs, inklusive taggiga som de som involverar Katekar-familjen. Vänster med det om och men, vi kommer att titta närmare när alla avsnitt är tillgängliga.

Sacred Games 2 kommer ut den 15 augusti klockan 12 på IST på Netflix i Indien.