Samsung Galaxy A50s recension: A50, men med en bättre kamera!

Betyg:

Under vad som kan kallas en renässans av moderna mellanklassenheter har Samsung hållit fast på marknaden, och till stor del tack vare en nyckelfaktor, anpassningsförmåga. En oändlig fas av kontinuerlig tillväxt är det som skiljer Samsung från alla märken där ute. De har segrar och nederlag, men de fortsätter. De är inte alltid de första att implementera ny teknik, men när de gör det vet du att det fungerar bättre, möjligen på sätt som du inte hade föreställt dig.

Varumärket har nu förnyat sitt mellanklasssortiment med nya varianter av telefonen inklusive Galaxy A50. Den nya varianten, den vi har för granskning idag, heter Galaxy A50s. Även om inte mycket har förändrats från den bra A50, som inte ens är gammal nog för en uppgradering ännu, betyder viktiga uppgraderingar som 48MP-kameran och nyare processor till enheten att varumärket fortfarande kan vara relaterat till segmentet.

Vi utvärderar den uppgraderade enheten för att se om telefonen fortfarande kan konkurrera med de andra monster som har dykt upp i mellansegmentet på sistone.

Design och konstruktion

Galaxy A50s design är exakt densamma som den äldre Galaxy A50. Ström- och volymknapparna finns kvar till höger medan SIM-facket är till vänster. Botten har fortfarande 3,5 mm-uttaget, USB-C-porten, primärmikrofonen och högtalargallren i rätt positioner, medan toppen är identiskt placerad för den sekundära brusreducerande mikrofonen. Även den 6,4-tums Super AMOLED-skärmen som den som används på A50. Trekameraarrangemanget på baksidan är också placerat i samma position.

Samsung Galaxy A50sSamsung Galaxy A50s

Så vad är skillnaden? Tja, den enda förändringen som är synlig för ögat är den nya geometriska finishen på baksidan, vilket är något många märken har gjort på sistone. Andra förändringar nämns och vi kommer att prata om dem senare. Bristen på märkbar variation i form och element är inte nödvändigtvis en dålig sak. A50s har fortfarande en enkel minimalistisk design och solid byggkvalitet från A50 med en ny geometrisk design på baksidan. Om inget är fel, varför ändra det?

Skärm

En av fördelarna med skärmen på Samsung A50, liksom de flesta av Samsungs mellanklassare, är att skärmen är levande, och A50s använder också samma 6,4-tums 1080×2340 pixlar Super AMOLED-skärm. Med 403ppi är det ingen dålig skärm alls. Färgerna är livfulla, ljusstyrkan är bra utomhus och texten är skarp. Tack vare AMOLED-panelen får du också djupa svärta och fantastiska övergripande betraktningsvinklar. Det finns ett daggdropshår upptill för den främre kameran.

Samsung Galaxy A50s

Samsung Galaxy A50s

Skärmens botten har en optisk fingeravtryckssensor som fungerar bra. Det är exakt men något långsammare än fingeravtryckssensorerna vi har använt i segmentet. Det är inte en deal breaker men ja, det kan vara snabbare.

programvara

A50s körs på Samsungs One UI ovanpå Android 9.0 Pie. Även om det är långt ifrån det vanliga, behåller One UI en ganska liknande struktur som vanilj Android-upplevelsen och utvecklas från alla andra anpassade skal som Samsung har implementerat under åren (It’s You, TouchWiz).

Samsung Galaxy Software A50sSamsung Galaxy Software A50s

Användargränssnittet är tungt, och även om det inte borde begränsa din upplevelse, kommer du mycket sällan att hitta udda stamning i animationerna. Faktorer som RAM-hantering, snabb växling mellan appar och telefonens övergripande användbarhet är helt opåverkade av vikten av användargränssnittet. Istället får du många av funktionerna som kommer med One UI som nattläge, Bixby-integration, batterihantering, anpassningsbar Always-On-skärm, smart sidofält och massor av andra tweaks. . Detta är samma användargränssnitt som körs på flaggskeppet S och Note-serien. Det tar hit i stort sett allt från dessa enheter som hårdvaran på A50s kan stödja.

Uppsvällningen är minimal, och de flesta av de förinstallerade apparna är de du förmodligen kommer att använda. Dessa inkluderar appar från Google och Microsoft, Netflix och Prime Video. Oavsett, om du inte vill kan dessa och andra appar enkelt avinstalleras.

Kamera

Kameran är det största området där telefonen slår den äldre A50 och lyser. Telefonen har en trippel kamerauppsättning på baksidan som består av en primär 48MP-lins tillsammans med samma 8MP ultravida lins och 5MP-djupsensor. Den främre kameran har också en 32 MP-sensor istället för 25 MP på A50.

Samsung Galaxy A50s

Samsung A50s foto

Det primära 48MP-objektivet på Samsung A50s sätter kameran före de flesta av Sony IMX586-implementeringarna som finns på andra medelstora enheter. Bilden är mycket skarp och den avsiktliga färgmättnaden gör att den kommer fram med livfulla färger. Medan standardläget tar 12 MP-bilder kan du använda bildförhållandeomvandlaren för att gå från 4:3 till 4:3H för att ta högupplösta 48MP-bilder. Observera att när du byter till 48MP-läge tappar du bildförbättrande element som HDR, men du kan fortfarande använda den praktiska scenoptimeraren.

Samsung A50s fotoSamsung A50s foto

Samsung A50-bilden togs med huvudobjektivet och det ultravida objektivet.

Den ultravida linsen tar bilder med 123 grader FOV (synfält), vilket är en av de bredaste tillgängliga. Även om detta resulterar i bredare bilder, förvränger det också kanterna på ramen lite mer än vanliga ultravida bilder tagna med andra telefoner. Dessutom hittade vi inte heller någon mjukvarubaserad korrigering för den ultravida varpeffekten i inställningarna. Det förtar dock inte upplevelsen alls, och det här är ett mer kapabelt vidvinkelobjektiv i sig!

Samsung A50s foto

Foton tagna från Samsung A50s med Live Focus-läge är utmärkta med exakt kantdetektering.

Djupsensorn ger utmärkta resultat när du tar porträtt eller bokeh, och exakt kantdetektering gör att du kan retuschera och förbättra foton efter att ha klickat på dem med en mängd olika oskärpa, skevheter, färgeffekter i olika färger.

Den främre kameran är på 32 MP och detaljerna i bilderna är förstklassiga oavsett om du fotograferar inomhus eller utomhus. Färgerna blir fantastiska och många mjukvarufunktioner låter dig släppa loss din kreativitet. Det finns också AR-emojis som låter dig välja bland olika seriefigurer eller skapa en anpassningsbar emoji av ditt eget ansikte. Dessa emojis kommer noggrant att spåra dina ansiktsuttryck i selfies, till och med upptäcka enskilda ögon som är stängda och öppna.

Samsung Galaxy A50s

Samsung Galaxy A50sSamsung Galaxy A50sSamsung Galaxy A50sSamsung Galaxy A50s

Samsung Galaxy A50s använder olika lägen som du kan använda på dina Live Focus-selfies efter att ha tagit dem för att få kreativa effekter.

Du kan spela in UHD-video på både den främre och bakre kameran, även om det inte finns någon digital videostabilisering när du spelar in i full upplösning. Det finns slow motion, super slow motion och timelapse videoinspelningslägen.

Viraj bästa skottViraj bästa skott

Best Shot-läget riktar in ramen på ett intelligent sätt för bättre bilder.

Kameraappen är lätt att använda, och även om den kan verka överväldigande för nybörjare är den lätt att vänja sig vid. Alternativen och extrafunktionerna är alla snyggt organiserade i menyn. Funktioner som scenavkänning och Best Shot gör det enkelt att ta bättre bilder.

Prestanda

Samsung A50s är bra i alla avseenden förutom telefonens prestanda, som inte är dålig, men genomsnittlig. Telefonen drivs av Samsungs 10nm Exynos 9611 som är en uppgradering jämfört med Exynos 9610 som driver A50 och klockad till 2,3GHz. Varianten som vi har drivs av 6 GB RAM och har 128 GB internminne. Maskinen klarar multitasking bra och kan köra mer än 10 applikationer samtidigt utan att starta om.

Antutu från Samsung A50s

När det är för många aviseringar som flyger in på en gång, eller när du har stora appar och spel igång tillsammans, börjar telefonen visa tecken på att det är trångt. Antutu-riktmärket för telefonen kommer in på 1 52 239, vilket, även om det är mycket mer än A50, faktiskt ofta gör att vi vill ha mer. Men under de flesta av våra tester var övergångarna smidiga och driften var snabb.

Spelande

Vi tyckte att spel var en blandad upplevelse på Samsung Galaxy A50s. Även om icke-resurskrävande titlar som Fruit Ninja gick bra, hade vi inte rätt upplevelse för tunga mobilspel.

Spela spel Samsung A50s

Spela spel Samsung A50s

Spela spel Samsung A50s

Samsung A50s har också ett spelläge för att få bästa möjliga prestanda i resurskrävande spel.

Samsung Galaxy A50sSamsung Galaxy A50s

När vi testade PUBG fann vi att spelet kan köra HDR-grafik med ultrabildhastigheter. Även om det låter bra, börjar spelupplevelsen bra, men 10 minuter in i spelet börjar telefonen värmas upp avsevärt och bildfrekvensen blir lidande. Att reducera grafiken till HD ger en mycket bättre och stabil upplevelse. Observera att du också kan spela med extrem bildfrekvens, men bara om du ställer in grafiken på jämn.

Batteri

Batteritiden på Samsung Galaxy A50 är ganska bra tack vare 4000mAh-batteriet. Det finns stöd för snabbladdning men bara på 15W. Med tanke på att detta är en uppgradering jämfört med A50 hade vi föredragit en version som laddas snabbare vid 18W, men 15W är inte dåligt heller. En full laddning kan enkelt hålla mer än en dag med måttlig användning.

Identifiera

Galaxy A50s är en bra smartphone. En bra blandning av specifikationer och fantastisk kameraprestanda kombinerat till en elegant men modern kropp. Telefonen är uppskattad i nästan allt, förutom fingeravtryckssensorn.

Men som en uppgradering är skillnaden mellan A50 och A50 försumbar utöver den uppgraderade kamerainställningen. Inom månader efter lanseringen av A50 och A50s har teknikvärlden tagit fart och Samsung får oss att önska att telefonerna också skulle få nyare versioner av snabbladdning, fingeravtryckssensorer och möjligen GPU:er lite starkare. ‘ ändras inte alls. Vi säger detta med tanke på att toppvarianten av telefonen är prissatt till Rs 25 000, vilket är 2019, inte ett mellanpris längre utan ett budget flaggskeppspris.

Galaxy A50s säljs för Rs 25 000 för 6+ 128 GB variant och 4 + 128 GB variant säljs för Rs 23 000. Om du köper den här enheten rekommenderar vi starkt att du investerar de extra Rs 2000 och flyttar till den högre 6GB-varianten för lite framtidssäkring.

. .